Select Page


Mercedes Benz: Nowy wizerunek unikalnych w skali globalnej koncepcji


 

Unimog i Econic: bardziej ekologiczne, bardziej wydajne i mocniejsze

– Silniki generacji BlueEfficiency Power: 4- i 6-cylindrowe jednostki o mocy od 115 kW (156 KM) do 260 kW (354 KM)
– Mocne i przyjazne środowisku: kompletnie odnowione modele z zastosowaniem najnowocześniejszej technologii i koncepcji kabiny
– Unimog: nowy synergiczny napęd trakcyjny ustanawia nowe standardy
– Econic: do 4 proc. niższe zużycie paliwa
– Econic: ta sama ładowność mimo normy Euro VI

Światowe premiery Mercedes-Benz Special Trucks: nowy Unimog debiutujący od razu w 10 wersjach – od U 216 do U 5024 – oraz 2- i 3-osiowe warianty niskopodłogowego Econica rozpoczynają epokę Euro VI wśród pojazdów specjalnych. Wszystko to łączy się ze znaczącym wzrostem osiągów, wydajności i łatwości obsługi. Mimo wyzwań związanych z wprowadzeniem normy Euro VI (m.in. dodatkowe podzespoły  powiększone o 120 l objętości ) udało się jeszcze bardziej wzmocnić silne strony koncepcji obu modeli.

Ponieważ od 1 stycznia 2014 r. na rynku europejskim zacznie obowiązywać norma emisji spalin Euro VI, gama pojazdów użytkowych Mercedes-Benz – Atego, Antos, Arocs i Actros – zostaje uzupełniona o dwa zgodne z przyszłymi regulacjami modele specjalne – Unimoga i Econica. Ich nowe silniki emitują do 90 proc. mniej spalin i cząstek stałych niż dotychczas.

Nowa gama Unimoga

W ramach nowej oferty pojazdów roboczych Unimog modele U 216 i U 218 zastępują oferowany wcześniej wariant U 20 jako kompaktowe wersje bazowe i zbliżają się do odmian z mocniejszymi silnikami, znanych teraz jako U 318, U 423, U 430, U 527 oraz U 530. Pierwsza cyfra oznacza rozmiar (dla przykładu, 4 odpowiada obecnemu U 400), a dwie kolejne – wartość mocy silnika w koniach mechanicznych bez ostatniej cyfry (przykładowo, 23 to 230 KM).
Wszystkie modele otrzymują kompletnie przeprojektowaną kabinę panoramiczną, nowe systemy hydrauliki roboczej i siłowej, a także synergiczny napęd trakcyjny, pozwalający na zmianę trybu ręcznej zmiany biegów na przekładnię hydrostatyczną podczas jazdy. Wszystkie te innowacje istotnie wpływają na wydajność nowego Unimoga. Bezkompromisowe w terenie modele U 4000 i U 5000 również otrzymały bardziej zaawansowane rozwiązania oraz nowe nazwy – odpowiednio, U 4023 i U 5023.

W przypadku Econica – 2- i 3-osiowych wersji, oferowanych teraz jako 4×2, 6×4 oraz 6×2/4 z elektronicznie sterowaną osią pchaną i wleczoną – niskopodłogowa koncepcja została uzupełniona o innowacje z zakresu ergonomii. Dodatkowo, wraz ze spadkiem zużycia paliwa oraz kosztów napraw i eksploatacji, jeszcze bardziej wzrosła efektywność ekonomiczna modelu, a jego ładowność pozostała na tym samym poziomie mimo spełnienia normy Euro VI.

