Select Page


Dwa nowe Urbino 12 electric w Norwegii


SONY DSC
 

Flotę Unibuss jednego z największych norweskich operatorów transportu publicznego, zasilą dwa nowe Urbino 12 electric. Jako pierwsze bateryjne pojazdy zakupione przez tego przewoźnika, bezemisyjne Solarisy wyznaczą dla niego początek nowej ery. Zgodnie z umową, podpisaną 30 marca 2017 roku, obydwa pojazdy zostaną włączone do ruchu jesienią bieżącego roku.

Dwa 12 metrowe nowe Urbino electric zakupione przez przewoźnika Unibuss zostaną wyposażone w elektryczną oś portalową ZF AVE 130. Energia do jej napędzania pochodzić będzie z baterii High Power, o pojemności 75 kWh. System ładowania baterii produkcji Siemensa, który umożliwi pracę autobusu przez cały dzień, znajdować się będzie na dachu pojazdów. Pantograf opuści się automatycznie ze stacji ładującej na dach autobusu podczas postoju pojazdu na pętli. Cały proces ładowania nie potrwa dłużej niż 8 minut. Solaris zastosował już analogiczne rozwiązanie dla autobusów tego samego typu dla odbiorcy w Hamburgu. Warto w tym miejscu przypomnieć, że nowy Solaris Urbino 12 electric został wybrany miejskim autobusem roku 2017.

Umowa podpisana przez firmę Solaris z Unibuss zakłada, że pojazdy zostaną dostarczone jesienią tego roku i obsługiwać będą linię numer 74, łączącą dzielnice Vika oraz Mortensrud norweskiej stolicy.

„Model autobusu, który dostarczymy do Unibuss został wybrany autobusem roku 2017. Elektryczne autobusy produkcji Solarisa zostały już sprawdzone w Europie północnej m.in. w Szwecji i Finlandii, a teraz chcemy udowodnić, że równie dobrze sprawdzą się również w Oslo” – powiedział Sverre Skaar, Dyrektor Zarządzający Solaris Norge. „Innowacyjny system ładowania zastosowany w tych autobusach pozwala na zastosowanie mniejszych baterii, dzięki czemu można było zagospodarować miejsce na dodatkowe siedzenia dla pasażerów” – dodał.

Jako jeden z największych przewoźników w Norwegii oraz dysponując flotą blisko 750 pojazdów, wożących pasażerów we wschodniej części Norwegii, Unibuss jest jednocześnie jednym z najbardziej ekologicznych przedsiębiorstw transportowych w kraju. Dysponuje bowiem autobusami napędzanymi wodorem, biogazem, pojazdami hybrydowymi oraz biodieslami. Nowe Solarisy Urbino electric będą pierwszymi autobusami bateryjnymi używanymi przez tego operatora.

„Naszą ambicją jest, aby liczba miast, w których jeżdżą nasze autobusy, stale rosła. W ciągu najbliższych czterech lat poszerzymy naszą obecność poza obszar wschodniej Norwegii. Aby nasze plany udało się zrealizować, skupiamy się na aktywnościach związanych z czystszą i bardziej ekologiczną technologią czyli autobusami elektrycznymi oraz wykorzystującymi gaz CNG. Wierzymy, że to powinno stanowić priorytet przy wprowadzaniu w życie naszej ambitnej strategii rozwoju” –  powiedział Øystein Svendsen, Prezes Unibuss.

Elektryczne autobusy Solarisa brały udział w jazdach testowych prowadzonych w ubiegłym roku przez przewoźników w Oslo. Ich celem było zebranie doświadczeń związanych z codzienną eksploatacją pojazdów bateryjnych w mieście przed 2020 rokiem. Oslo jest jedną ze światowych metropolii silnie inwestujących w promocję elektromobilności i planuje w najbliższym czasie sukcesywne wprowadzanie autobusów elektrycznych. Władze miasta zakładają, że do 2020 po ulicach Oslo jeździć będzie 100 takich pojazdów, z kolei w 2025, przynajmniej 60 % całej floty autobusowej ma być napędzana elektrycznie.

Przyjazny środowisku transport publiczny był w centrum zainteresowań Solarisa od samego początku jego działalności. Już w pierwszych latach istnienia firma inwestowała wiele środków w rozwój elektromobilności. Solaris nieustannie wprowadzał nowe technologie, które stawały się coraz bardziej ekologiczne, zaczynając od trolejbusów poprzez autobusy hybrydowe, tramwaje i kończąc na autobusie elektrycznym. Zwycięstwo nowego Urbino 12 electric w ubiegłorocznym konkursie ‘Bus of the Year 2017’ było ukoronowaniem tych wysiłków, bowiem pierwszy raz w historii konkursu, jego laureatem został autobus elektryczny.

 


 

Katagoria: autobusy
Słowa kluczowe: , , , ,
Opublikowano 8 miesięcy temu.