Select Page


Kraków testuje Solaris Tramino


2015-02-23 13-27-19-0152
 

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie od 23 lutego 2015 i przez kolejne trzy miesiące będzie testować niskopodłogowy tramwaj marki Solaris. O jego zaletach będą mogli przekonać się m.in. mieszkańcy Nowej Huty korzystający z linii nr 1, łączącej Wzgórza Krzesławickie z Salwatorem. 

 

Do tej pory mieszkańcom Krakowa były doskonale znane niskopodłogowe autobusy Solaris Urbino. Teraz będą mieli okazję przekonać się także o komforcie jazdy, jaki oferują tramwaje polskiego producenta. MPK w Krakowie postanowiło bowiem przetestować pojazd szynowy tej marki.

Tramino, które przyjedzie do Małopolski z Poznania, ma długość blisko 32 metrów. Jest to pojazd w pełni niskopodłogowy, jednoprzestrzenny i składa się z pięciu członów. Tramwaj nie posiada żadnych stopni wewnątrz, przez co jest bardzo przyjazny dla pasażerów, w szczególności dla osób z niepełnosprawnością ruchową. Wnętrze w pełni klimatyzowanego Tramino jest oświetlane za pomocą nowoczesnej technologii LED. Zarówno z zewnątrz, jak i w środku poznański tramwaj wyróżnia się niezwykle nowoczesnym designem. Testowy pojazd, który będzie użytkowany w Krakowie, jest pomalowany w czerwono-perłowe barwy.

Z technicznego punktu widzenia jedną z największych innowacji, jakie oferuje prezentowany w stolicy Małopolski tramwaj Solaris, jest zamontowany na dachu Układ Odzysku Energi z systemem superkondensatorów. Dzięki nim pojazd może gromadzić energię elektryczną, która później wykorzystywana jest przy przyspieszaniu. To rozwiązanie powoduje, iż Tramino z takim układem zużywa o około 20-30% energii mniej w porównaniu z innymi tramwajami. Jest to pierwszy w Polsce tak wyposażony tramwaj. Układ superkondensatorów po odpowiedniej adaptacji może być wykorzystany dla zapewnienia jazdy autonomicznej tramwaju.

„Z wielką uwagą przyglądamy się wszystkim nowym rozwiązaniom dostępnym na rynku tramwajowym. Stąd właśnie zainteresowanie tramwajem wyprodukowanym przez firmę Solaris, wyposażonym w innowacyjny system gromadzenia energii. Warto także podkreślić, że na testach zyskają mieszkańcy Nowej Huty, bo ten niskopodłogowy tramwaj będzie kursował na linii nr 1 ze Wzgórz Krzesławickich do Salwatora” – mówi Rafał Świerczyński, Prezes MPK SA w Krakowie.

„Bardzo się cieszymy, że władze krakowskiego MPK są otwarte na nowe rozwiązania techniczne, jakie pojawiają się na rynku tramwajowym, i wyraziły zainteresowanie przetestowaniem nowoczesnej technologii zastosowanej w tramwajach Solarisa. Mamy także nadzieję, że Tramino zbierze pozytywne oceny wśród krakowskich pasażerów. Zebrane tutaj doświadczenia z pewnością będą niezwykle cennym materiałem dla naszego biura badań i rozwoju, tym bardziej, że Kraków ma bardzo ambitne plany i w niedalekiej przyszłości zamierza zainwestować w nowy tabor i rozbudowę systemu tramwajowego. Firma Solaris z pewnością będzie zainteresowana udziałem w nadchodzących przetargach” – mówi Zbigniew Palenica, Członek Zarządu Solaris Bus & Coach S.A. odpowiedzialny za obszar pojazdów szynowych.

Ogólne dane techniczne Solarisa Tramino testowanego w Krakowie 

Część mechaniczna    
Długość mm 31960
Szerokość mm 2350
Wysokość mm 3575
Liczba drzwi   6
Szerokość drzwi mm 2 x 750 + 4 x 1300
Szerokość siedzeń mm 420
Ilość miejsc dla pasażerów (przy 5 osobach/m2)   204 (w tym 61 siedzące)
System elektryczny    
Napięcie sieci trakcyjnej V DC 600
Liczba silników asynchronicznych (producent)   4 (VEM)
Typ   DKCBZ 0211-4JA
Moc ciągła (jednego silnika) kW 105
Źródło

 

Katagoria: autobusy
Słowa kluczowe: 
Opublikowano 3 lata temu.