Select Page


MAN: europejski autobus przyszłości


 

Innowacyjny autobus przegubowy MAN Lion’s City GL rozpoczyna próbną eksploatację na ulicach węgierskiej stolicy w ramach europejskiego projektu badawczego „European Bus System of the Future” (EBSF)

W ramach europejskiego projektu badawczego „European Bus System of the Future” (EBSF) firma MAN Truck & Bus przekazała budapesztańskim zakładom komunikacyjnym autobus miejski typu Lion’s City GL. Tak zwany demonstrator EBSF – autobus przegubowy MAN z innowacyjnym, przyjaznym dla pasażerów wykonaniem wnętrza – będzie w węgierskiej stolicy poddany wielomiesięcznej eksploatacji próbnej. Celem testu jest pozyskanie dodatkowych ustaleń na temat przyszłego ukształtowania wydajnych, ekologicznych i atrakcyjnych systemów autobusowych w miastach. MAN Lion’s City GL będzie przez kilka miesięcy kursował na jednej z linii miejskich, na której przewożona jest szczególnie duża liczba pasażerów. Autobus przegubowy MAN o długości 18,75 m został tak skonstruowany, aby nawet w przypadku dużej ilości osób przepływ pasażerów przebiegał sprawnie, a w związku z tym postój na przystankach trwał krótko. W tym celu Lion’s City GL po raz pierwszy wyposażony został w pięcioro szerokich drzwi, zaś wnętrze zoptymalizowane zostało na potrzeby dużej liczby pasażerów. Ponadto w sekcji A stworzono możliwość elastycznej zmiany układu siedzeń.

Szczególną uwagą poświęcono przy tym potrzebom osób o ograniczonej zdolności poruszania się i postrzegania, a więc osób starszych oraz matek z dziećmi. Przy pomocy dodatkowych elementów wyposażenia zoptymalizowano na przykład system informowania pasażerów oraz zwiększono ich komfort i bezpieczeństwo. Budapeszt oferuje doskonałe warunki dla testowania nowych technologii publicznego transportu miejskiego. Partnerami oprócz MAN i Budapest Transport Closely Held Corporation Ltd (BKV) jest węgierska firma Vultron, która jest odpowiedzialna za technologię informatyczną instalowaną na przystankach i w autobusie.

Europejski projekt badawczy EBSF
Projekt „European Bus System of the Future” (EBSF) jest jak dotąd największym projektem Komisji Europejskiej związanym z transportem drogowym i ma na celu wspieranie planowania i rozwoju innowacyjnego, atrakcyjnego, wysokiej jakości systemu autobusowego na potrzeby miejskiego transportu publicznego. Jako jeden z czołowych europejskich producentów autobusów miejskich MAN Truck & Bus przykłada dużą wagę do tego, aby odgrywać istotną rolę w optymalizacji systemów publicznego transportu miejskiego.

Projekt EBSF, realizowany pod kierownictwem Międzynarodowego Stowarzyszenia Transportu Publicznego (UITP), podzielony został na różne projekty cząstkowe, w ramach których w siedmiu europejskich miastach testowane są różne rozwiązania i opcje rozwojowe w realnym zastosowaniu praktycznym. Wymienić należy w tym kontekście optymalizację miejsca pracy kierowcy, implementację nowych systemów kierowania ruchem i informowania pasażerów, zwiększenie ilości i przepływu pasażerów oraz ochrona środowiska naturalnego i oszczędzanie zasobów energii. Firma MAN Truck & Bus jest zaangażowana w projekty cząstkowe, które dotyczą głównie usprawnienia przepływu dużej liczby pasażerów oraz poprawy transportu.

MAN Lion’s City GL w projekcie EBSF

Podstawę prezentacji EBSF stanowi autobus przegubowy MAN Lion’s City GL o długości 18,7 m. Na potrzeby projektu badawczego autobus został wyposażony w sumie w pięcioro szerokich na 1,25 metra, całkowicie przeszklonych drzwi dwuskrzydłowych uchylnych, otwierających się do środka. W autobusach przegubowych zazwyczaj stosowane są trzy lub cztery wejścia. W autobusie EBSF przetestowana zostanie nowa generacja drzwi, która posiada zoptymalizowany silnik elektryczny umieszczony w głowicy słupka obrotowego. Takie rozwiązanie montażowe nie zajmuje wiele miejsca, pozwala uniknąć skomplikowanej mechaniki a tym samym redukuje ciężar oraz zmniejsza nakład pracy związany z konserwacją systemu. Krótkie czasy otwierania i zamykania modułu drzwiowego przyczyniają się do skrócenia postojów na przystankach.