BlueEfficieny Power – silniki gotowe na przyszłość

Dwie zupełnie nowe serie silników BlueEfficiency Power zapewniają Unimogowi zgodność z normą emisji Euro VI i znacznie większą wydajność, zwłaszcza przy uwzględnieniu wyższej mocy. Także Econic otrzymał jednostki nowej generacji: jednostki typu OM 934 oraz OM 936 w trzech wersjach 4- i dwóch 6-cylindrowych, o mocy od 115 kW (156 KM) do 260 kW (354 KM) i pojemności 5,1 oraz 7,7 litra. Najnowocześniejsze konstrukcje łączą niewielkie zużycie paliwa z czystymi spalinami i wyższą wydajnością mimo zastosowania rozwiązań pozwalających na spełnienie normy Euro VI. W przypadku Econica udało się osiągnąć zużycie paliwa niższe nawet o 4 proc. Silniki – sprawdzone już w Antosie i Atego – oferują wysoką moc i moment obrotowy oraz imponujące przyspieszenie w całym zakresie obrotów. Pomimo normy Euro VI także zużycie paliwa Unimoga zostało ograniczone.

Nowoczesne jednostki napędowe należące do najnowszej generacji silników

Nowe wtryskiwacze elektromagnetyczne z 10 dyszami w każdej sytuacji zapewniają najlepszą dawkę wtrysku. Długoskokowa konstrukcja silników z chłodzonym układem recyrkulacji spalin i mocą sięgającą 33,8 kW z 1 litra pojemności (46 KM/l) kwalifikują jednostki BlueEfficiency Power do grona najbardziej wydajnych diesli. Nowa, 4-cylindrowa wersja o pojemności 5,1 litra i mocy 115 kW (156 KM) dla bazowego Unimoga U 216 osiąga imponujący moment obrotowy o wartości 650 Nm, który pozostaje stały w całym głównym zakresie obrotów od 1200 do 1600 obr./min.

Jednostki sześciocylindrowe o wysokiej wydajności
W kategorii mocy rzędowe, 6-cylindrowe silniki OM 936 o pojemności 7,7 litra plasują się tuż obok wyjątkowo zwartej wersji 4-cylindrowej. Jednostki o mocy 200 kW (272 KM) lub 220 kW (299 KM) służą do napędu modeli U 427 i U 430 oraz U 527 i U 530. Maksymalny moment obrotowy o wartości 1200 Nm dostępny jest w przedziale 1200-1600 obr./min. W Econicu stosowane są 6-cylindrowe jednostki o mocy 220 kW (299 KM) oraz 260 kW (354 KM).
Oszczędność miejsca ze względu na kompaktowe podwozie
Ze względu na osprzęt niezbędny do spełnienia normy Euro VI, wchodzącej w życie 1 stycznia 2014 r., istotny nacisk położono również na wykorzystanie przestrzeni. Projektanci stanęli przed wymagającym zadaniem – musieli uwzględnić kompaktowe podwozie Unimoga, a także niskopodłogową koncepcję Econica. Poza recyrkulacją spalin wewnątrz silnika, układ oczyszczania spalin obejmuje także system złożony z katalizatora utleniania, zamkniętego filtra cząstek stałych, wtrysku AdBlue oraz katalizatora SCR, połączonych szeregowo.

Nowy Econic

– Innowacyjny, wydajny, ergonomiczny i przyjazny środowisku
– Nowoczesne silniki BlueEfficiency Power
– Oszczędność kosztów: zużycie paliwa niższe do 4 proc., ograniczone wydatki na obsługę i naprawy
– Udany model niskopodłogowy z nowym designem i szeroką gamą wersji
– Ładowność bez zmian mimo Euro VI
– Łatwiejsza zabudowa dzięki optymalizacji rozkładu elementów zasilania
– Nowy układ napędowy, podwozie, kabina i nowy system elektroniczny

Poza wydajnymi silnikami spełniającymi normę Euro VI nowy Econic zyskał wiele innych innowacji. Wystarczy rzut oka na jego wizytówkę – niskopodłogowa, przestronna kabina z ergonomicznym wejściem i wyjściem została kompleksowo udoskonalona. Jej nowoczesny design czyni pracę jeszcze bardziej wydajną. Kolejne innowacje dotyczą podwozia – szeroka gama wersji pozwala używać Econica do zróżnicowanych zadań, a nowy rozkład elementów zasilania za kabiną oraz modernizacje ramy ułatwiają zabudowę. Dzięki oszczędnościom w konstrukcji podwozia i ramy ładowność pojazdu udało się utrzymać na dotychczasowym poziomie, i to pomimo zwiększonej masy oraz dodatkowych elementów związanych z Euro VI. Liczne podzespoły – takie jak systemy elektroniczne, części podwozia, nowy układ napędowy czy elementy sterowania – dzielone są z wielkoseryjnymi ciężarówkami. Całkowicie nowy Econic zachował natomiast sprawdzony kadłub kabiny.

