Select Page


50 lat fabryki kabin i osi DAF w Belgii


Dirk Deflem-dirk.deflem@telenet.be
 

Firma DAF Trucks otworzyła swoją fabrykę kabin w Oevel (Westerlo, Belgia) 50 lat temu. Dzisiaj DAF Trucks Vlaanderen N.V. jest wiodącą i niezwykle nowoczesną placówką produkcyjną dokonującą ciągłych inwestycji, z których ok. 600 milionów euro zainwestowała w ciągu ostatnich 15 lat.  Ponad 2200 pracowników produkuje każdego dnia 200 kabin i 450 osi do popularnych samochodów ciężarowych DAF CF i XF. Fakt, że firma DAF w Westerlo inwestuje obecnie 100 milionów euro w całkowicie nową lakiernię kabin pojazdów ciężarowych świadczy o pewności producenta co do przyszłości placówek produkcyjnych w Belgii.

Aby sprostać wzrastającemu zapotrzebowaniu na samochody ciężarowe firmy DAF placówki produkcyjne musiały zostać powiększone w połowie lat 60. XX wieku. Firma DAF miała wprawdzie wystarczająco przestrzeni w Eindhoven, ale brakowało tam pracowników. Zainteresowanie regionem Kempen w Belgii było spowodowane bliskością kopalń i fabryk polerowania diamentów, co tworzyło duży potencjał w kwestii siły roboczej.

Firma zakupiła 40 000 m2 terenu wzdłuż autostrady A13 w Oevel za kwotę 90 milionów franków belgijskich. Transakcja została podpisana dzień przed Bożym Narodzeniem 1964 r. Budowa fabryki o powierzchni 12 000 m2 rozpoczęła się niemal natychmiast, aby możliwe było otwarcie jej w pierwszej połowie 1966 r.

„Made in Belgium”

Samochody ciężarowe firmy DAF są istotną częścią programu inwestycyjnego „Made in Belgium” od 1966 r., kiedy to 5 maja pierwsze cztery kabiny opuściły linię produkcyjną. Produkcja wzrosła gwałtownie, o czym świadczy fakt, że już 5 lipca tysięczna kabina została przetransportowana z Oevel do Eindhoven. 26 sierpnia firma DAF Vlaanderen ogłosiła z dumą, że może wyprodukować „każdy rodzaj kabiny”. W tym czasie nowa lakiernia pracowała już na pełnych obrotach. Po przemieszczeniu 1 grudnia, po dwóch miesiącach prac, dwóch imponujących pras Müllera z Eindhoven do Belgii fabryka stała się samowystarczalna. Kilka miesięcy później firma DAF postanowiła powiększyć fabrykę kabin, przygotowując się na wprowadzenie w 1968 r. zupełnie nowej generacji samochodów ciężarowych z rewolucyjną na tamte czasy odchylaną kabiną.  

Produkcja osi również przeniesiona do Belgii

Wysoka jakość kabin tworzonych przez DAF Vlaanderen była powodem, dla którego szybko rozwijająca się firma DAF przeniosła fabrykę osi z Eindhoven do Westerlo w 1971 r. Nowa hala produkcyjna o powierzchni 13 000 m2 została dodana do istniejącej linii produkcyjnej, zwiększając długość fasady wzdłuż autostrady do imponujących 380 metrów. Liczba pracowników wzrastała stopniowo do osiągnięcia 1000 zatrudnionych.

W 1985 r. miały miejsce kolejne wielkie inwestycje w DAF Vlaanderen. Do lakierowania kabin utworzono zupełnie nową fabrykę, która była w tym czasie najbardziej ekologiczną fabryką w Europie. Niecałe trzy lata później duże innowacje nastąpiły też w fabryce osi, aby zapewnić najwyższą jakość i sprawność osi. Poprzez dalsze opracowywanie i produkowanie ich na miejscu osie DAF są zawsze dopasowane do danego rodzaju pojazdu, co zapewnia maksymalną wydajność.

Dalsza rozbudowa DAF Vlaanderen

Inwestycje w fabrykę osi i kabin firmy DAF w Westerlo pozostały niezmienione w nowym tysiącleciu, zwłaszcza w przypadku nowej generacji pojazdów Euro 6, która miała swoją premierę w 2013 r. Produkcja kabin została w znacznej mierze zmechanizowana, co dodatkowo polepszyło warunki i jakość pracy personelu fabryki. Z tego samego powodu obszar produkcyjny odpowiedzialny za montaż przełomowych kabin Super Space Cab został poddany całkowitej przebudowie.

W ciągu ostatnich 15 lat firma DAF Trucks zainwestowała ok. 600 milionów euro w fabrykę osi i kabin w Westerlo, która wyprodukowała swoją dwumilionową oś w 2011 r. oraz milionową kabinę w 2014 r. W 2015 r. rozpoczęła się budowa całkowicie nowej lakierni kabin. Ma ona być najnowocześniejszą placówką tego typu w Europie i zwiększyć możliwości produkcyjne fabryki kabin o 50%. Nowa lakiernia kabin odegra ważną rolę w dalszym rozwoju firmy DAF w Europie i poza nią.

Produkcja oparta na zamówieniach klienta zgodnie z zasadą „just-in-time”

W zakładzie DAF Vlaanderen ma miejsce sekwencyjna produkcja osi i kabin w zgodzie z zasadą „just-in-time”, która obowiązuje we wszystkich fabrykach firmy DAF. Oznacza to, że kabiny i osie są dostarczane do zakładu montażowego firmy DAF w Eindhoven oraz do Leyland Trucks w Wielkiej Brytanii w idealnym momencie i w odpowiedniej kolejności, zgodnie z zamówieniami klientów. System produkcji PACCAR zakłada, że zawsze jest miejsce na dalsze usprawnienia i że pracownicy wiedzą jak nikt inny, jak wykonywać swoją pracę lepiej, mądrzej i wydajniej.

„Niezwykłe uznanie”

„Fakt, że świętujemy teraz 50-lecie produkcji firmy DAF w Belgii jest niezwykłym uznaniem dla ponad 2200 naszych pracowników” — powiedział Harrie Schippers, prezes firmy DAF Trucks N.V. „Dzięki ich oddaniu i zaangażowaniu możemy produkować samochody ciężarowe wiodące na rynku pod względem niezawodności, wygody oraz jakości. Nasze inwestycje w DAF Trucks Vlaanderen N.V. świadczą o pewności firmy DAF co do przyszłości zakładu w Belgii”.


 

Katagoria: ciężarówki
Słowa kluczowe: , , , , , , , , , , , , , , ,
Opublikowano 2 lata temu.