Przestrzeń pasażerska autobusu EBSF została konsekwentnie zaprojektowana z uwzględnieniem potrzeb optymalnej liczby pasażerów, elastyczności i komfortu podróżnych. Podstawę projektu stanowiły badania naukowe w formie symulacji, które dostarczyły hiszpańskie „Centro de Estudios e Investigationes Técnicas de Gipuzkoa” [Centrum Studiów i Badań Technicznych w Gipuzkoa] oraz niemiecki „Fraunhofer Institut für Verkehrs- und Infrastruktursysteme” [Instytut Fraenhofer’a Systemów Transportu i Infrastruktury]. Autobus EBSF oferuje 39 miejsc siedzących i maksymalnie 118 miejsc stojących, a tym samym dwanaście miejsc więcej niż konwencjonalnie wyposażony MAN Lion’s City GL. Aby móc elastycznie dopasowywać zdolności przewozowe pojazdu do faktycznej liczby przewożonych pasażerów w sekcji A umieszczono siedem składanych siedzeń, które kierowca może wciśnięciem guzika na tablicy przyrządów zwolnić lub zablokować, w zależności od aktualnej ilości pasażerów. Dzięki takiemu rozwiązaniu może on stworzyć dużą przestrzeń dla miejsc stojących, która umożliwi sprawny przepływ pasażerów na przystankach. Sygnał optyczny na siedzeniu informuje pasażera, czy siedzenie jest obecnie wolne, czy też zablokowane. Sekcja B oferuje w dużej mierze tradycyjny układ siedzeń po cztery w rzędzie.

W przedniej części pojazdu, na przeciwko środkowych drzwi jest miejsce dla osób na wózkach inwalidzkich lub na wózki dziecięce. Wyściełane oparcia gwarantują osobom towarzyszącym wygodne miejsca stojące. Aby móc łatwiej dotrzeć do tej strefy, kierowca może przy naprzeciwległych drzwiach mechanicznie wysunąć rampę, która niweluje różnice poziomów oraz pozwala bezpiecznie przejechać nad szczeliną dzielącą autobus od przystanku. Ponadto MAN Lion’s City GL posiada funkcję przyklęku, przy pomocy której prawa strona pojazdu może zostać pneumatycznie opuszczona z 32 do 24 centymetrów. Rozwiązanie takie znacznie ułatwia wejście szczególnie osobom mającym trudności w poruszaniu się.

Innowacyjna trójwymiarowa instalacja liczenia osób rejestruje przy drzwiach przepływ pasażerów, przy czym jest ona w stanie rozróżniać dzieci i dorosłych. Dane te mają ważny wkład w realizację testów autobusu w ramach projektu EBSF.

Optymalne informacje dla pasażerów

Z przodu sekcji A oraz na tylnej ścianie sekcji B uwagę zwracają tablice informacyjne z diodami LED, które zajmują prawie całą szerokość pojazdu. Na nich pasażerowie są informowani na przykład o następnym przystanku. Na dwóch 17-calowych ekranach szerokokątnych 16:10 TFT, umieszczonych pośrodku pojazdu w pobliżu przegubu autobusu, pasażerowie mogą odczytywać dodatkowe oferty informacyjne i rozrywkowe.

Bezpieczeństwo przede wszystkim
Cały szereg funkcji, w które wyposażony jest autobus EBSD, przyczynia się do podniesienia poziomu bezpieczeństwa pasażerów. Duża ilość drążków do trzymania w wyraźnie odznaczającym się kolorze zielonym gwarantuje, że każdy podróżny stojący lub przemieszczający się do miejsca siedzącego bądź do drzwi wyjściowych znajdzie w zasięgu ręki bezpieczne oparcie. Wbudowane pionowo przy drzwiach uchylnych bramki świetlne rejestrują, czy w strefie otwierania bądź zamykania się skrzydła drzwiowego znajdują się osoby lub przedmioty, zapobiegając w ten sposób zagrożeniom lub przytrzaśnięciom. Ponadto instalacja video przesyła obraz z przestrzeni pasażerskiej, a przede wszystkim ze stref przydrzwiowych, na dwa 6,5-calowe ekrany znajdujące się nad stanowiskiem pracy kierowcy.

