Select Page


Daimler Buses: Niekwestionowany numer jeden w zakresie bezpieczeństwa


_DSC0110
 

Niekwestionowany numer jeden wśród producentów autobusów w Europie jest jednocześnie niekwestionowanym prymusem w zakresie techniki bezpieczeństwa. Kto chce być liderem w transporcie osobowym, ten musi mieć wyjątkowo mocne karty w zakresie bezpieczeństwa. Daimler Buses łączy nie tylko dwie wiodące marki, jakimi są Mercedes-Benz i Setra, ale jednocześnie różne koncepcje pojazdów, autobusy miejskie i turystyczne, różniące się zarówno rodzajem zastosowania jak i rozwiązaniami technicznymi. Systemy bezpieczeństwa niewiele pomogą, jeśli przewoźnicy ich nie zamówią, a kierowcy nie będą potrafili ich wykorzystać w sposób odpowiedzialny. To, jak ważna jest zgodna współpraca w tercecie producent, przewoźnik i kierowca, dokumentują statystyki wypadkowe: Autobus stanowi od wielu lat wyjątkowo bezpieczny środek komunikacji.

 

Autobus – bezpieczny środek komunikacji, kierowca autobusu – osoba wyjątkowo godna zaufania

Jazda autobusem jest bezpieczna. To udowadnia niewielka liczba wypadków śmiertelnych w przypadku wypadków z udziałem autobusów. Przykład Niemcy: Ponad pięć miliardów pasażerów korzysta co roku z autobusów turystycznych i międzymiastowych w transporcie bliskim i dalekim. Liczba pasażerów autobusów, którzy stracili życie w wypadkach w ostatnich 20 latach wahała się między dwoma a 36 osobami. Federalne Zrzeszenie Niemieckich Przedsiębiorstw Autobusowych (Bundesverband Deutscher Omnibusunternehmer – BDO) wysuwa z tego następujące wnioski: W żadnym innym środku komunikacji drogowej ryzyko wypadku i wynikających z niego szkód nie jest niższe niż w autobusie.

Nie może więc dziwić, że kierowcy autobusów cieszą się dużym zaufaniem. I tak przedsiębiorstwo badań rynkowych GfK stwierdziło, że kierowcy autobusów należą do pierwszej dziesiątki grup zawodowych cieszących się największym zaufaniem ludzi, niewiele mniejszym od strażaków, pielęgniarek i pielęgniarzy lub lekarzy.

Zintegrowany system bezpieczeństwa Daimler Buses

Bezpieczeństwo to w przypadku autobusów marek Mercedes-Benz i Setra nie tylko pojedyncze działania, lecz cała zintegrowany system. Wiążą się z tym jasne cele: Marki klasy premium muszą spełniać najwyższe wymogi bezpieczeństwa, stymulując rozwój we wszystkich dziedzinach.

Zintegrowana koncepcja bezpieczeństwa składa się z kilku części składowych. Jej kluczowym elementem jest szeroka gama innowacyjnego wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa dostosowana do danych pojazdów i zastosowań oraz mająca za zadanie stałą poprawę bezpieczeństwa czynnego i biernego. Znajdziemy w tym wszystko: od systemów asystujących aż po seryjne instalacje alarmu przeciwpożarowego w każdym autobusie.

Uzupełnienie dla technologicznej koncepcji bezpieczeństwa stanowią szkolenia kierowców. W ramach oferty usługowej Omniplus firma Daimler Buses proponuje szkolenia z zakresu bezpieczeństwa na miejscu u klienta lub w Centrach Bezpiecznej Jazdy. W ramach intensywnych szkoleń kierowcy zostają zapoznani z różnorodnymi rozwiązaniami technicznymi zastosowanymi w ich autobusach oraz z ich użytkowaniem i obsługą. Dzięki temu mogą oni wykorzystać w pełni potencjały związane z wydajnością i bezpieczeństwem drzemiące w nowoczesnych autobusach.

To sięga jednak znacznie dalej i obejmuje odpowiedzialną konserwację pojazdu oraz stosowanie w serwisie sprawdzonych, oryginalnych części zamiennych.

