Select Page


Goodyear: wyłącznym dostawcą opon podczas FIA


 

W najbliższy weekend, 14-15 lipca br., na słynnym niemieckim torze wyścigowym Nürburgring odbędzie się kolejna eliminacja Europejskich Mistrzostw Wyścigów Pojazdów Ciężarowych FIA. Wszyscy zawodnicy startujący w tym cyklu jeżdżą na oponach Goodyear Truck Racing.
Goodyear jest producentem i dostawcą opon do wyścigów pojazdów ciężarowych od 2004 roku. Obecnie wyposażeniem ciężarówek stanowi opona Goodyear Truck Racing 315/70R22.5 opracowana specjalnie z myślą o ww. wyścigach. Zaprojektowano ją po intensywnych testach w laboratoriach Goodyeara i doświadczeniach zdobytych na torach wyścigowych. Opony Goodyear Truck Racing nie tylko spełniają wysokie wymagania techniczne FIA, są także zgodne zarówno ze wszystkimi aktualnymi standardami jakości Goodyear, jak i europejską regulacją UNECE 54.
Badania i rozwój opon Goodyear Truck Racing
Goodyear przeprowadził różnorodne testy, umożliwiające certyfikację prototypów opon. Obejmowały one m.in. test stopki opony, test wytrzymałościowy UNECE-R54, jak również badania przy wysokich prędkościach oraz wewnętrzne, rygorystyczne własne próby jakościowe Goodyeara w Centrum Innowacji Goodyeara w Luksemburgu. Dalsze badania charakterystyki zużycia, trwałości oraz właściwości jezdnych przeprowadzono na torze wyścigowym oraz testowym Goodyeara. W oponach Goodyear Truck Racing zastosowano technologię FEM (ang. Finite Element Metod – Metoda Elementów Skończonych), uwzględniającą szereg warunków dotyczących obciążenia, ciśnienia i kąta pochylenia koła. Zespoły wyścigowe używające opony Goodyeara mają dostęp do wyników ww. testów, aby móc lepiej przygotowywać pojazdy ciężarowe do wyścigów.
RFID we wszystkich wyścigowych oponach dla pojazdów ciężarowych
Wszystkie opony Goodyeara wykorzystywane w wyścigach wyposażone są w technologię identyfikacji radiowej (RFID), która nadaje każdej oponie niepowtarzalny identyfikator, wykorzystywany przez sędziów FIA (Fédération Internationale de l’Automobile). Mikrochip RFID jest wprowadzany do opony podczas procesu produkcji. Układ zawiera dane o oponie, w tym jej niepowtarzalny identyfikator. Dzięki tej technologii FIA może monitorować wszystkie opony by mieć pewność, że zespoły wyścigowe przestrzegają przepisy dotyczące ilości i sposobu wykorzystania opon wyścigowych. Po pomyślnych testach w terenie, w tym zastosowaniu opony z RFID w wyścigach ciężarówek, Goodyear niedawno wprowadził tę technologię do standardowych opon do pojazdów ciężarowych.
Technologia RFID jest wykorzystywana również w oponach na oś wleczoną Goodyear Regional RHT II w rozmiarze 435/50R19.5. Jest to najpopularniejszy rozmiar użytkowany przez operatorów wielkich naczep, umożliwiający maksymalizację załadunku  w ramach europejskiego limitu wysokości naczepy, wynoszącego cztery metry. Kilka dużych flot wykorzystujących wielkie naczepy korzysta z internetowego systemu Goodyeara zarządzania oponami FleetOnlineSolutions (FOS)1, którego niezbędnym elementem jest ścisły monitoring ogumienia. Nowe opony z RFID oferują użytkownikom m.in. skrócenie przestojów, lepsze zarządzanie stanem opon i większe bezpieczeństwo. Ciśnienie oraz stan opony należy regularnie sprawdzać i rejestrować. Identyfikowanie opon na podstawie oznaczeń ścian bocznych może być czasochłonne, szczególnie gdy opony są poocierane, co się dosyć często zdarza. Identyfikacja RFID za pomocą ręcznego skanera jest precyzyjna i szybka.
Opony z RFID podnoszą również bezpieczeństwo użytkowania, ponieważ mikroukładu nie można usunąć nie niszcząc opony. To przyczynia się do ograniczenia kradzieży, bowiem każdą oponę można przypisać do określonej naczepy, a tym samym ustalić jej właściciela.
Technologia bieżnika opon Truck Racing
Ciężarówka startująca w wyścigach waży co najmniej 5.5 tony i rozpędza się do 160 km/h. W tak ekstremalnych warunkach opony najwyższej jakości są kluczowe dla osiągów pojazdu. Opony Goodyear Truck Race powstają na podobnej osnowie co Goodyear Regional RHS II 315/70R22.5. Dla podwyższenia osiągów, a głównie dla zmniejszenia ryzyka przegrzania i zwiększenia sztywności poprzecznej, oponę nieco zmodyfikowano, jednakże to bieżnik odgrywa najważniejszą rolę, rozgrzewając się do wysokiej temperatury, gdy ciężarówka wymaga optymalnej przyczepności w czasie wyścigu.
Opony Goodyear Truck Racing wyróżniają się specjalnie zaprojektowanym bieżnikiem. Zapewnia on doskonałą przyczepność na mokrej i suchej nawierzchni. Ponadto zachowuje się tak samo w szerokim zakresie temperatur, których można się spodziewać podczas kolejnych zmagań w dziewięciu różnych europejskich krajach. W połączeniu z asymetryczną konstrukcją barku i rowkami obwodowymi, mieszanka bieżnika opon Goodyear Truck Racing oferuje stałe osiągi wszystkim kierowcom na każdym torze. Dobra charakterystyka zużycia oznacza również utrzymanie wysokich właściwości opony przez cały jej cykl życia.
Dystrybucja opon Truck Racing
Od 2011 roku dystrybucja opon Goodyear Racing prowadzona jest wyłącznie przez Europejskie Stowarzyszenie Zespołów Wyścigowych TRO. Zespoły zamawiają opony na oficjalnej stronie TRO lub na torze, gdzie montują je ekipy TRO. Opony są przechowywane i przewożone na tory przez TRO we współpracy z Robineau Logistics.  Jeżeli pozwalają na to stany magazynowe, opony można również nabywać na torach. Aby zapewnić sprawiedliwą dystrybucję opon, przed każdym wyścigiem TRO organizuje losowanie we współpracy z FIA. W ten sposób aż do losowania nikt nie wie który zespół otrzyma które sztuki opon.
TRO dostarcza nie tylko opony Goodyear Racing na wyścigi Mistrzostw FIA, lecz także zamawia opony Goodyear do testów oraz do serii wyścigów pojazdów ciężarowych. Na każdej imprezie pracuje wyspecjalizowany zespół TRO, który montuje opony w specjalnie przeznaczonym do tego obszarze serwisowym. Opony są zarządzane za pośrednictwem systemu identyfikacji radiowej RFID, dzięki któremu sędziowie FIA mają pewność, że zespoły przestrzegają surowych przepisów dotyczących opon.
Wyścigi pojazdów ciężarowych w 2012 roku
W tym roku odbyła się pierwsza w historii turecka runda Mistrzostw. Inną ważną tegoroczną zmianą jest przeniesienie hiszpańskiej rundy z Albacete do Jarama, co oznacza, że tor w Madrycie będzie w tym roku gospodarzem dwóch imprez.

