Select Page


Inteligentny układ kierowniczy tedrive w autobusach


Sprawdzona technologia śrubowo-kulkowej przekładni kierowniczej zastosowana w module iHSA firmy tedrive Steering umożliwia zastosowanie aktywnych systemów wspomagania kierowcy również w autobusach, zwiększając bezpieczeństwo i komfort jazdy.
 

Zintegrowany system iHSA® firmy tedrive umożliwia stosowanie, również w autobusach, systemów aktywnego wspomagania kierowcy oraz wielu innych funkcji gwarantujących wysoki poziom bezpieczeństwa i wygody dzięki sprawdzonej technologii śrubowo-kulkowej przekładni kierowniczej.

Nie ulega wątpliwości, że pasażerowie podróżujący autobusami zwracają szczególną uwagę na komfort jazdy. Wysoki poziom bezpieczeństwa jest natomiast rzeczą naturalną. Jednakże, to właśnie bezpieczeństwo uznaje się za priorytet wszelkich badań i projektów rozwojowych w dziedzinie motoryzacji, a opracowywane rozwiązania muszą nadążać za wyzwaniami nasilającego się ruchu drogowego. Stąd wynika ścisła współpraca między producentami autobusów i dostawcami części, którzy wspólnie przewidują potencjalne przyszłe przeszkody. Firma tedrive Steering, dedykowany producent systemów sterowania pojazdami, stworzyła pierwszy na rynku hydrauliczny układ kierowania umożliwiający wdrożenie aktywnych systemów wspomagania kierowcy w autobusach i pojazdach ciężarowych.

 

Wszystkie systemy wspomagania kierowcy, stosowane dotychczas w samochodach osobowych, można teraz wdrożyć również w pojazdach ciężarowych i autobusach, dzięki wbudowanemu modułowi iHSA firmy tedrive Steering.

Wszystkie systemy wspomagania kierowcy, stosowane dotychczas w samochodach osobowych, można teraz wdrożyć również w pojazdach ciężarowych i autobusach, dzięki wbudowanemu modułowi iHSA firmy tedrive Steering.

 

Opatentowany moduł tedrive iHSA® (intelligent Hydraulic Steering Assist), zintegrowany z tradycyjnymi śrubowo-kulkowymi przekładaniami kierowniczymi, pozwala na pierwsze w historii wdrożenie aktywnego systemu wspomagania kierowcy w autobusach. Zapewnia to kierowcom tych pojazdów dostęp do szeregu funkcji zwiększających bezpieczeństwo i wygodę podróżowania. Korzyści płynące z takiego rozwiązania są odczuwalne zarówno dla kierowców, jak i pasażerów pojazdów komunikacji miejskiej i autokarów.

Technologia iHSA firmy tedrive Steering znajduje zastosowanie zarówno w przypadku hydraulicznych układów sterowania z przekładniami śrubowo-kulkowymi, jak również systemów z mechanizmem zębatkowym typu „rack-and-pinion”. W zależności od wymogów producenta, rozwiązania w technologii iHSA można dostosować do potrzeb każdego pojazdu, zarówno minibusu, jak i autobusu dwupokładowego. Opracowany przez pioniera technologii aktywnego wspomagania kierowcy, system iHSA oferuje również takie funkcje, jak utrzymanie pojazdu na wybranym pasie ruchu, jazda w trybie miejskim czy automatyczne zatrzymywanie na przystankach autobusowych. Tym samym, zapewnia kierowcom aktywne i bezpośrednie wsparcie.

„Jako producent, musimy spełniać wymogi stawiane przed pojazdami o dużym nacisku na oś, które nie obowiązują producentów elektrycznych układów kierowniczych, zarówno w segmencie komunikacji miejskiej, jak i przewozów autokarowych. Oferowane dotychczas systemy wspomagania kierowcy w tych pojazdach były bardzo ograniczone. Technologia iHSA pozwala na zapełnienie widocznej luki, szczególnie w zakresie bezpieczeństwa jazdy, które w tym przypadku ma szczególnie duże znaczenie” – wyjaśnia Peter Heimbrock, dyrektor ds. rozwoju produktu w tedrive Steering Systems GmbH.

Bazując na sprawdzonej technologii śrubowo-kulkowych przekładni kierowniczych, zintegrowany system iHSA pozwala na zastosowanie w autobusach aktywnych funkcji wspomagania kierowcy, m.in. funkcji utrzymywania pojazdu na pasie ruchu i kompensacji wpływu wiatru bocznego, co sprawia, że jej możliwości znacznie wykraczają poza zakres optycznych i dotykowych systemów ostrzegawczych. W przypadku tej technologii pojazdy są wyposażane w czujniki wykrywania oznaczeń pasa ruchu. Jeśli przekroczą linię jazdy, do modułu iHSA przesyłane są sygnały przeciwskrętne, a ten automatycznie reguluje hydrauliczny zawór kierowniczy. Ogranicznik momentu obrotowego uruchamia system wspomagania kierowcy połączony z modułem iHSA w ciągu zaledwie milisekund. Autobus jest utrzymywany na właściwym pasie ruchu bez konieczności jakichkolwiek ruchów kierownicą. Takie rozwiązanie oferuje znacznie większe możliwości niż stosowane obecnie i dopuszczalne przez prawo systemy ostrzegania przed przekroczeniem pasa ruchu. Kolejnymi przykładami zastosowania interfejsu iHSA są funkcje automatycznego zatrzymywania się na przystankach w pobliżu ramp lub wysokich krawężników oraz funkcja „trybu miejskiego”.

 

Podczas zbliżania się do rampy przystankowej system firmy tedrive Steering automatycznie kieruje pojazd w stronę krawężnika w określonej odległości od przystanku, co znacznie zmniejsza zużycie opon.

Podczas zbliżania się do rampy przystankowej system firmy tedrive Steering automatycznie kieruje pojazd w stronę krawężnika w określonej odległości od przystanku, co znacznie zmniejsza zużycie opon.

 

W praktyce: automatyczne zatrzymywanie na przystankach i tryb miejski

Moduł iHSA umożliwia automatyczne zatrzymywanie pojazdu na przystankach autobusowych na zasadzie podobnej do automatycznego parkowania pojazdu. Gdy pojazd zbliża się do rampy przystankowej, system przejmuje kontrolę w określonej odległości od miejsca zatrzymania i automatycznie kieruje pojazd w stronę krawężnika. Poza dodatkową wygodą dla kierowcy, funkcja ta znacznie redukuje zużycie opon, do którego dochodzi podczas wykonywania tego rodzaju manewrów.

Jeśli autobus porusza się po mieście, system iHSA umożliwia przełączenie pojazdu w tryb miejski. Zwiększa się wówczas siła wspomagania kierowcy, co ułatwia i podnosi komfort kierowania pojazdem. Podczas przyspieszania siła wspomagania ulega zmniejszeniu. Dzięki temu odpowiedź układu kierowniczego jest silniejsza i dokładniejsza, co z kolei podnosi bezpieczeństwo jazdy podczas osiągania wyższych prędkości. Zasada ta znajduje zastosowanie również w przypadku wykonywania manewrów.

Źródło

 


 

Katagoria: autobusy
Słowa kluczowe: ,
Opublikowano 3 lata temu.