 

Shaping Future Transportation 2015 – Campus Safety –Mercedes-Benz Citaro, recedess-Benz CapaCity L, Setra TopClass S 516 HDH, Mercedes-Benz Travego Safety Coach (v.l.n.r.)

 

Bezpieczeństwo zaczyna się od kierowcy: doskonałe miejsce pracy

Niezależnie od tego czy chodzi o autobusy turystyczne, czy międzymiastowe, autobusy marek Mercedes-Benz i Setra odznaczają się doskonałą obsługą. Ich kokpity są przestronne i urządzone w przejrzysty sposób. Fotele, pozycja siedzenia kierowcy, instrumenty i elementy obsługi tworzą doskonałe miejsce pracy. Nisko opuszczone okna i przemyślane rozmieszczenie luster zapewniają kierowcy najlepszą widoczność.

Dynamiczne i doskonale przystosowane układy jezdne; efektywne hamulce, pozwalające na dobre dozowanie siły hamowania; czułe i precyzyjne układy kierownicze; zaskakująco niewielka średnica zawracania i spokojne, lecz mocne silniki; poręczne skrzynie biegów z joystickiem lub w pełni zautomatyzowane skrzynie biegów – wszystkie te elementy sprawiają, że autobusy marek Mercedes-Benz i Setra są dostosowane do potrzeb kierowcy, ciesząc się dużym uznaniem nie tylko wśród pasażerów lecz także wśród kierowców.

Autobusy turystyczne: wzorcowe wyposażenie w zakresie bezpieczeństwa

Przykładem zastosowania zintegrowanej koncepcji bezpieczeństwa w praktyce są autobusy turystyczne klasy premium: Mercedes-Benz Travego, Setra TopClass 500 oraz ComfortClass 500. Elektroniczny program stabilizacji (ESP) jest obligatoryjny we wszystkich autobusach turystycznych z rodziny Daimler. Większość manewrów hamowania przejmuje – niezależnie od zastosowanej skrzyni biegów – mocny a jadnocześnie lekki wtórny retarder wodny. Oś wleczona pojazdów trzyosiowych dysponuje komfortowym niezależnym zawieszeniem kół. Przed awariami opon ostrzega odpowiednio wcześniej opcjonalny układ kontroli ciśnienia w oponach. Kamera cofania oraz czujnik cofania w razie potrzeby ułatwiają kierowcy manewrowanie. Pojazdy są wyposażone seryjnie w czujniki przeciwpożarowe dla monitorowania całej komory silnika oraz w ogrzewanie dodatkowe. Opcjonalnie mogą być one ponadto wyposażone w układ gaszenia pożaru. Przy montażu toalet i kabin sypialnych kierowcy zasadniczo montuje się tam również czujniki przeciwpożarowe. A jeśli miałoby mimo tego dojść do wypadku, to w przypadku zderzenia system bezpieczeństwa biernego Front Collision Guard przesuwa kierowcę wraz z jego fotelem do tyłu, aby zapewnić kierowcy wystarczającą strefę ochronną. Ponadto specjalne elementy uderzeniowe zmniejszają energię uderzenia.

Urządzenia bezpieczeństwa autobusów międzymiastowych i turystycznych marek Mercedes-Benz i Setra dostosowane są do ich prędkości i obszarów zastosowania. W centrum zainteresowania znajdują się w tym przypadku asystent utrzymania pasa ruchu oraz asystent hamowania awaryjnego, które oferujemy od lat. Począwszy od jesieni będą one wymagane w UE do rejestracji pojazdów jako autobusy turystyczne.

Hamowanie awaryjne z AEBS

Dzięki wbudowanym radarom AEBS rozpoznaje zarówno poruszajce się z przodu jak i stojące pojazdy, obliczając na bieżąco różnicę prędkości względem poprzedzającego go pojazdu. Jeśli w przypadku braku ingerencji w sposób jazdy kolizja okaże się nieunikniona, kierowca zostanie w pierwszej kolejności ostrzeżony, a pojazd rozpocznie automatycznie częściowe hamowanie. Jeżeli kierowca nie zareaguje i zaistnieje bezpośrednie zagrożenie kolizją, pojazd podejmie automatycznie hamowanie z pełną mocą. Dzięki temu możliwe jest istotne złagodzenie skutków zderzenia. Co jest typowe dla marek Mercedes-Benz i Setra: System AEBS już teraz jest wydajniejszy od ostrzejszych wymogów ustawodawcy, które obowiązywać będą dopiero za trzy lata.

