Select Page


Goodyear: Technologia RFID wykorzystywana podczas wyścigów ciężarówek w Misano


 

Kierowca MAN-a Jochen Jahn z zespołu Castrol Team Hahn Racing wciąż prowadzi w Mistrzostwach Wyścigów Pojazdów Ciężarowych FIA po drugiej rundzie, która odbyła się w Misano we Włoszech w miniony weekend (19-20 maja br.) Wygrał pierwszy sobotni wyścig, ale został zdyskwalifikowany w drugim, zwycięskim dla Davida Vrsecky’ego z teamu BUGGYRA INT. Racing System za kierownicą Freightlinera. W niedzielę Antonio Albacete  – reprezentujący team Equipo Cepsa – prowadząc MAN-a wygrał pierwszy wyścig, zaś drugi wygrał ponownie David Vrsecky. Kolejna runda zawodów odbędzie się 9 i 10 czerwca br. w Jarama w Hiszpanii1.

Zastosowanie technologii identyfikacji radiowej (RFID) polega na umieszczeniu mikrochipa w oponie podczas produkcji. Układ zawiera dane dotyczące opony, w tym jej numer seryjny. W wyścigach pojazdów ciężarowych wszystkie opony Goodyear posiadają układ RFID, który nadaje każdej  z nich niepowtarzalny identyfikator, wykorzystywany przez sędziów FIA (Fédération Internationale de l’Automobile) do kontroli startujących pojazdów, co daje pewność że wszystkie zespoły stosują się do przepisów określających liczbę i sposób wykorzystania opon w poszczególnych wyścigach. Po sukcesach w testach terenowych, w tym z wykorzystaniem opon z RFID w wyścigach pojazdów ciężarowych, firma Goodyear wprowadziła niedawno tę technologię do produkcji seryjnej opon do pojazdów ciężarowych.

Technologia RFID jest dostępna w oponach do naczep Goodyear Regional RHT II o rozmiarze 435/50R19.5. To najpopularniejszy rozmiar wśród operatorów największych naczep, ponieważ umożliwia wykorzystanie maksymalnej wielkości w ramach europejskiego ograniczenia do czterech metrów wysokości naczep i ciągników. Szereg wielkich europejskich flot korzysta z internetowego systemu zarządzania oponami Goodyear FleetOnlineSolutions (FOS)2, którego ważną częścią jest ścisłe monitorowanie historii i stanu opon. Nowe opony z układami RFID to korzyści takie jak: skrócenie przestojów, sprawniejsze zarządzanie oponami i wyższy poziom bezpieczeństwa. Ciśnienie powietrza i stan opony trzeba regularnie kontrolować i rejestrować. Identyfikowanie opon według oznaczeń na ścianach bocznych może być czasochłonne, szczególnie gdy ogumienie nosi ślady otarć, co jest częstym zjawiskiem.

Opony z układem RFID można skontrolować bardzo szybko i precyzyjnie przy pomocy ręcznego skanera, co skraca przestoje. Technologia RFID ma również zalety z punktu widzenia bezpieczeństwa, ponieważ mikrochipa nie można usunąć nie niszcząc opony. Ogranicza to ryzyko kradzieży, ponieważ każdą oponę można przypisać do określonej naczepy, co ułatwia ustalenie właściciela.


 

Katagoria: opony
Słowa kluczowe: 
Opublikowano 6 lat temu.