Select Page


DAF: numer 1 w segmencie ciągników siodłowych w Europie


 

W 2009 r. firma DAF uzyskała rekordowe udziały w rynku, mimo że był to jeden z najtrudniejszych okresów w historii branży transportu drogowego i sprzedaży pojazdów ciężarowych. Firma DAF uzyskała udział 14,8% w segmencie ciężarówek powyżej 15 ton w krajach Unii Europejskiej*. Wśród europejskich producentów pojazdów ciężarowych pojazdy DAF zajęły solidne trzecie miejsce pod względem ilości zarejestrowanych nowych pojazdów. W segmencie ciągników siodłowych firma DAF z udziałem 19,8% zajmuje pierwsze miejsce na rynku Unii Europejskiej.

Jeszcze osiem lat temu firma DAF zajmowała ostatnie miejsce wśród siedmiu europejskich producentów ciężarówek w segmencie ciężkich pojazdów pod względem wolumenu. W 2009 r., posiadając udział 14,8% w rynku, DAF zajął bardzo dobre trzecie miejsce (w 2008 r. ten udział wynosił 14,2%). W Holandii, Wielkiej Brytanii, Portugalii, Polsce i na Węgrzech DAF jest liderem rynku. W Niemczech, które są największym rynkiem ciężarówek w Europie, DAF jeszcze bardziej umocnił swoją pozycję, jako największa marka importowana z udziałem rynkowym 10,6%.

W zeszłym roku w 27 krajach Unii Europejskiej (oraz Norwegii i Szwajcarii) zarejestrowano  ok. 168 000 samochodów ciężarowych o Dopuszczalnej Masie Całkowitej powyżej 15 ton, co oznacza spadek o niemal 50% w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego, kiedy to zarejestrowano ok. 330.000 samochodów ciężarowych. Trudna sytuacja ekonomiczna najmocniej odbiła się na segmencie ciągników siodłowych. W 2009 r. segment ten zanotował 48% łącznej liczby zarejestrowanych pojazdów, podczas gdy w 2008 r. wielkość ta przekroczyła 56%.

W segmencie ciągników siodłowych DAF jest liderem w Holandii, Wielkiej Brytanii, Belgii, Portugalii, Polsce i Czechach. Ponadto we Francji, Hiszpanii, Włoszech, Niemczech, Finlandii i na Węgrzech we wspomnianym segmencie udało się osiągnąć rekordowe udziały w rynku. W zeszłym roku w ogólnoeuropejskim segmencie ciągników (powyżej 15 ton) DAF osiągnął udział przekraczający 20%, dzięki czemu jest liderem rynku całej Unii Europejskiej.

„Nasz sukces to zasługa nowoczesnego asortymentu produktów, obsługi na najwyższym poziomie oraz bardzo profesjonalnej organizacji dealerskiej” – mówi Ron Bonsen, członek zarządu DAF Trucks N.V. odpowiedzialny za marketing i sprzedaż. „Przy udziale niemal 15% w segmencie pojazdów ciężkich w Europie jesteśmy na dobrej drodze, aby osiągnąć nasz średnioterminowy cel w postaci 20% udziału w rynku. Oczywiście będziemy dalej umacniać naszą pozycję w segmencie ciągników siodłowych, jednak wzrost nastąpi także w segmentach podwozi pod zabudowę, gdzie dzięki szerokiemu asortymentowi dwu-, trzy- i czteroosiowych pojazdów możemy zapewnić odpowiednią konfigurację do każdego rodzaju transportu”.

Jeśli chodzi o rynek polski to w segmencie pojazdów najcięższych (powyżej 16 ton DMC) dostarczono do polskich klientów prawie 6 i pół tysiąca nowych pojazdów ciężarowych wobec 16 tysięcy w roku 2008. Oznacza to, że rynek ciężkich pojazdów uplasował się pomiędzy wynikami 2002 a 2003. Marka DAF, wzorem lat ubiegłych została liderem segmentu najcięższych pojazdów ciężarowych dostarczając 1239 nowych pojazdów do polskich klientów, co dało udział w rynku na poziomie 19,5 %. jeśli chodzi o ciężkie ciągniki siodłowe to marka DAF dostarczając do polskich klientów 931 sztuk została absolutnym liderem tego segmentu z udziałem ponad 24%. Oznacza to, że co czwarty ciągnik siodłowy sprzedany w 2009 roku w Polsce był marki DAF. Pomimo że miniony rok należał z pewnością do najtrudniejszych w branży, jak również w historii DAF, wszyscy możemy być dumni, że udało się firmie przekuć ogromne wyzwania w wiele wspaniałych osiągnięć, w tym znaczący udział w rynku polskim.

Jako dowód zaangażowania i wkładu firmy DAF może posłużyć tu fakt, że DAF zdobył Złoty Laur Klienta 2009 w kategorii „Samochody ciężarowe”. Tytuł przyznawany jest corocznie przez organizatora konkursu, Grupę Media Partner, wydawcę Przeglądu Gospodarczego Plus, dodatku promocyjno-informacyjnego, ukazującego się na łamach Gazety Prawnej oraz Rzeczy o Biznesie dodatku do Rzeczpospolitej. Wszystko to dlatego, że firma była bardziej aktywna, działała bliżej rynku i klientów oraz lepiej wykorzystywała możliwości. Wynik ten z całą pewnością jest dowodem, że cała organizacja DAF ma siłę, ducha, gotowość, jakość i odporność, by przetrwać najsilniejsze burze. Dealerzy DAFa widzą perspektywę rozwoju i korzyści wynikające z pozycji DAF na rynku, co przekłada się na intensywną politykę inwestycyjną. Tylko w roku 2009 firma oddała do użytku 4 nowe obiekty serwisowe.

*) Udziały w rynku za rok 2010 odnoszą się do krajów Unii Europejskiej, a także Norwegii i Szwajcarii (EU27+2).


 

Katagoria: ciężarówki
Słowa kluczowe: , ,
Opublikowano 8 lat temu.