Wydajny układ Active Brake Assist 3 może uratować życie

Jeszcze wydajniejszy jest Active Brake Assist 3. W swojej wersji pierwotnej (Active Brake Assist) system ten został wprowadzony najpierw w roku 2006 do autobusów Mercedes-Benz Travego, a następnie do Setra TopClass 400. Po czym nastąpił jego stopniowy rozwój. Gdy tylko system AEBS dokona w sytuacji niebezpiecznej gwałtownej redukcji prędkości, to w przypadku stojących przeszkód system ABA 3 wykona pełne hamowanie aż do zatrzymania ruchu. Aktualny Active Brake Assist 3 (ABA 3) dostępny jest dla produktów klasy premium serii autobusów turystycznych Mercedes-Benz Travego, Setra TopClass 500 oraz ComfortClass 500 i Doppelstockbus Setra S 431 DT.

Autobusy turystyczne Mercedes-Benz i Setra wyposażone w ABA 3 nie tylko ograniczają skutki ciężkich wypadków, ale pozwalają – w ramach możliwości fizycznych – wręcz na ich powstrzymanie. Tym samym ABA 3 stanowi idealny system wspomagania. Mercedes-Benz i Setra montują Active Brake Assist 3 w ww. autobusach turystycznych, o ile klient zamawia również tempomat odległości, na którym bazuje system radarów ABA 3. Tym samym obięte marki wspierają aktywnie popularyzację systemu wspomagania ratującego życie.

 

_DSC0158

 

Tempomat odległości utrzymuje zadany odstęp

Obecność tempomatu odległości (ART) jest warunkiem działania Asystenta Aktywnego Wspomagania Hamowania 3. Odciąża on kierowcę na drogach ekspresowych i autostradach. Z chwilą zidentyfikowania przez ART jadącego z przodu z mniejszą prędkością pojazdu, automatycznie wyhamowuje autobus aż do osiągnięcia bezpiecznej odległości zdefiniowanej wcześniej przez kierowcę dla określonej prędkości. I tę odległość ART utrzymuje na stałym poziomie. W tym celu czujnik radarowy przez cały czas próbkuje pas drogi przed autobusem. Mierzy odległość i względną prędkość jadących z przodu pojazdów, rejestrując także ewentualne przeszkody. Jeśli przed autobusem nie porusza się żaden pojazd, wówczas ART działa jak zwykły tempomat.

Dzięki dodatkowej funkcji Stop & Go (ART z asystentem zatrzymania) ART pozostaje aktywny także podczas bardzo powolnej jazdy np. w zatorze, a w przypadku automatycznego zatrzymania i ruszania niezawodnie orientuje się w sytuacji, monitorując pojazd jadący z przodu.

Asystent utrzymania pasa ruchu ostrzega przed zjechaniem z jezdni

Dzięki wbudowanemu systemowi kamer umieszczonych za przednią szybą asystent utrzymania pasa ruchu SPA w autobusach Mercedes-Benz i Setra rozpoznaje sytuację, w której pojawia się zagrożenie, że pojazd zboczy z jezdni. Układ kontroluje stale odległość pomiędzy autobusem a liniami pasa jezdni. Gdy pojazd niebezpiecznie zbliża się do linii, do kierowcy wysyłane jest ostrzeżenie w postaci pulsacyjnych drgań aktywowanych po odpowiedniej stronie fotela.

Równomierna i bezpieczna jazda z góry z ogranicznikiem hamulca zespolonego

Ogranicznik hamulca zespolonego DBL wyhamowuje pojazd przy pomocy retardera, gdy podczas zjeżdżania ze wzniesienia przekroczona zostanie przepisowa prędkość maksymalna, wynosząca 100 km/h. Tym samym wykluczone są niezamierzone przekroczenia tempa na spadkach terenu.

