Select Page


Goodyear: najlepszy wybór na zimę


Ciezarowka_Goodyear UltraGrip
 

Kierowcy pojazdów użytkowych znajdą w ofercie Goodyeara kilka propozycji opon, które sprawdzą się w trudnych, zimowych warunkach. Nie chodzi tu tylko o dedykowane opony zimowe do pojazdów ciężarowych i autokarów UltraGrip. Jako ogumienie zimowe kwalifikują się również Goodyear Municipal 17.5”,  Regional Haul Drive 19.5” oraz nowo wprowadzone Goodyear KMAX D i Goodyear FUELMAX D, dostępne od stycznia 2014 r.  na większości rynków Europy.

Opony te nie tylko posiadają oznaczenie M+S, ale spełniają także parametry ogumienia użytkowanego na śniegu, dzięki czemu mogą być oznaczone symbolem trzech szczytów górskich z płatkiem śniegu (ang. 3PMSF). Jest to zatem ogumienie rzeczywiście wielosezonowe, całkowicie spełniające surowe wymogi stawiane oponom zimowym.

W Unii Europejskiej nie istnieje obecnie jednolite ustawodawstwo dotyczące stosowania ogumienia zimowego, a obowiązek ten jest określany i regulowany przez przepisy w poszczególnych krajach. Funkcjonuje jednak oficjalna unijna definicja „opony zimowej”. Według regulacji EU 661/2009 „opona śniegowa” (lub „zimowa”) definiowana jest jako „opona, której wzór bieżnika, skład mieszanki lub struktura,  są zaprojektowane w głównej mierze z myślą o osiąganiu w warunkach śniegowych wyższych parametrów niż osiągane przez zwykłą opona, gdy chodzi o zdolność  do inicjowania i utrzymywania pojazdu w ruchu”.

„Stosując opony z nowych linii KMAX i FUELMAX zaobserwowaliśmy imponującą przyczepność i doskonałe właściwości trakcyjne, a nasze pojazdy ciężarowe mogły jeździć po zimowych drogach bez zakładania łańcuchów śniegowych. To nam pomogło w bardzo trudnych warunkach, na jakie natrafiamy od lat dowożąc dostawy do kurortów narciarskich, czyli podczas jazdy nocą po oblodzonych i zaśnieżonych drogach” – powiedział Cédric Pedretti, właściciel Transports Pedretti, jednej z flot uczestniczących w testach nowych linii opon Goodyear. „W przypadku obu linii zaobserwowaliśmy również równowagę pomiędzy efektywnością paliwową  a przebiegami w swoich kategoriach. FUELMAX jest najlepszym wyborem gdy chodzi o zmniejszenie zużycia paliwa, a KMAX kiedy chodzi o wydłużanie przebiegów” – dodał C. Pedretti.

Oznaczenia opon zimowych
Obecnie stosowanym oznaczeniem, odróżniającym oponę zimową od standardowej, jest symbol M+S (a także M.S lub M&S), definiowany przez ustawodawstwo UE1.

Od 1 listopada 2012 r. regulacja UNECE 117-02 wprowadziła nowe oficjalne unijne oznaczenie – symbol „alpejski”, czyli trzy szczyty górskie z płatkiem śniegu (3PMSF). W odróżnieniu od oznaczenia M+S, symbol 3PMSF można legalnie stosować wyłącznie na oponach, które w zimowych warunkach mają określone osiągi, czyli odpowiednią wartość tak zwanego „wskaźnika przyczepności na śniegu”. Obecnie oznaczenie M+S jest dopuszczalne, ale jego stosowanie nie jest prawnie związane z gwarancją określonego poziomu osiągów w warunkach zimowych. Opony M+S mają lepszą trakcję na śniegu niż zwykłe opony, ale niekoniecznie spełniają warunki, które kwalifikowałyby je do otrzymania oznaczenia trzech szczytów górskich z płatkiem śniegu.  

Zalety opon zimowych
Stosowanie opon zimowych zapewnia optymalizację parametrów pojazdu w zimie, szczególnie na drogach, na których zalega śnieg i lód. Opony zachowują się różnie  w zależności od temperatury, dlatego dla takich warunków potrzebne są specjalne mieszanki i wzór bieżnika. Dobra przyczepność jest oczywiście niezbędna dla zachowania sterowności, parametrów hamowania i trakcji. Bardziej agresywna rzeźba bieżnika, w połączeniu z mieszanką o odpowiedniej charakterystyce, jest konieczna nie tylko dla zachowania przyczepności na śniegu i lodzie, ale także dla skutecznego rozpraszania wody na powierzchni drogi.

Zalety zimowych opon do pojazdów użytkowych mają szczególne znaczenie dla zachowania mobilności w trudnych warunkach pogodowych. Unikanie przestojów przynosi znaczne korzyści ekonomiczne poprzez zapobieganie opóźnieniom, czy psuciu się towarów. Dlatego montaż opon zimowych na osiach napędowych jest obowiązkowy w wielu krajach Unii Europejskiej

Które opony należy stosować w ekstremalnie trudnych warunkach zimowych?
Z prawnego punktu widzenia opony oznaczone M+S i 3PMSF są dopuszczalne  we wszystkich krajach Europy w ekstremalnie trudnych warunkach zimowych. Jednak tam, gdzie warunki takie występują regularnie, na przykład w Skandynawii, Rosji i w regionach górskich, Goodyear zaleca operatorom stosowanie dedykowanych opon zimowych takich jak UltraGrip WTS, WTD i WTT. Właściwości tego typu ogumienia wykraczają poza możliwości innych produktów, takich jak KMAX D czy  FUELMAX D. Opony te są zaprojektowane i zoptymalizowane do stosowania głównie w warunkach zimowych, czyli na drogach pokrytych lodem i śniegiem.

Oferta Goodyear Dunlop Europe obejmuje ponad 400 różnych typów opon  do pojazdów użytkowych, autobusów i autokarów w ponad 55 rozmiarach. Wielu wiodących w świecie producentów pojazdów użytkowych montuje opony Goodyear jako wyposażenie oryginalne. Są wśród nich: DAF, Iveco, MAN, Mercedes-Benz, Renault Trucks, Scania i Volvo. Goodyear jest także dostawcą opon dla wszystkich największych producentów naczep. Dzięki ofercie Fleet First, w skład której wchodzą usługi TruckForce, ServiceLine24h, pomoc drogowa, system internetowego zarządzania FleetOnlineSolutions oraz technologia Goodyear Retread, Goodyear może zaproponować jeden z najszerszych w branży zakresów usług dedykowanych.


 

Katagoria: opony
Słowa kluczowe: 
Opublikowano 4 lata temu.