Select Page


Mercedes-Benz Arocs z TRK


Arocs Tipper 6x6
 

Turbosprzęgło z retarderem: gdy liczy się maksymalna precyzja, najwyższa moc i pełna wydajność hamowania.

 

Czasami nawet w przypadku największych ciężarówek budowlanych liczą się pojedyncze centymetry. Gdy trzeba rozładować ciągnik siodłowy z niskopodłogową, mocno obciążoną naczepą, niezbędna jest maksymalna precyzja. To samo dotyczy przewożenia materiałów sypkich i manewrowania pojazdami specjalnego przeznaczenia, na przykład wyposażonymi w pompy do betonu. W trakcie operacji wykonywanych w terenie, takich jak transport drewna lub praca w kopalni odkrywkowej, potrzebna jest też pełna siła napędowa. W takich przypadkach kierowcę wspiera zintegrowany ze turbosprzęgło z retarderem, należące do opcjonalnego wyposażenia Arocsa. Równocześnie chroni ono komponenty zespołu napędowego. Jedyny w swoim rodzaju turboretarder łączy funkcje hydrodynamicznego sprzęgła rozruchowego oraz retardera. Efekt? Zapewnia sprawne ruszanie i dużą moc hamowania bez zużywania podzespołów.

Turbosprzęgło z retarderem: unikalny, dodatkowy system napędowy i układ hamulcowy

Dostępne na życzenie turbosprzęgło z retarderem to jeden ze szczególnych atutów Arocsa. W jednym zespole łączy on hydrodynamiczne sprzęgło rozruchowe z retarderem. Umożliwia niepodlegające zużyciu, precyzyjne ruszanie i manewrowanie przy niewielkich prędkościach – co ma istotne znaczenie w wielu zastosowaniach pojazdów budowlanych. Jednocześnie służy jako bardzo wydajny retarder (zwalniacz). Turbosprzęgło z retarderem ma kompaktową, lekką konstrukcję, a swoją przydatność i wytrzymałość zdążył już udowodnić w nowych ciągnikach siodłowych wagi ciężkiej – Actrosie SLT oraz Arocsie SLT.

Przykładami zastosowania turbosprzęgła z retarderem może być na przykład wysypywanie luźnych ładunków podczas powolnej jazdy lub precyzyjne manewrowanie ciągnikiem z ciężką naczepą. W obu przypadkach turbosprzęgło z retarderem pozwala kierowcy korzystać ze stosunkowo wysokich biegów bez zużywania sprzęgła. Równocześnie zastosowanie tego rozwiązania umożliwia wydłużenie przełożeń przekładni głównej – a co za tym idzie, obniżenie poziomu hałasu, zużycia paliwa oraz emisji spalin w trakcie jazdy po utwardzonych drogach.

Ruszanie z pełnym momentem obrotowym bez zużywania podzespołów

W turbosprzęgle bezstykowo obracają się naprzeciwko siebie wirnik pompy i wirnik turbiny. Ruchomy wirnik pompy znajduje się po stronie silnika, a wirnik turbiny – po stronie przekładni. Za transfer siły napędowej między wirnikami, bez zużycia elementów, odpowiada olej do przekładni automatycznych.

Gdy kierowca wciska pedał gazu, sprężone powietrze pompuje olej do turbosprzęgła generuje połączenie tarciowe między silnikiem a wałkiem wejściowym przekładni. Zapewnia to szybki, a jednocześnie subtelny i wolny od zużycia transfer pełnej dawki momentu obrotowego, odbywający się z dużym poślizgiem. Ilość płynu jest regulowana, co pozwala dostosować ilość przenoszonej siły napędowej do aktualnej sytuacji i pozycji pedału gazu.

Tuż po ruszeniu z miejsca turbosprzęgło z retarderem zostaje wyłączone z obiegu, a płyn – odprowadzony z obudowy siłą odśrodkową. Połączenie tarciowe między silnikiem i skrzynią jest wówczas realizowane z maksymalną wydajnością za pośrednictwem klasycznego sprzęgła. Przekładnia wrzuca odpowiedni bieg zależnie od obciążenia, nachylenia i wybranego programu.