Attention Assist: anioł stróż w podróży

Zmęczenie kierowcy to czynnik o istotnym znaczeniu dla bezpieczeństwa. Attention Assist (AtAs) potrafi zarejestrować je już w początkowej fazie i od razu nakłania kierowcę do zrobienia przerwy. Sercem AtAs jest czujnik, który jest w stanie rozpoznać dokładnie ruchy wykonywane podczas kierowania i ich szybkość. Tym samym system identyfikuje typowe oznaki zmęczenia kierowcy i wzywa go do zrobienia przerwy, wysyłając mu akustyczne i wizualne sygnały.

Autobusy międzymiastowe: wzór bezpieczeństwa

Autobus miejski i międzymiastowy Mercedes-Benz Citaro oraz powstały na jego bazie Mercedes-Benz CapaCity L dzięki sprzedanym już ponad 40 000 egzemplarzom jest nie tylko światowym bestsellerem lecz także wzorem bezpieczeństwa w swojej klasie. Podstawą modelowego bezpieczeństwa pasywnego jest jednakowoż lekki jak super wytrzymały szkielet oparty na wręgach pierścieniowych ze sztywnymi portalami drzwiowymi i jedynym w swoim rodzaju systemem ochrony przed zderzeniem czołowym pełniącym funkcję zabezpieczenia przeciwkolizyjnego, dzięki któremu zarówno kierowca jak i pasażerowie Citaro posiadają wzorcową ochronę.
Wytrzymałość Citaro podczas dachowania już dziś spełnia wymogi normy ECE R66-01 przewidzianej na rok 2017 i w przypadku przewrócenia się pojazdu zapewnia pasażerom maksymalną przestrzeń przeżycia.

Ale takie sytuacje w Citaro to rzecz niemalże niespotykana. Autobus imponuje swoim bezpiecznym układem jezdnym z niezależnym zawieszeniem kół na osi przedniej i precyzyjnym układem kierowniczym. Ponadto Citaro w wersji solo jest pierwszym miejskim autobusem liniowym wyposażonym w opcjonalny program stabilizacji ESP.

Nowość: jedyny w swoim rodzaju układ sterowania kątem zgięcia ATC w Citaro G i CapaCity L

Jednym z podstawowych elementów każdego autobusu przegubowego jest właśnie jego przegub. Zarówno w swoim autobusie przegubowym Citaro G jak i w autobusie wielkogabarytowym CapaCity L Mercedes-Benz wykorzystuje popularną na całym świecie, ustandaryzowaną platformę przegubową. Jednak elementem wyróżniającym ją spośród innych platform jest zaprojektowany przez Mercedes-Benz dla Citaro G i Capacity L nowatorski system sterowania kątem zgięcia ATC (Articulation Turntable Controller) wyznaczający nowe standardy w zakresie dynamiki jazdy i bezpieczeństwa autobusów przegubowych. Dynamiczny układ sterowania ATC reguluje hydrauliczną amortyzacją przegubu szybko i przede wszystkim adekwatnie do potrzeb w zależności od aktualnego kąta skrętu, kąta zgięcia przegubu, prędkości i obciążenia pojazdu. W tym celu ATC korzysta z danych magistrali CAN. A oto efekt: Przegub Citaro G i CapaCity L przy stabilnej jeździe porusza się niemalże niezależnie. Tym samym zoptymalizowano właściwości skrętne i pracę układu kierowniczego, siły kierujące i reakcje autobusu przegubowego zbliżone są do pojazdu typu solo. W odróżnieniu od autobusów przegubowych konkurencji podatność na podsterowność jest tu znikoma. Ta znacząca poprawa właściwości jezdnych minimalizuje jednocześnie zużycie opon przedniej osi.

Gdy tylko pojazd utraci stabilność – na przykład na śliskiej nawierzchni – , od razu aktywowana jest amortyzacja przegubu, której siła dawkowana jest odpowiednio do potrzeb. W ten sposób tor jazdy autobusu przegubowego zostaje szybko ustabilizowany w ramach możliwości fizycznych i dzięki temu udaje się uniknąć huśtaniu czy wręcz zarzucaniu tylnym członem pojazdu z towarzyszącym mu efektem scyzoryka. Nowy system sterowania kątem zgięcia ATC jako jedyny układ sterowania tego typu pozwala w ten sposób uzyskać efekt zbliżony do stabilizacji elektronicznej, zapewniając tym samym nowy poziom bezpieczeństwa w autobusach przegubowych.

