Select Page


Mercedes-Benz: jeszcze bardziej bezpieczny Actros


 

Najbezpieczniejszy samochód ciężarowy świata staje się obecnie jeszcze bardziej bezpieczny: Mercedes-Benz wprowadza w ciężkim Actrosie drugą generację systemu Active Brake Assist. Ten dotychczas unikatowy i wielokrotnie nagradzany system bezpieczeństwa ma teraz jeszcze więcej możliwości: O ile dotychczas rozpoczynał on automatycznie hamowanie w sytuacji, gdy istniało poważne niebezpieczeństwo zderzenia z wolniejszym pojazdem jadącym z przodu, teraz  Active Brake Assist 2 uruchamia się również w razie ryzyka najechania na przeszkodę nieruchomą. Active Brake Assist, zwany także asystentem hamowania awaryjnego, dał dotychczas przekonujący, praktyczny dowód swej niezawodności w więcej niż 14 000 samochodach ciężarowych i na dystansie ponad trzech miliardów kilometrów na drogach Europy.

Active Brake Assist: sprawdzony na dystansie przeszło trzech miliardów kilometrów

System zapobiegający blokowaniu kół, system zapobiegający poślizgowi kół napędowych, hamulce tarczowe na wszystkich kołach, elektronicznie sterowany układ hamulcowy, wysokociśnieniowy układ hamulcowy, asystent hamowania, asystent pasa ruchu, system regulacji pochylenia, układ regulacji odległości od pojazdu poprzedzającego  – lista rozwiązań technicznych i systemów zwiększających bezpieczeństwo jazdy, które miały swoją światową premierę w samochodach ciężarowych marki  Mercedes-Benz, jest długa.  Do szczytowych osiągnięć prac rozwojowych należy rewolucyjny układ Active Brake Assist. Wprowadzony w roku 2006 w samochodzie ciężarowym  Mercedes-Benz Actros do zadań ciężkich, system ten doskonale sprawdził się w praktyce.

Z relacji licznych kierowców ciężarówek wynika, że system bezpieczeństwa niejednokrotnie uchronił ich od wypadku. Eksperci nie mają wątpliwości: Active Brake Assist uratował życie wielu ludziom – nie tylko jadącym w samochodach ciężarowych, lecz również w pojazdach poruszających się przed nimi.

Także różne firmy ubezpieczeniowe nabrały już przekonania, że system ten jest korzystny dla klientów, a tym samym dla nich samych, i oferują zniżki składek ubezpieczeniowych, gdy pojazdy użytkowe są wyposażone w rozwiązania tego typu.

Nowy Active Brake Assist 2 jest kolejnym kamieniem milowym. O ile dotychczas system bezpieczeństwa uruchamiał hamowanie awaryjne wyłącznie w przypadku poważnego zagrożenia najechania na wolniejszy pojazd z przodu, teraz Active Brake Assist 2 rozpoczyna manewr hamowania również w razie ryzyka najechania na pojazd stojący, na przykład w niespodziewanym korku na autostradzie. Tym samym wizja bezwypadkowej jazdy w ramach globalnego projektu Initiative Shaping Future Transportation Daimler Trucks jest o krok bliższa urzeczywistnieniu.

Sterowany radarem system rozpoznaje nieruchome przeszkody

Za pomocą wiązek radarowych system Active Brake Assist 2 przeszukuje obszar w odległości od 1-200 m na pasie ruchu przed pojazdem, obliczając jednocześnie różnicę prędkości obu pojazdów oraz odległość dzielącą go od poprzedzającego pojazdu lub nieruchomej przeszkody. Gdy przy niezmienionym sposobie jazdy istnieje zagrożenie wypadku, system powiadamia kierowcę sygnałem optycznym w postaci czerwonego trójkąta oraz sygnałem dźwiękowym. Jeśli ryzyko kolizji się zwiększa, system rozpoczyna hamowanie.

System ostrzegania został zaprojektowany tak, że kierowca ma możliwość samodzielnego złagodzenia krytycznej sytuacji; uruchomione przez Active Brake Assist 2 hamowanie z siłą maksimum 50 % daje kierowcy czas niezbędny do samodzielnego zapobieżenia kolizji.

Decydujący plus: skuteczny w zakresie prędkości od 0-89 km/h i we wszystkich warunkach pogodowych i oświetleniowych

W porównaniu z innymi opracowywanymi systemami,  Active Brake Assist 2 ma decydujące zalety. Sprawdzone rozwiązania techniczne wykorzystujące działanie radarów pracują bez zakłóceń we wszelkich warunkach pogodowych i oświetleniowych. System Active Brake Assist działa też w pełnym zakresie prędkości rozwijanych przez samochód ciężarowy, od powolnej jazdy z prędkością szybkiego marszu pieszego do prędkości poruszania się autostradą z zastosowaniem ogranicznika,  tzn. od 0 km/h do 89 km/h.

Wprawdzie system Active Brake Assist 2 nie zawsze może zapobiec kolizji, ale na skutek automatycznego uruchamiania hamulca bardzo znacząco zmniejsza prędkość, z jaką dochodzi do wypadku, a tym samym jego skutki.

System Active Brake Assist 2 zastąpi dotychczasowy na przełomie roku. Jak dotychczas, Mercedes-Benz w dalszym ciągu promuje rozpowszechnianie systemu Active Brake Assist poprzez oferty pakietów wraz z innymi systemami bezpieczeństwa jazdy, po atrakcyjnych cenach.
System Active Brake Assist 2 będzie miał swoją premierę w Actrosie Mercedes-Benz Actros pod koniec września, na targach IAA w Hanowerze.


 

Katagoria: ciężarówki
Słowa kluczowe: , , ,
Opublikowano 7 lat temu.