Ponieważ ruszanie z miejsca odbywa się z pomocą turbosprzęgła z retarderem w układzie przeniesienia napędu zastosowano suche sprzęgło jednotarczowe – nawet w Arocsie z najmocniejszymi silnikami i o największym tonażu. Turbosprzęgło z retarderem zwiększa masę pojazdu o około 120 kg. Jeśli odnieść to do modeli z suchym sprzęgłem dwutarczowym, przyrost masy własnej wynosi jedynie około 78 kg.

Większa dynamika, szybki przyrost momentu

Podobnie jak ciągniki Actros SLT i Arocs SLT, Arocs jest wyposażony w drugą generację turbosprzęgła z retarderem, wyróżniającą się dalszym wzrostem dynamiki oraz stabilności. Znaczne skrócenie czasu potrzebnego na wyprowadzenie płynu z turbosprzęgła, owocuje sprawniejszą późniejszą zmianą przełożeń i lepszym przyspieszeniem. Szybki przyrost momentu obrotowego zabezpiecza pojazd przed nieumyślnym cofnięciem się podczas podjeżdżania pod strome wzniesienie.
Połączenie mocnych silników i drugiej generacji turbosprzęgła pozwala na ekstremalnie dynamiczne ruszanie, a przy tym zapewnia spontaniczną reakcję na gaz, bez względu na stopień obciążenia. Równocześnie technologia ta i korzystna charakterystyka silników sprawiają, że Arocs z turbosprzęgłem jest zdumiewająco łatwy w prowadzeniu, nawet przy pełnym załadunku.

Zaawansowane funkcje sterowania dla sytuacji szczególnych

Turbosprzęgło z retarderem oferuje dodatkowo zaawansowane funkcje sterowania. Zależnie od sytuacji, obudowa sprzęgła hydrodynamicznego zostaje wstępnie wypełniona płynem – na przykład po to, żeby na poziomej nawierzchni dynamicznie ruszyć z miejsca po włączeniu biegu.

Na wzniesieniach, z uruchomionym biegiem wstecznym, funkcja ta umożliwia celowe, powolne stoczenie się obciążonego zespołu pojazdów na potrzeby przeprowadzenia dodatkowych manewrów – bez używania hamulców, czyli bez wykorzystywania sprężonego powietrza. Zakres jej działania reguluje się pedałem gazu. Równocześnie Arocs pozostaje gotowy do szybkiego ruszenia do przodu.

Wydajna funkcja hamowania

Podczas hamowania wirnik turbiny zostaje zablokowany, a olej znów jest tłoczony do obudowy – turbosprzęgło z retarderem działa wówczas jak wydajny główny retarder. W pierwszej kolejności Arocs korzysta z imponującej mocy hamulca silnikowego – do 475 kW (646 KM). Turboretarder w funkcji głównego retardera zapewnia dodatkowe 350 kW (476 KM).
Aby zmniejszyć obciążenie przekładni, łączna moc dwóch wysokowydajnych hamulców została ograniczona do 720 kW (979 KM). Nie jest ona jednak dostępna wyłącznie przy znamionowej prędkości obrotowej silnika, ale w szerokim zakresie obrotów – co gwarantuje najwyższe bezpieczeństwo i maksymalną ochronę hamulców roboczych, nawet na zjazdach pokonywanych z dużym obciążeniem.

Szeroka gama silnikowa

Turbosprzęgło z retarderem jest dostępne dla Arocsa jako ciężkiej wywrotki z osiami w konfiguracji 6×4 i 6×6, a także 8×4 i 8×8 (DMC od 30 do 60 t), a także dla ciągników siodłowych z osiami od 6×4 do 8×4 (DMC do 120 ton).

Oferowane silniki zaprojektowano z myślą o wymagających operacjach. Jednostka Mercedes-Benz OM 471 o pojemności 12,8 l występuje w czterech wersjach mocy – od 310 kW (421 KM) do 375 kW (510 KM). Topowy motor OM 473, zależnie od odmiany, generuje od 380 kW (517 KM) do 460 kW (625 KM).

Za przekazywanie siły napędowej odpowiada 12-stopniowa przekładnia G 330-12 albo 16-biegowa skrzynia G 280-16 z gęsto zestopnniowanymi. Do wyboru są trzy tryby pracy przekładni: „Off-Road, „Power” oraz „Heavy”. Poza Arocsem turbosprzęgło z retarderem dostępne jest dla modeli Actros oraz Antos.

 

Źródło

 

Katagoria: ciężarówki
Słowa kluczowe: ,
Opublikowano 2 lata temu.