 

_DSC0115

 

Bezpieczeństwo w praktyce – szkolenia dla kierowców autobusów

Centralnym ogniwem każdej bezpiecznej podróży autobusem jest jego kierowca. Dlatego też Mercedes-Benz i Setra w ramach programów prowadzonych na terenie całej Europy pod marką Omniplus już od 21 lat organizują szkolenia dla kierowców autobusów. Od czasu pierwszego kursu, który odbył się w marcu 1993 r., przeszkolono ponad 15 000 kierowców, których liczba ze względu na prawny wymóg stałego podnoszenie kwalifikacji przez zawodowych kierowców autobusów będzie nadal wzrastać. W związku z tym Omniplus rozszerzył po raz kolejny ofertę swoich szkoleń.

Unikanie niebezpiecznych sytuacji na drodze to cel nadrzędny szkoleń bezpiecznej jazdy Omniplus, aby liczne systemy bezpieczeństwa zainstalowane w autobusach Mercedes-Benz i Setra w miarę możliwości nigdy nie musiały być wykorzystane. Jeśli jednak mimo tego podczas jazdy zaistnieje niebezpieczna sytuacja, kierowca musi być przygotowany na to, by odpowiednio zareagować i poradzić sobie z trudnościami w profesjonalny sposób. Kurs bezpiecznej jazdy obejmuje szeroką paletę umiejętności – począwszy od praktycznych ćwiczeń hamowania i uników na różnych rodzajach nawierzchni przy różnych prędkościach aż po szczegółowe informacje o funkcjach i obsłudze urządzeń służących zapewnieniu bezpieczeństwa. Zróżnicowany jest także czas trwania szkoleń, których program realizowany jest w ramach jednodniowych intensywnych kursów na miejscu u przewoźnika lub w różnych ośrodkach bezpiecznej jazdy aż po treningi premium, trwające dwa i pół dnia.

W ofercie znajduje się również kurs z zakresu autobusów szkolnych adresowany zarówno do kierowców jak i szkolnych klas. Szkolenia te odbywają się na miejscu w szkole i składają z części teoretycznej i części praktycznej, w ramach której także i dzieci zapoznają się z kwestiami związanymi z bezpieczeństwem.

Kolejnymi punktami w ofercie szkoleniowej jest EcoTraining obejmujący aspekty ekonomicznej jazdy, ExpertHandling Training służący zapewnieniu doskonałej obsługi wszystkich systemów, szkolenia komunikacyjne dotyczące kwestii postępowania w relacjach z pasażerami, kursy doskonalenia zawodowego z zakresu czasów prowadzenia pojazdu i czasów odpoczynku, zachowania w sytuacjach awaryjnych oraz szkolenie poświęcone takim tematom jak utrzymanie sprawności fizycznej, właściwe odżywianie i pierwsza pomoc.

Bezpieczeństwo w Mercedes-Benz i w Setrze ma długą tradycję

W 1955 r. Setra należała do pionierów niezależnego pneumatycznego zawieszenia kół w autobusach. Innym pionierskim osiągnięciem jest wprowadzenie przez Setrę od 1964 r. retardera pełniącego funkcję odpornego na zużycie hamulca pomocniczego. Z kolei Mercedes-Benz już w latach sześćdziesiątych rozpoczął systematyczne doświadczenia polegające na przeprowadzaniu symulacji wypadków, których wyniki miały wpływ na dalszy przebieg prac w fazie projektowej. Mercedes-Benz O 303 posiadał w 1974 r. zintegrowane pałąki chroniące przed skutkami dachowania i pochłaniające energię strefy kontrolowanego zgniotu. Na początku lat osiemdziesiątych firma udowodniła wysoką stabilność tego rozwiązania w ramach praktycznych testów dachowania.

