Select Page


MB: prestiżowe wyróżnienie „Truck of the Year 2011″


 

Z okazji Międzynarodowej Wystawy Samochodów Użytkowych (Internationale Automobilausstellung Nutzfahrzeuge (IAA)) w Hanowerze międzynarodowe jury, złożone z ekspertów, wybrało nowy, 12-tonowy Mercedes-Benz Atego samochodem roku, przyznając mu tytuł „Truck of the Year 2011“. Jury składające się z dziennikarzy   specjalizujących się w branży pojazdów użytkowych z 23 krajów europejskich uhonorowało innowacyjną technikę Mercedes-Benz Atego: po pierwsze wyróżniono nowego Atego, który dzięki swoim atrybutom może być idealnie wykorzystywany w dystrybucji jako multitalent o wielu wariantach. Po drugie nagrodzono produkowany seryjnie model Atego 1222 L EEV BlueTec Hybrid, oceniony przez jury jako prekursor napędów alternatywnych.

Międzynarodowe jury Truck of the Year skomentowało zwycięstwo Atego:
“Mercedes-Benz z nową rodziną Atego zaprezentował samochód ciężarowy klasy średniej o wielu różnych możliwościach zastosowania z „dwiema duszami“. Z jednej strony kierowca, zajmujący się dystrybucją miejską, otrzymuje teraz wyposażenie, które było do niedawna zastrzeżone dla zawodowców w ruchu dalekobieżnym. Z drugiej zaś zaawansowany, równoległy napęd hybrydowy pcha do przodu kwestię poziomu emisji CO2 przez pojazdy użytkowe na terenie Unii Europejskiej.“

Według zasad jury tytuł „Truck of the Year“ jest przyznawany co roku samochodowi ciężarowemu, który okazał się najbardziej innowacyjny w transporcie drogowym pod względem ekonomiczności, emisji zanieczyszczeń, bezpieczeństwa, zdatności do jazdy i komfortu. Uzyskując łącznie127 punktów, Mercedes-Benz Atego rozstrzygnął ten konkurs na swoją korzyść, zdobywca drugiego miejsca zgromadził 82 punkty, a zdobywca trzeciego miejsca – 45 punktów.

Hubertus Troska, szef Mercedes-Benz Trucks, powiedział przy okazji odbierania nagrody podczas IAA-Nutzfahrzeuge w Hanowerze: „Cieszymy się, że jury konkursu „Truck of the Year“, przyznając nam to wysokie wyróżnienie, potwierdza nasze wysiłki w dwóch istotnych punktach: po pierwsze, poświęcenie uwagi samochodowi dostawczemu, na którą zasługuje ze względu na swój wkład w codzienne zaopatrywanie naszego społeczeństwa. Po drugie potwierdza, że konsekwentna kontynuacja naszych inwestycji i projektów związanych z technologiami przyszłości, do których zalicza się napęd hybrydowy, także w okresie kryzysu ekonomicznego było prawidłowe. To się teraz zwraca.“

Seryjny Atego BlueTec Hybrid: możliwość zaoszczędzenia od 10 do 15 % paliwa i emisji CO2
Samochód ciężarowy Atego BlueTec Hybrid wykorzystywany w dystrybucji towarów wykazuje możliwość zaoszczędzenia od 10 do 15 % paliwa oraz obniżenia emisji CO2 w porównaniu z samochodami ciężarowymi o napędzie konwencjonalnym. Po udanym zastosowaniu pierwszych prototypów modelu Mercedes-Benz Atego Hybrid u klientów już pod koniec ubiegłego roku, udało się sprzedać niemieckim klientom pierwszych 50 sztuk pojazdu Atego BlueTec Hybrid. Celem tej floty jest podkreślenie codziennej przydatności tego pojazdu z napędem hybrydowym podczas realnego użytkowania przez klienta i sprawdzenie przysłowiowej niezawodności Mercedes-Benz Atego, także w wariancie hybrydowym. Ważnymi aspektami produkcji seryjnej są także europejska homologacja, dostępność różnych wariantów rozstawu osi, dostępność pojazdów z kierownicą z prawej i lewej strony oraz profesjonalny serwis Mercedes-Benz Service – także dla nowych technologii na rynkach.

