Select Page


MERCEDES: Do cywila marsz!!!


 

Mercedes od 2009 roku postanowił wprowadzić do swojej bogatej oferty pojazdów ciężarowych „wszędołaza”, znanego z wojska, Zetrosa. Ta ucywilizowana militarna bestia pokazuje swoje możliwości w terenie.

Dwie lub trzy osie. Użytkownik ma możliwość zamówienia pojazdu dwu- lub trzyosiowego z napędem na wszystkie osie z pojedynczym ogumieniem. Układ napędowy bazuje na doskonale sprawdzonych modelach Axor i Actros, w wersji budowlanej. Reszta została specjalnie stworzona na potrzeby militarne, czyli niska kabina, solidna konstrukcja podwozia wyposażona w resory piórowe, niskie zwisy, wysoki prześwit, nisko położony środek ciężkości. Wszystko to powoduje, że poruszanie się Zetrosem po bezdrożach jest bardzo przyjemne, bezpieczne i wybaczające błędy niedoświadczonych użytkowników.
Samochód podstawiony do testów przez Mercedes-Benz Polska to dwuosiowy Zetros 1833  A /4×4/ 4800. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu to 18000 kg, co przy masie własnej z zabudową wywrotką KH Kipper 10800 kg daje możliwość przewiezienia blisko 7 ton ładunku.

Militarne geny. W pojeździe są 3 miejsca siedzące oraz sporo miejsca za fotelami do przewozu bagażu podręcznego, bądź ewentualnego montażu leżanki. Sam środek kabiny zdradza swoje pokrewieństwo z pojazdem o przeznaczeniu militarnym. Twarde plastiki, skromne wyposażenie, nikłe wyciszenie oraz nieosłonięte elementy metalowe, to w Zetrosie standard. Wzorem Actrosa radio i tachograf powędrowały na górną część kabiny. Nie zajmują zbędnego miejsca oraz nie powodują rozpraszania kierowcy przy jeździe w terenie, która wymaga wzmożonej koncentracji. Silnik to znana i sprawdzona sześciocylindrowa jednostka napędowa Common Rail z Axora. Jest to motor z turbodoładowaniem o pojemności skokowej 7201 cm³, rozwijający moc 240 kW (326 KM) przy 2200 obr./min i osiągający maksymalny moment obrotowy 1300 Nm w przedziale 1200-1600 obr./min. Duży zakres momentu doskonale sprawdza się w jeździe terenowej. Silnik dzięki technologii BlueTec 5 spełnia normy Euro 5.

Do błota! Pojazd ma załączaną mechaniczną blokadę mechanizmu różnicowego na osi tylnej, przedniej oraz obydwu naraz. 8-biegowa skrzynia jest prosta, wręcz archaiczna w obsłudze. To nie jest zarzut, ale zaleta, bo na tę przekładnię można liczyć w każdych warunkach. A poza tym serwis nie wymaga skomplikowanej elektroniki. I o to chodzi na polu walki!
Po wjeździe w teren wszystko, co wydaje się toporne i proste, przestaje doskwierać, natomiast sama jazda staje się przyjemnością. Moc i możliwości, które posiada pojazd umożliwiają doskonałe przemieszczanie się w najtrudniejszych warunkach. Przejechanie trasy motocrossowej o średnim stopniu trudności nie było żadnym problemem dla Mercedesa (z wyłączeniem akrobacji w powietrzu). Niczym czołg Leopard, Zetros pokonywał wzniesienia, zjazdy i pochylenia. Nisko położony środek ciężkości, krótki zwis z przodu i tyłu pojazdu, umożliwiały przejazdy przez przeszkody, które ciężko byłoby pokonać pieszo. Przy ostrych podjazdach klasyczna kabina (silnik umieszczony z przodu) uniemożliwiała obserwację drogi bezpośrednio przed pojazdem. Była to jedyna niedogodność. Czy jest to wada? Śmiało można stwierdzić, że zdecydowanie nie. Dzięki temu pojazd ma płaską podłogę oraz nisko położony środek ciężkości, co przy jeździe terenowej ma zasadnicze znaczenie. Można również bezproblemowo i szybko dostać się do silnika poprzez uchylenie maski. Jedynym miejscem, z którym testowany Zetros sobie nie poradził było nieduże „bagienko”, lecz przy pomocy łopat, kamieni i kilku osób, maniaków off-roadu, Zetros opuścił niedogodne miejsce. Powodem ugrzęźnięcia było nie tyle zbyt słabe rozpoznanie terenu, lecz przede wszystkim zbyt mała prędkość przejazdu przez przeszkodę.

Podsumowanie. Zetros jest nie tylko doskonałym samochodem terenowym, lecz również superzabawką dla dużych chłopców lubiących motoryzację związaną z wojskiem i przygodę. Biorąc pod uwagę rodowód pojazdu można stwierdzić, że jest to Hummer w wydaniu XXL. Czy osiągnie podobny sukces? Myślę, że ma na to dużą szansę. Istnieje możliwość wykonania przeróżnych zabudów, łącznie z żurawiem hydraulicznym. Możliwości, jakimi dysponuje, robią z niego profesjonalne i niezawodne narzędzie pracy ze szczególnym przeznaczeniem do jazdy w trudnym terenie, głównie dla służb ratunkowych, leśnych i energetycznych.

Jarosław Tolisz


 

Katagoria: ciężarówki
Słowa kluczowe: ,
Opublikowano 8 lat temu.