Select Page


Solaris Diesel Dual Fuel: Tańsza i zdrowsza komunikacja miejska?


Dual_fuel_1
 

Każdego dnia tysiące pasażerów dociera komunikacją miejską do pracy czy szkoły. Choć z reguły publiczny transport dotowany jest z budżetu miasta, to warto szukać rozwiązań, które sprawią komunikację miejską tańszą i zdrowszą. Zyskają przede wszystkim pasażerowie. Jak? Nowy tabor lub niższe ceny biletów.

Jak się okazuje, Kazachowie, stawiając na ekologię i oszczędność, zaczęli korzystać z polskich systemów gazodieslowych, o których Polacy nawet nie wiedzą. Poznańska firma opatentowała produkt pod nazwą Solaris Diesel Dual Fuel, który dystrybuuje m.in. na rynek amerykański, czeski, białoruski, maltański, a teraz kazachski. Na współpracę z polską firmą zdecydowali się m.in. przewoźnicy z byłej stolicy Kazachstanu, Ałmaty.

Dlaczego nie w Polsce?

Jak mówi Henryk Rewers, przedstawiciel firmy CARGAZ BIS produkującej system, polskie firmy nie ufają innowacjom, które są na rynku, a gdy stają się popularne, nikt nie chce przyznać się do porażki. – To jest smutne, że produkujemy system w Poznaniu, a miejscowe MPK nie odpowiedziało na naszą propozycję współpracy w zakresie wykorzystania ekologicznego systemu w autobusach miejskich. Szkoda, że aby dowieść ekologicznego zastosowania naszego systemu w autobusach miejskich, musimy tego doświadczyć w odległej Almacie w Kazachstanie. Zależy nam na polskim rodzimym rynku, ale ten odwraca się do nas plecami. Systemy dziś sprzedajemy na cały świat, teraz finalizujemy umowy z Kazachami. ­– dodaje Henryk Rewers.

System gazodieslowy ma na celu redukcję spalania oleju napędowego, w przypadku flot mogą to być milionowe oszczędności. Drugim elementem jest ekologia, która w dużej mierze przyczyniła się do zainteresowania ze strony Kazachstanu.

Oszczędność, czyli tanie bilety

Na jakie oszczędności może liczyć komunikacja publiczna po instalacji systemu w jednym autobusie? Jak deklaruje producent, autobus pokonujący miesięcznie 7500 km dzięki instalacji w ciągu roku zaoszczędzi blisko 20 000 zł. W przypadku 200 pojazdów w ciągu roku przewoźnik zyska ponad 3,5 mln zł. W przypadku autobusów przegubowych różnica jest jeszcze większa. Zaoszczędzona kwota może przełożyć się na niższe ceny biletów lub zakup nowego taboru.

Minimum CO2

System ma także zmniejszać poziom dwutlenku węgla. To wciąż spory problem miejskich autobusów, które emitują zbyt dużo CO2. W ciągu miesiąca jeden autobus z normą emisji spalin Euro 6 wytwarza ok. 5820 kg CO2, a po instalacji systemu już 5497 kg. W przypadku floty 200 pojazdów w ciągu roku emisja dwutlenku węgla może zmniejszyć się nawet o 775 ton. Jest to pojemność czterech stadionów narodowych.

Solaris Diesel Dual Fuel to mieszanka minimum 20% LPG i 80% ON, choć w niektórych urządzeniach proporcje wymiany mogą być wyższe. Jest to niezależny system, który pobiera sygnały przekazywane przez silnik, nie ingerując w system wtrysku diesla. Podobnie jak w przypadku silników benzynowych zasilanie silnika wysokoprężnego LPG rozpoczyna się po osiągnięciu przez system odpowiedniej temperatury.

Źródło

 

Katagoria: autobusy
Słowa kluczowe: 
Opublikowano 3 lata temu.