Select Page


Mercedes-Benz: aerodynamiczny przełom


 

Współczynnik oporu powietrza niższy o 18 proc., spadek zużycia paliwa o niemal 5 proc. – wyrafinowana aerodynamika naczepy Mercedes-Benz otwiera kolejny rozdział w zakresie ekonomiki i wpływu na środowisko nowoczesnych ciężarówek, takich jak nowy Actros. Opływowy tandem po raz pierwszy został zaprezentowany podczas targów Trailer 2011 w Belgii.

Boczne panele i tylne osłony redukują opór powietrza
Specjaliści Mercedes-Benz w dziedzinie aerodynamiki wykorzystali swoją wiedzę i wieloletnie doświadczenia przy okazji projektowania nadwozia nowego Actrosa. Zależnie od modelu, może się on pochwalić o 12-15 proc. niższym współczynnikiem oporu powietrza od poprzednika. W oparciu o te same doświadczenia powstał prototyp aerodynamicznej naczepy „aero trailer”.

Przedni spojler naczepy skraca dystans między nią a ciągnikiem siodłowym i redukuje współczynnik oporu powietrza o 1 proc. Zastosowanie bocznych osłon pozwoliło obniżyć współczynnik oporu powietrza o dalsze 8 proc.  Ich kształt kieruje powietrze bezpośrednio do tylnego dyfuzora, połączonego z panelami podwoziowymi, odpowiadającymi za spadek współczynnika oporu powietrza o dodatkowe 1-2 proc.

Kluczowym elementem całego projektu jest zestaw tylnych osłon o długości ponad 400 mm, odpowiadający za obniżenie współczynnika oporu powietrza o kolejne 7 proc. Osłony są składane, dzięki czemu nie utrudniają dostępu do przestrzeni ładunkowej.

2000 l oleju napędowego i ponad 5 ton CO2 oszczędności rocznie
Wszystkie wspomniane zabiegi sprawiły, że współczynnik oporu powietrza zespołu ciągnika siodłowego i naczepy zmalał aż o 18 proc., co według doświadczeń Mercedes-Benz oznacza niemal 5-proc. spadek zużycia paliwa w codziennym użytkowaniu. Przy rocznych przebiegach rzędu 150 tys. km aerodynamiczna naczepa pozwala zaoszczędzić 2000 litrów oleju napędowego i ponad 5 ton dwutlenku węgla rocznie.

Rewolucyjne osiągnięcia w dziedzinie aerodynamiki nie wpłynęły na wymiary przestrzeni ładunkowej, która nadal mierzy 13,6 m długości, 2,55 m szerokości oraz 4 m wysokości. Jedyne ograniczenie wiąże się z przekroczeniem o niespełna 0,5 m dopuszczalnego limitu długości naczepy, spowodowanego zastosowaniem tylnych osłon.

Dopuszczenie naczepy do ruchu wymaga zatem zmiany przepisów. Jak pokazuje jednak praktyka, podobne wyjątki były już stosowane w przypadku platform załadowczych czy wózków widłowych. Zestaw osłon nie wpływa negatywnie na zwrotność i prowadzenie ciężarówki.

Program „Truck and Trailer 7plus”
Aerodynamiczna naczepa to czołowy element programu „Truck and Trailer 7plus”. Holistyczna koncepcja, opracowana przez specjalistów Mercedes-Benz w celu redukcji apetytu na paliwo i ograniczenia emisji dwutlenku węgla, znalazła już swoje zastosowanie w nowym Actrosie. Zużywa on o 7 proc. oleju napędowego mniej od (i tak oszczędnego) poprzednika. Udowodniły to pomiary przeprowadzone podczas tegorocznej edycji zawodów „Record Run”. Na trasie liczącej 10 tys. km nowa ciężarówka z 40-tonowym obciążeniem potrzebowała średnio 25,1-27,1 l ON/100 km, o 7,6 proc. mniej od poprzedniej generacji.

W ramach programu „Truck and Trailer 7plus” Mercedes-Benz chce ściśle współpracować z producentami naczep. Jak pokazały testy w tunelu aerodynamicznym, wciąż możliwy jest znaczny postęp w dziedzinie aerodynamiki i obniżenie zużycia paliwa. Przykład? Boczne panele naczepy odpowiadają za zmniejszenie współczynnika oporu powietrza o 8 proc., co w praktyce przekłada się na ograniczenie apetytu o około 2 proc. Przy rocznych przebiegach rzędu 150 tys. km oznacza to 750 litrów oleju napędowego i 2000 kg dwutlenku węgla oszczędności rocznie.

Jeszcze lepsze efekty – około 1000 litrów oleju napędowego i 2600 kg dwutlenku węgla oszczędności rocznie – przynosi zastosowanie tylnych osłon. Cztery umieszczone pod kątem klapy o długości 400 mm pozwalają na obniżenie współczynnika powietrza o blisko 10 proc., co oznacza 3-procentowy spadek zużycia paliwa.

Przyszłość: naczepa zintegrowana z telematyką
Jeden z punktów holistycznej koncepcji programu „Truck and Trailer 7plus” dotyczy informowania kierowcy o ciśnieniu w oponach naczepy. Wskaźnik taki znajduje się już w kabinie nowego Actrosa. Ponadto, w celu dalszej redukcji apetytu na paliwo, trwają prace nad metodami zintegrowaniem naczepy z funkcjami wiodącej wśród pojazdów użytkowych telematyki FleetBoard. Dobór odpowiedniej naczepy, optymalne rozłożenie ładunku czy przekazywanie danych kierowcy – te i inne pomysły już wkrótce mogą stać się rzeczywistością.

Tymczasem wdrożona została inna ważna idea – od chwili premiery pierwszej generacji Actrosa 15 lat temu, Mercedes-Benz pozostaje jednym z wiodących europejskich producentów osi do naczep. Przykładem jest unikalna oś DCA Airmaster, której korpus służy jako zbiornik sprężonego powietrza. Efekt? Oszczędność miejsca i mniejsza masa naczepy, a co za tym idzie – niższe zużycie paliwa.

Kolejny przykład integracji ciągnika siodłowego z naczepą to sieć TruckWorks. Dzisiaj ponad usługi serwisowe dla ciągników siodłowych i naczep świadczy 80 placówek Mercedes-Benz. Każdy z nich zapewnia najwyższą jakość obsługi i zwalnia operatorów flot z konieczności odwiedzania kilku punktów serwisowych.

Nowy Actros: w kierunku najwyższej wydajności
Mocny i oszczędny zespół napędowy oraz wyrafinowana aerodynamika – rezultat 2600 godzin spędzonych w tunelu aerodynamicznym – sprawiają, że nowy Actros to najczystszy i najbardziej oszczędny model w klasie. Nigdy wcześniej żadna ciężarówka nie przechodziła tak intensywnych testów.

Holistyczne podejście do projektowania ciężarówki i naczepy ma w Mercedes-Benz długą tradycję. Już w połowie lat 80. prowadzono zaawansowane badania nad aerodynamiką zespołów pojazdów. Tak narodziły się pomysły zastosowania deflektorów powietrza, bocznych paneli i tylnych osłon. Zdobyta wiedza stanowi podstawę dla rozwoju współczesnych projektów. Dziś ich celem są względy ekonomiczne i ekologiczne – obniżenie zużycia paliwa oraz emisji dwutlenku węgla.


 

Katagoria: ciężarówki
Słowa kluczowe: 
Opublikowano 6 lat temu.