Select Page


Iveco: Trakker z silnikiem dwupaliwowym na rynek brazylijski


 

W zeszłym tygodniu Iveco wspólnie z FPT Industrial oraz firma Bosch zaprezentowali Iveco Trakkera z silnikiem na mieszankę paliwowa etanolu z olejem napędowym na targach rolniczych w Ribeirao Preto, największych targach rolniczych w Brazylii. Trakker jest wyposażony w silnik Cursor 9 wyprodukowany przez FPT Industrial, który może spalać mieszkankę paliwową etalonu z olejem napędowym dzięki czemu maleją koszty zużycia paliwa w porównaniu z tradycyjnym silnikiem Diesla. Silnik został zaprojektowany z myślą o stosowaniu paliwa pochodzącego od producentów trzciny cukrowej i etanolu z działalności rolniczej i przemysłowej, w czasie jazd próbnych pojazd jeździł na mieszance paliwowej zawierającej średnio 40% etanolu i 60% oleju napędowego, dzięki czemu pojazd przyczynia sie do zmniejszenia zużycia paliw kopalnych i przyczynia do ochrony środowiska, ponieważ etanol jest paliwem w pełni odnawialnym.

Iveco Trakker na mieszankę paliwową składającą się z etanolu i oleju napędowego został opracowany w Brazylii przy wsparciu instytucjonalnym UNICA, brazylijskiego stowarzyszenia producentów trzciny cukrowej w ramach programu promowania polityki proekologicznej w branżach cukrowniczej i produkcji etanolu. Iveco rozpoczęła prace na silnikiem dwupaliwowym w 2010 roku przy pomocy technologicznej ze strony inżynierów z FPT Industrial oraz Boscha. Prototyp silnika zostanie przetestowany w czasie żniw 2011 roku przez Raízen, spółkę joint venture należąca do Cosan (największego brazylijskiego producenta trzciny cukrowej) i Shella.

Dotychczas zastosowanie mieszanki etanolu z olejem napędowym w proporcjach obniżyło koszty zużycia paliwa o 6% w czasie pracy na plantacjach trzciny cukrowej. “Nadal jesteśmy na początku prac rozwojowych i oczywiście oczekujemy, że uda nam sie zwiększyć proporcje etanolu w stosunku do oleju napędowego, co spowoduje jeszcze niższe koszty eksploatacji” – mówi Renato Mastrobuono, Dyrektor Iveco ds. Rozwoju Produktów w Ameryce Łacińskiej.

Prototyp pojazdu Iveco Trakker z silnikiem dwupaliwowym jest to samochód ciężarowy 6×4, z masą całkowitą zestawu pojazdów wynosząca 63 tony, który może być użyty do kilku zastosowań na plantacjach trzciny cukrowej takich jak transport cieczy w cysternie przegubowej. W ciężarówce zastosowano silnik Cursor 9, 360Cv, z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Samochód ciężarowy jest wyposażony w dwa zbiorniki paliwa (jeden zbiornik na olej napędowy, a drugi na etanol). Oprócz tego zastosowano elektroniczne układy sterujące, oddzielny dla każdego typu paliwa, pompę ciśnieniową w układzie etanolu oraz sondę lambda sensor umieszczoną w układzie wydechowym. Etanol jest wtryskiwany bezpośrednio do przewodu wlotowego rozgałęzionego na etapie zasilania. Po jego sprężeniu wtryskiwany jest olej napędowy, aby rozpocząć spalanie. Nie ma potrzeby dodawania jakichkolwiek środków przeciwstukowych.

“Kolejna zaleta technologii dwupaliwowej jest to że silnik można przestawić na całkowite zasilanie olejem napędowym, co ułatwi sprzedaż pojazdu po okresie eksploatacji na plantacjach trzciny cukrowej” – dodał Mastrobuono.


 

Katagoria: ciężarówki
Słowa kluczowe: , , , ,
Opublikowano 7 lat temu.