Select Page


Daimler: Historia Setry-samonośna idea


 

W roku 2011 marka autobusów Setra świętuje podwójny  jubileusz: 60 lat temu przedsiębiorcom z branży przewozów autobusowych zaoferowano pierwszy autobus Setra S 8. Przed 100 laty natomiast protoplasta marki, firma  Kässbohrer, zaprezentował pierwszy autokar skonstruowany na podwoziu Saurer.

Od konstrukcji podwozia do nowoczesnego autokaru

Nazwa marki Setra pochodzi od słowa „selbsttragend“ (samonośny). Konstrukcja tego typu z początków lat 50ych ubiegłego stulecia oznaczała rewolucję w dziedzinie produkcji autobusów w Niemczech i całej Europie. Otto Kässbohrer nie był wprawdzie wynalazcą konstrukcji samonośnej, ale znał ją doskonale, ponieważ przez wiele lat stworzył liczne nadwozia samochodów osobowych, wykorzystując w budowie pojazdów zasadę działania konstrukcji samonośnych.

1951: Początek ery Setry

Wiosną roku 1950 zapadła decyzja o budowie autobusu o konstrukcji samonośnej. W roku 1951, na Międzynarodowej Wystawie Samochodowej IAA zaprezentowano model Setra S8 – pierwszy autobus o nadwoziu samonośnym, z silnikiem zamontowanym z tyłu i bezpośrednim napędem na tylną oś. W ciągu 60 lat, jakie minęły od debiutu pierwszego egzemplarza Setry S 8 w roku 1951, bogate w tradycje przedsiębiorstwo z Ulm stworzyło ogółem pięć serii autobusów.

1951: Seria 10
Seria 10 obejmowała typy S 6 do S 15. Typy S 10 do S 14 były produkowane także w wersjach autokarów turystycznych,  międzymiastowych oraz miejskich. Seria 10 zapoczątkowała erę konstrukcji modułowej, umożliwiającej ekonomiczne wytwarzanie pojazdów o różnych długościach.  Litera S jest po obecne czasy symbolem marki Setra, umieszczona obok niej liczba oznacza maksymalną liczbę rzędów siedzeń, pośrednio zatem długość autobusu.

1967: Seria 100
W roku 1967 zaprezentowano serię 100 liczącą pięć typów S 100, S 110, S 120, S 130 i S 150. Pierwsza liczba w oznaczeniu typu stała się symbolem serii. Przejście z serii 10 na 100 było kolejnym krokiem w kierunku industrializacji produkcji autobusów w firmie Kässbohrer. Wszystkie nowe modele były wytwarzane z licznych identycznych elementów, z wykorzystaniem zasady konstrukcji modułowej. Optycznie autobusy serii 100 charakteryzowały się kanciastą sylwetką oraz wyższym poziomem komfortu, uzyskanym dzięki powiększeniu przedziału pasażerskiego i wysokości wnętrza. Ponadto w standardowym wyposażeniu pojazdu znalazła się oś przednia z niezależnym zawieszeniem kół i pneumatyczne zawieszenie.

1976: Seria 200
Z okazji jubileuszu 25-lecia marki Setra zaprezentowano serię 200, liczącą sześć modeli: S 211 H, S 212 H, S 213 H, S 215 H i wersje z podwyższonym dachem S 213 HD oraz S 215 HD. Seria ta stała się kolejnym kamieniem milowym w rozwoju techniki produkcji autobusów. Wyróżniała się ona między innymi hamulcami tarczowymi na przedniej osi montowanymi w wyposażeniu seryjnym.  Ponadto w autobusach tej serii zastosowano standardowo nowatorski system krzyżowej wentylacji wnętrza. Dzięki znakomitym własnościom jezdnym i resorowaniu autokary serii 200 zapewniały pasażerom i kierowcy doskonałe, komfortowe warunki podróżowania.

1991: Seria 300

Rok 1991 był rokiem debiutu serii 300, obejmującej typy S 309 HD, S 315 HD i S 315 HDH. Cechą szczególnie wyróżniającą nowe autobusy stały się charakterystycznie wygięte słupki boczne oraz całkowicie nowatorski system zintegrowanych lusterek zewnętrznych, co nadało pojazdom serii 300 niepowtarzalne „oblicze”.  Ogrzewane i sterowane z wnętrza pojazdu ramiona lusterek, określane mianem „czułków biedronki“, zapewniały kierowcy – w połączeniu z optymalnie usytuowanym słupkiem A – bardzo dobrą widoczność wzdłuż obu boków autobusu. Kolejną istotną cechą nowej serii 300 był ergonomiczny kokpit. Również pod względem bezpieczeństwa seria 300 była synonimem doskonałości. System zapobiegający blokowaniu kół i system zapobiegający poślizgowi kół napędzanych  (ABS/ASR) stały się elementami wyposażenia standardowego, podobnie jak retarder firmy Telma lub Voith.

Dla ułatwienia orientacji w bogatej palecie modeli wraz z serią 300 rozpoczęto stosowanie w ofercie autobusów podziału na trzy kategorie, które obowiąząja do dziś i w sposób jednoznaczny określają cechy pojazdów:
– luksusowe autokary turystyczne określane są obecnie mianem TopClass
– ComfortClass jest nazwą ekonomicznych autobusów turystycznych modeli GT-/GT-HD łącznie z wersjami z kierownicą z prawej strony,
– a stosownie do uniwersalnych możliwości zastosowania autobusy międzymiastowe są ogólnie określane mianem MultiClass.

2001: Seria 400

Wraz z wprowadzeniem na rynek w roku 2001 (50-lecie marki Setra) serii TopClass 400, Setra zaprezentowała nowy format autokarów turystycznych, gwarantujących pasażerem i kierowcy podróżowanie w najdoskonalszych warunkach. Rozszerzenie oferty o autokary turystyczne serii ComfortClass 400 nastąpiło w roku 2004. We wrześniu 2005 pojawiły się natomiast autobusy międzymiastowe serii MultiClass 400. Ogółem seria 400 obejmuje ponad 20 typów, w tym również dwie wersje na rynek USA i dwa typy ComfortClass w wersji z kierownicą z prawej strony.


 

Katagoria: autobusy
Słowa kluczowe: ,
Opublikowano 7 lat temu.