Select Page


Goodyear: nowe opony zapewniające dużą nośność


 


Marka Goodyear wprowadza na rynek opony High Load (o dużej nośności) w związku z oczekiwanym wzrostem obciążenia przednich osi pojazdów ciężarowych, który związany będzie z wprowadzeniem w 2013 roku normy emisji spalin Euro VI. Możliwość wzrostu obciążenia przedniej osi przełoży się również na opcję większego załadunku naczep. Nowe europejskie przepisy zaostrzają standardy emisji spalin w sposób zbliżony do regulacji wprowadzonych w 2010 roku w USA. Będzie się to wiązać z koniecznością weryfikacji wyposażenia pojazdów ciężarowych. Goodyear opracował opony High Load na oś sterującą, żeby skompensować wzrost obciążenia na przednią oś. Oprócz nowych opon na oś sterującą, linia High Load obejmuje opony do naczep, które mogą zwiększyć nośność osi nawet o 1000 kg, umożliwiając obciążenie osi ciężarem dochodzącym do 10 ton. Aby zwiększyć nośność opony zastosowano między innymi innowacyjną technologię marki Goodyear – Interlaced Strip, polegającą na specjalnym przeplocie opasań w czole oraz nowy kształt wnętrza opony.

Nowa linia opon o zwiększonej nośności obejmuje dziesięć modeli, w tym cztery opony Goodyear Marathon LHS II + na oś sterującą do przewozów długodystansowych, pięć opon Goodyear Regional RHS II na oś sterującą oraz oponę Goodyear Regional RHT II do naczep do przewozów regionalnych.

Opona umożliwiająca 10-tonowe obciążenie
Nową oponę do naczep RHT II 385/65R22.5 zaprezentowano jako prototyp podczas targów branży transportowej IAA Commercial Vehicle Show 2010 w Hanowerze. Opona pozwala na obciążenie osi ciężarem 10 ton i przynosi operatorom flot korzyści dzięki nowemu podejściu do redukcji masy pojazdu. Za sprawa nowych opon można zastosować wózek dwuosiowy o nośności 20 ton zamiast typowego, 24-tonowego wózka trójosiowego. Jest to możliwe ponieważ innowacyjne opony 385/65R22.5 wyróżniają się indeksem nośności 164, czyli 5 ton, zamiast typowego 160, czyli 4,5 tony. W przypadku ciągnika 4×2 z 20-tonową naczepą, typu tandem DMC, nośność wynosi 38 ton, zaś w przypadku ciągnika 4×2 z naczepą trójosiową – 40 ton, jednak wózek typu tandem jest o tonę lżejszy niż jego trójosiowy odpowiednik. Dzięki temu naczepa wyposażona w taki wózek wyróżnia się doskonałą nośnością przy znacznie niższym koszcie zakupu i użytkowania niż większość konwencjonalnych naczep trójosiowych.

Technologia Interlaced Strip
Opatentowana przez Goodyear technologia Interlaced Strip, to innowacyjne wzmocnienie opasania w czole opony. Wzmocnienie to składa się z warstwy stali na czole opony, która pozwala zwiększyć nośność opony nawet o 7%. Przy produkcji opony opasanie nakładane jest spiralnie i przeplata się samo ze sobą przy każdym obrocie, co zwiększa nośność opony. Oprócz większej nośności, dodatkową korzyścią jest mniejsze odkształcanie osnowy podczas ugięcia oraz równomierny rozkład ciśnienia powietrza przez cały okres eksploatacji opony, co sprzyja lepszemu profilowi zużycia. Przekłada się to na potencjalne wydłużenie żywotności opony.

Technologia Max
Nie wszystkie opony serii High Load posiadają technologię Interlaced Strip, lecz wszystkie mają nowy kształt wnętrza opony, optymalizujący je pod kątem dodatkowej nośności.