Duży udział w optymalnym przepływie pasażerów autobusu przypisywany jest przepuszczającemu światło elementowi przegubowemu, łączącemu obydwie części autobusu. Wlot światła przeciwdziała obecnemu w konwencjonalnych autobusach członowych wrażeniu ciemnego przejścia nad przegubem obrotowym. Pozwala on pokonać niechęć wielu pasażerów do równomiernego zajmowania miejsc w autobusie.

Stanowisko kierowcy otoczone jest przeszkloną przegrodą, oddzielającą je od przestrzeni pasażerskiej. Duże znaczenie na wybór takiego rozwiązania miało bezpieczeństwo kierowcy – temat, który coraz bardziej zyskuje na znaczeniu.

W komorze silnika zainstalowano instalacją gaśniczą, która w razie wybuchu pożaru wysyła ostrzeżenie do kierowcy i natychmiast rozpoczyna gaszenie ognia.

Ekonomiczny system napędowy
Za napęd autobusu Lion’s City GL odpowiedzialny jest nieszkodliwy dla środowiska naturalnego, sześciocylindrowy silnik Diesla o mocy 320 KM (235 kW). Silnik leżący, pochodzący ze sprawdzonego typoszeregu D20 Common Rail, ma pojemność 10,5 litra i spełnia najsurowszy obecnie standard dla emisji szkodliwych substancji EEV (Enhanced Environmentally Friendly Vehicle) Autobus wyposażony jest w elektronicznie monitorowany filtr cząsteczek stałych CRTec® (Continuously Regenerating Trap). Dzięki takiemu rozwiązaniu MAN skutecznie przyczynia się do redukcji drobnych pyłów w mieście.

Silnik pracuje razem z czterobiegową automatyczną skrzynia biegów Voith DIWA. Jej topograficzne, poprawiające wydajność pracy oprogramowanie SensoTop przyczynia się do redukcji zużycia paliwa o prawie 3%, przy czym system rozpoznaje wzniesienia i zjazdy, płynnie dopasowując moment zmiany biegów do topografii terenu. Oprogramowanie skrzyni biegów pozwala uniknąć nieprzyjemnej dla pasażera częstej zmiany biegów, analizując nachylenie terenu i przyspieszenie pojazdu w autobusie. W autobusie EBSF zastosowano ponadto nową, jeszcze bardziej wydajną sprężarkę klimatyzacji. Posiadając taką samą moc jak dotychczas stosowane sprężarki, kompresor ten ma jednak mniejszy od nich ciężar własny. Zaoszczędzony ciężar zwiększa z kolei obciążenie użytkowe.

Testy w Budapeszcie

Wielomiesięczne próby z użyciem demonstracyjnego pojazdu MAN przeprowadzane są na jedenastokilometrowej linii miejskiej numer 86 w Budapeszcie. Przebieg jej trasy i duża ilość pasażerów pozwalają w doskonały sposób przetestować przyszłościową koncepcję autobusu. Na tej trasie znajduje się 46 przystanków, dzięki czemu linia skomunikowana jest z obydwiema najważniejszymi liniami tramwajowymi i jedną linią metra. Prawie 26.000 pasażerów korzysta w dni robocze z autobusów linii 46 na każdym z jej kierunków. Podawana przez BKV przeciętna prędkość obecnie stosowanej floty pojazdów wynosi 20 km/h, która w okresach dużego natężenia ruchu może spaść do 15 km/h. Z tego też powodu szybki przepływ pasażerów i tym samym krótkie postoje na przystankach maja duży wpływ na skrócenie czasu przejazdu. Krótsze czasy przejazdu zwiększają liczbę kursów dziennych linii i tym samym poprawiają ofertę usługową dla jej użytkowników.


 

Katagoria: autobusy
Słowa kluczowe: ,
Opublikowano 7 lat temu.