Kalendarz wyścigów w sezonie 2012: 1)14-15/07/2012  Nürburgring  -Niemcy; 2) 28-29/07/2012  Smoleńsk- Rosja; 3) 01-02/09/2012 Most- Czechy; 3)   22-23/09/2012   Zolder- Belgia ; 4) 06-07/10/2012 Jarama- Hiszpania; 5) 13-14/10/2012  Le Mans- Francja

Oferta Goodyear Dunlop Europe obejmuje ponad 400 różnych typów opon do pojazdów użytkowych, autobusów i autokarów w ponad 55 rozmiarach. Wielu wiodących w świecie producentów pojazdów użytkowych montuje opony Goodyear jako wyposażenie oryginalne. Są wśród nich: DAF, Iveco, MAN, Mercedes-Benz, Renault Trucks, Scania i Volvo. Goodyear jest także dostawcą opon dla wszystkich największych producentów naczep. Dzięki ofercie Fleet First, w skład której wchodzą usługi TruckForce, ServiceLine24h, pomoc drogowa, usługa Mobility, system internetowego zarządzania FleetOnlineSolutions oraz technologia Goodyear Retread, Goodyear może zaproponować najszerszy w branży zakres usług dedykowanych.
Goodyear jest jednym z największych producentów opon na świecie, z centralą  w Akron, w stanie Ohio, USA. Firma wytwarza opony, wyroby gumowe oraz środki chemiczne w ponad 53 zakładach w 22 krajach. Swoją działalność prowadzi w większości krajów świata. Dwa ośrodki innowacji – w Akron w stanie Ohio i Colmar-Berg w Luksemburgu rozwijają najnowocześniejsze produkty i usługi, które wyznaczają branżowe standardy w dziedzinie technologii i parametrów. Goodyear zatrudnia około 72 000 pracowników. W Polsce firma oferuje opony takich marek, jak: Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava i Dębica. Jest także głównym akcjonariuszem Firmy Oponiarskiej Dębica S.A.

Więcej informacji…


 

Katagoria: opony
Słowa kluczowe: ,
Opublikowano 5 lat temu.