Select Page


Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego: rozpoczyna działalność


pzpo logo
 

Polacy nie doceniają codziennego znaczenia opon i mają małą świadomość prawidłowego ich użytkowania oraz wpływu na bezpieczeństwo jazdy i koszty. Takie są najważniejsze spostrzeżenia wynikające z badania opinii publicznej na temat świadomości znaczenia opon dla bezpieczeństwa jazdy i ochrony środowiska, przeprowadzonego przez Millward Brown dla Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego.[1]

Podczas jazdy samochodem od styku opony z podłożem zależy nasze zdrowie i życie oraz właściwości jezdne pojazdu. Bez względu na to, jakiej klasy jest samochód, cała moc silnika i siła systemów hamowania jest przenoszona na część opony, której powierzchnia styku    z nawierzchnią jezdni jest wielkości pocztówki. Dlatego jakość opon ma tak duży wpływ na bezpieczeństwo i jakość jazdy.

92% kierowców deklaruje, że jeździ na oponach letnich latem, a zimowych zimą, jednak nie mają oni nawyku dbania o nie. Pokazują to wyniki badania dotyczące sprawdzania ciśnienia w oponach – tylko 39% kierowców robi to raz na jakiś czas, przy tankowaniu, tylko 9% przed długą podróżą, a aż 5%, niestety, nigdy. I to w sytuacji, w której ponad 80% kierowców zapewnia, że zna konsekwencje niskiego ciśnienia w oponach, zaliczając do nich: gorszą kontrolę nad pojazdem, szybsze zużycie opon, większe zużycie paliwa oraz poważne uszkodzenie opony, które może prowadzić do wypadku. Okazuje się również, że jeden na dziesięciu kierowców w ogóle nie ma tej wiedzy. Wprowadzenie w UE obowiązku montowania czujników monitorujących ciśnienie w oponach poprawi ten stan rzeczy, a kierowcy będą bardziej świadomi dbania o prawidłowe ciśnienie.

Pozytywną wiadomością jest to, że 66% respondentów wie, kiedy przychodzi właściwy moment na zmianę opon na zimowe. Mimo to wciąż wielu kierowców decyduje się na wizytę w warsztacie dopiero po pierwszych opadach śniegu.

Zastanawiające jest, że 84% badanych nigdy nie słyszało o etykietach, które znajdują się na oponach, a które pomagają wybrać optymalne do potrzeb użytkowników.

Wyznaczając standardy w dziedzinie ekologii, Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego jest zadowolony ze świadomości ekologicznej kierowców odnośnie do postępowania ze zużytymi oponami. 80% z nich wie, że takie opony należy zostawić w serwisie lub sklepie z oponami albo oddać do utylizacji w specjalnym punkcie, a nie zaśmiecać środowiska. Wiedzę tę stosuje w praktyce 79% kierowców.

Dlatego jednym z zadań Związku jest poprawa świadomości użytkowania opon. Jego celem jest wyrobienie wśród kierowców nawyku dbania o opony jak o bardzo ważny element samochodu. Z badania bowiem wynika, że wciąż spora ich część tego nie robi.

– Po ponad dwudziestu latach inwestowania i rozwijania przemysłu oponiarskiego, wspierającego dynamiczną gospodarkę rynkową w Polsce, jesteśmy dumni z założenia Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego zrzeszającego wszystkich kluczowych producentów opon. Reprezentujemy branżę zatrudniającą bezpośrednio 10 000 pracowników w 4 fabrykach i firmach handlowych, wytwarzających na eksport i rynek wewnętrzny produkty wysokich technologii. Wiele uwagi w naszych działaniach poświęcamy także ochronie środowiska i odpowiedzialności społecznej – mówi Armand Dahi, Prezes Zarządu PZPO.

– Polska jest w czołówce krajów, w których powstały organizacje przemysłu oponiarskiego. Jesteśmy ważnym rynkiem w Europie i dlatego także tutaj przemysł oponiarski chce wspólnie wspierać bezpieczeństwo i zrównoważony rozwój. PZPO jest również jedynym polskim członkiem największej organizacji w tej branży w UE, czyli Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Opon i Gumy (ETRMA) – dodaje Piotr Sarnecki, Dyrektor Generalny Związku.

Misją PZPO jest wspieranie, pomoc i upowszechnianie wkładu firm członkowskich do wszystkich ważnych aspektów życia społecznego, takich jak: transport, bezpieczeństwo drogowe i zrównoważony rozwój. Jako organizacja pracodawców i partner społeczny Związek będzie prezentować opinie branży w sprawach związanych z gospodarką, ze szczególnym uwzględnieniem przemysłu oponiarskiego, w zakresie środowiska i klimatu, energii, bezpieczeństwa drogowego, standardów technicznych, informacji i ochrony konsumentów oraz bezpieczeństwa pracy.

Polski przemysł oponiarski w liczbach:
– Liczba producentów opon – 8 (Bridgestone, Continental, Dębica, Goodyear, Hankook, Michelin, Pirelli, Trelleborg, Apollo Vredestein),
– liczba fabryk – 4,
– zatrudnienie bezpośrednie – ok. 10 000 osób,
– dzienna produkcja opon – ok. 100 000 sztuk,
– bezpośrednie inwestycje – ponad 6,8 mld PLN (od 1990 roku),
– generuje rocznie – ok. 7,7 mld PLN polskiego PKB (dane za 2012 rok).

[1] Badanie Millward Brown dla Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego, IX/X 2013, N = 1000 osób.


 

Katagoria: opony
Słowa kluczowe: 
Opublikowano 4 lata temu.