Opony Goodyear Marathon LHS II + wyposażono w technologię FuelMax. Podstawą tej technologii, dzięki której opony wyróżniają się niskim oporem toczenia pozwalającym oszczędzać paliwo, są innowacyjne mieszanki bieżnika o dużej zawartości krzemionki oraz nowa technologia pod nazwą Silefex, zastosowana w najnowszej oponie Goodyear LHS II +.  Silefex to innowacyjna, zmniejszająca zużycia paliwa mieszanka bieżnika, zawierająca specjalną kompozycję krzemionkowych wypełniaczy i naturalnej gumy najwyższej jakości. Rzeźba bieżnika tych opon zapewnia nie tylko niski opór toczenia i równomierne zużycie, dobre prowadzenie i stabilność, ale także doskonałą przyczepność na mokrej nawierzchni.

Goodyear Regional RHS II i RHT II to opony na oś sterującą i oś naczepową, przeznaczone dla pojazdów ciężarowych obsługujących przewozy regionalne. Opony te posiadają technologię KMax, której celem jest maksymalizacja przebiegów, szeroki zakres zastosowań oraz zmniejszenie zużycia paliwa, prowadzące do redukcji kosztów przewozów.

Nowe opony High Load są dostępne w następujących rozmiarach:

Rozmiar

LI /SI

Marathon LHS II +

(oś sterująca)

Regional RHS II

(oś sterująca)

Regional RHT II

(naczepa)

Dodatkowa nośność na oś

295/80R22.5

154/149 M

I kwartał 2012 r.

I kwartał 2012 r.

+ 400 kg

315/60R22.5

154/148 L

Dostępne

Grudzień 2011 r.

+ 400 kg

315/70R22.5

156/150 L

Dostępne

Grudzień 2011 r.

+ 500 kg

315/80R22.5

158/150 L

Dostępne

I kwartał 2012 r.

+ 500 kg

385/65R22.5

164 K

(158 L)

Dostępne

Dostępne

+1000 kg

Inne rozmiary:

Rozmiar

LI /SI

Design

Alternatywa dla:

Dodatkowa nośność na oś

355/50R22.5

154 K (152 L)

Marathon LHS II +

295/60R22.5

+ 800 kg

375/50R22.5

156 K

Marathon LHS II

315/60R22.5

+ 900 kg

Nośność osi przedniej pozwalają zwiększyć dwa inne rozmiary: 355/50R22.5 Marathon LHS II + oraz 375/50R22.5 Marathon LHS II. Średnica opony 355/50R22.5 Marathon LHS II + jest porównywalna z 295/60R22.5, a jej nośność wynosi 7500 kg na oś, w porównaniu do 6700 kg przy tym samym ciśnieniu powietrza. Ciśnienie powietrza w oponie High Load wynosi 7,8 bara w porównaniu do 9,0 bara przy tym samym obciążeniu, w oponie konwencjonalnej.

Opona 375/50R22.5 Marathon LHS II ma średnicę porównywalną z oponą 315/60R22.5 i nośność 8000 kg na oś, w porównaniu do 7100 kg przy tym samym ciśnieniu powietrza. Ciśnienie powietrza w nowej oponie wynosi 7,75 bara w porównaniu do 9,0 bara przy tym samym obciążeniu i oponie konwencjonalnej.

Zwiększona objętość gumy w bieżniku nowych opon, w połączeniu z mniejszym naciskiem na nawierzchnię i wolniejszym ścieraniem bieżnika przekłada się na większe niż proporcjonalne wydłużenie przebiegów. Dodatkową potencjalną korzyścią jest zmniejszenie zużycia paliwa, dzięki mniejszemu o 5%-6% oporowi toczenia1.  Redukcja ciśnienia powietrza o 15% przy tym samym obciążeniu oznacza również większy komfort jazdy kierowcy i potencjalnie mniejsze ryzyko uszkodzenia ładunku. Ponadto mniejszy jest nacisk na nawierzchnię, co przekłada się na korzyść
dla środowiska naturalnego w postaci mniejszego zużycia nawierzchni1.

Wszystkie powyżej wymienione opony można pogłębiać i bieżnikować.


 

Katagoria: opony
Słowa kluczowe: 
Opublikowano 6 lat temu.