Stworzona międzynarodowo jednolita architektura napędu hybrydowego dla samochodów ciężarowych
Mercedes-Benz Trucks stawia w przypadku Atego BlueTec Hybrid na architekturę z jednym równoległym napędem hybrydowym. Dostosowuje się on najlepiej do budowy technicznej zespołu napędowego samochodu ciężarowego. W przypadku tego rozmieszczenia podzespołów w równoległych napędach hybrydowych silnik elektryczny znajduje się za silnikiem spalinowym i sprzęgłem, ale przed skrzynią biegów. Przy takiej budowie oba silniki mogą napędzać pojazd pojedynczo lub w sposób łączony. Położenie pozwala na elektryczne ruszanie, rekuperację, wspomaganie przez silnik elektryczny oraz optymalizację krzywej charakterystyki silnika wysokoprężnego. Okazało się ono również najlepszym rozwiązaniem. W porównaniu do konwencjonalnego napędu dochodzą tutaj, jako dodatkowe komponenty, bateria do napędu silnika elektrycznego, przetwornica lub przekładnik napięciowy oraz układ sterowania napędem hybrydowym i układ chłodzenia.

Kompaktowy silnik 4-cylindrowy, wspierany przez wydajny silnik elektryczny
Uwzględniając aspekt emisji zanieczyszczeń, zużycia paliwa i masy, w Mercedes-Benz Atego BlueTec Hybrid stosowany jest nowoczesny silnik 4-cylindrowy EURO V EEV. Platformę tego dystrybucyjnego samochodu ciężarowego z napędem hybrydowym stanowi Atego 1222 L EEV. Już pojazd bazowy spełnia ekologiczne standardy EEV i ze swoją dopuszczalną masą całkowitą 11,99 t należy do szczególnie ulubionej kategorii pojazdów stosowanych w dystrybucji w Europie i porusza się bez opłat po niemieckich drogach. Jego kompaktowy i lekki 4-cylindrowy silnik wysokoprężny OM 924 LA o pojemności skokowej 4,8 l osiąga moc 160 kW (218 KM) przy 2200 obr/min i maksymalny moment obrotowy 810 Nm przy 1200-1600 obr/min.
Do tego dochodzi chłodzony wodą silnik elektryczny o mocy maksymalnej 44 kW i maksymalnym momencie obrotowym 420 Nm. Chodzi tutaj o silnik w technologii ECM. Silnik elektryczny jest umieszczony między sprzęgłem a zautomatyzowaną skrzynią biegów. Jest to 6-biegowa skrzynia biegów Mercedes-Benz G 85-6 z automatycznym systemem przełączania biegów Telligent.

Napęd hybrydowy wspiera silnik spalinowy

Silnik elektryczny pozyskuje swoją energię z mocnych i wydajnych baterii litowo-jonowych. Baterie są zasilane dzięki odzyskiwanej sile hamowania (rekuperacja). Jeśli kierowca wyhamowuje pojazd, silnik elektryczny działa jak alternator, energia hamowania jest przekształcana w energię elektryczną, która jest kumulowana w baterii aż do osiągnięcia jej maksymalnej pojemności. To samo obowiązuje w podczas trybu hamowania silnikiem, jeśli samochód ciężarowy toczy się „bez gazu“ z włączonym biegiem. Przetwornica przekształca napięcie prądu stałego baterii w napięcie zmienne silnika elektrycznego. Poprzez stosowanie funkcji Start/Stop silnika do zera redukowane jest zużycie paliwa i poziom hałasu podczas postoju na czerwonym świetle. Wyłącza ona automatycznie silnik wysokoprężny.
Charakterystyczną cechą rozpoznawczą nowego Atego jest występowanie w nowoczesnym designie aktualnej rodziny samochodów ciężarowych Mercedes-Benz. Nowo opracowana część przednia z charakterystyczną atrapą chłodnicy  podkreśla przynależność do aktualnego programu samochodów ciężarowych Mercedes-Benz. W ten sposób nowy Atego sygnalizuje także na zewnątrz swoje innowacyjne właściwości podczas realizacji ambitnego zadania bycia multitalentem w transporcie dystrybucyjnym.


 

Katagoria: ciężarówki
Słowa kluczowe: , ,
Opublikowano 7 lat temu.