W roku 1981 Mercedes-Benz jako pierwszy producent autobusów zaprezentował układ przeciwblokady kół ABS, zaś Setra jako pierwsza marka na świecie od roku 1984 rozpoczęła jego seryjny montaż. Od roku 1985 elektropneumatyczny system przełączania biegów EPS, będący prekursorem dzisiejszej skrzyni biegów Mercedes-Benz PowerShift, ułatwia pracę kierowcom autobusu Mercedes-Benz O 303. Wraz z serią 300 Setra jako pierwsza marka rozpoczyna od roku 1990 montaż lusterek zewnętrznych w postaci tzw. „czułków”, które dają najlepszą możliwą widoczność do tyłu a nawet przed autobusem. W roku 1993 Mercedes-Benz i Setra jako pierwsze marki autobusowe uzyskują certyfikat stabilności korpusu autobusu podczas wypadku lub dachowania wydany na podstawie normy ECE R66.

W roku 1997 wraz z nowym autobusem miejskim Citaro Mercedes-Benz wprowadził po raz pierwszy elektroniczny układ hamulcowy EBS z hamulcami tarczowymi na wszystkich kołach oraz technologię wręg pierścieniowych wzmacniających nadwozie autobusu. Okalające pojazd obręcze gwarantują lekką a jednocześnie wysoce stabilną i bezpieczną konstrukcję nadwozia. Na targach IAA tego samego roku Mercedes-Benz zaprezentował wyniki badań „Innovisia” przedstawiające aktualny stan techniki bezpieczeństwa bezpieczeństwa i wskazujące kierunki rozwoju techniki układów jezdnych i systemów asystujących.

Wraz z nowym Mercedes-Benz Travego na rynek motoryzacyjny wkroczyły w 1999 r. między innymi lampy ksenonowe, szerokokątne lusterka zewnętrzne ze zintegrowanym układem wspomagania cofania oraz łatwy w obsłudze joystick zmiany biegów. W roku 2002 Daimler Buses jako pierwszy producent na świecie wprowadził do swojej oferty elektroniczny program stabilizacji toru jazdy ESP, w który wyposażono autobus turystyczny Travego. Od roku 2003 system wszedł na wyposażenie seryjne autobusów Travego i Setra TopClass 400. Od 2006 r. ESP stanowi element wyposażenia seryjnego wszystkich autobus turystycznych obu marek. Kolejnymi kamieniami milowymi w roku 2005 były tempomat odległości i ogranicznik hamulca zespolonego a w roku 2006 asystent utrzymania pasa ruchu dla autobusów turystycznych. Zdobywca tytułu Safety Coach, Mercedes-Benz Travego, w roku 2006 prezentuje po raz pierwszy wszystkie dostępne w tym czasie systemy bezpieczeństwa.

Czy to asystent hamowania awaryjnego Active Brake Assist, czy też boczne światła cofania jako pomoc podczas manewrowania czy elementy bezpieczeństwa biernego jak system ochrony przed uderzeniem czołowym Front Collision Guard – Mercedes-Benz i Setra są zawsze o jeden krok przed innymi.

Spektakularne: Systemy asystujące w praktyce w Campus Safety

Skuteczność systemów bezpieczeństwa i systemów asystujących można najlepiej zaobserwować w praktyce. Dlatego też autobusy Mercedes-Benz i Setra efektownymi manewrami na Campus Safety prezentują swoje niesamowite umiejętności.

Pomalowany jaskrawożółtym lakierem Mercedes-Benz Travego jako demonstracyjny Safety Coach prezentuje Active Brake Assist 3 z autonomicznym układem hamowania awaryjnego, wyhamowując z pełnej prędkości przed nieruchomą przeszkodą. Możliwości systemu elektronicznej stabilizacji toru jazdy ESP oraz asystenta pasa ruchu SPA goście mogą podziwiać na przykładzie Setry TopClass S 516 HDH. To, że ESP przydaje się również w autobusie miejskim, pokazują ćwiczenia z przeprowadzone z liniowym autobusem miejskim Mercedes-Benz Citaro. Z kolei zalety układ sterowania kątem zgięcia ATC Mercedes-Benz demonstruje na 21-metrowym CapaCity L – bez wątpienia wyjątkowo ekscytujące ćwiczenie już choćby ze względu na samą masę ogromnego autobusu.

 

Źródło

 

Katagoria: autobusy
Słowa kluczowe: , , , ,
Opublikowano 2 lata temu.