Design kabiny – ergonomiczny i zaprojektowany z myślą o pracy

Econic od początku zdradza przynależność do rodziny ciężarówek Mercedes-Benz. Nowa osłona chłodnicy, silniejsza rzeźba zderzaków i standardowe światła do jazdy dziennej z diodami LED podkreślają nowoczesny design jego kabiny.

Nowy rozkład elementów natychmiast rzuca się w oczy, gdy tylko skorzystać z nisko położonego wejścia do kabiny, zachowanego pomimo dodatkowych podzespołów, wymaganych ze względu na normę Euro VI.
Kierowca i pasażerowie Econica z pewnością docenią przestronność kabiny. Całkowicie zmodernizowany kokpit z nową, wielofunkcyjną kierownicą oferuje jeszcze łatwiejszy dostęp do panelu wskaźników i radia. Razem z przyciskami, które mogą być indywidualnie rozmieszczone, a ich funkcje przypisane osobno, zapewnia kierowcy najlepsze warunki do pracy.

Przeniesienie elementów sterowania hamulcem postojowym oraz przekładnią na wysokość kierownicy pozwala na wygodniejsze i bezpieczniejsze użytkowanie.
W zamykanych schowkach nad fotelami pasażerów wygospodarowano dodatkową przestrzeń, a na konsoli środkowej zamontowano zintegrowany uchwyt na kubek. Za siedzeniami pasażerów znalazło się miejsce do przechowywania nawet trzech butelek.

Kabina Econica zwraca także uwagę nowym rozplanowaniem otworów wentylacyjnych i elektryczną roletą, lepszą izolacją wnętrza oraz tunelu silnikowego oraz, rzecz jasna, nisko położonym wejściem i przeszklonymi, dwuskrzydłowymi drzwiami po stronie pasażera, z dala od ruchu ulicznego.

O około 90 proc. mniej spalin i cząstek stałych w porównaniu z Euro V

Europejska norma spalin Euro VI oznacza redukcję spalin i cząstek stałych łącznie o 90 proc. w porównaniu z Euro V. Istotną rolę odgrywa tu usprawniony układ chłodzenia, który skutecznie radzi sobie z dodatkowym chłodzeniem systemu recyrkulacji spalin. Poza recyrkulacją spalin wewnątrz silnika, układ oczyszczania spalin obejmuje także system złożony z katalizatora utleniania, zamkniętego filtra cząstek stałych, wtrysku AdBlue oraz katalizatora SCR. System filtrów BlueTec 6 jest zintegrowany z układem oczyszczania spalin z wykorzystaniem sterowania elektronicznego, zgodnie z potrzebami regulującego oczyszczenie spalin na podstawie wielu parametrów silnika i pracy.

Do 4 proc. niższe zużycie paliwa

Podobnie jak w przypadku wolumenowych modeli – od Atego do Actrosa, Mercedes-Benz z sukcesem połączył w nowym modelu ograniczenie zużycia paliwa z wymagającym dodatkowej energii procesem oczyszczania spalin. Rezultat? Zapotrzebowanie na paliwo niższe nawet o 4 proc. i do 40 proc. niższe zużycie czynnika AdBlue. Wraz z większą trwałością, dłuższymi okresami międzyprzeglądowymi oraz niższymi kosztami napraw Econic jest bardziej opłacalny niż kiedykolwiek.

Do napędu Econica służy jedna z dwóch 6-cylindrowych jednostek OM 936 LA o pojemności 7,7 litra i mocy 220 kW (299 KM) lub 260 kW (354 KM). Rzędowe silniki przodują w klasie pod każdym względem. Ich konstrukcja obejmuje elementy takie jak regulowany wałek rozrządu, kuty i skręcany korbowód oraz wał korbowy zaprojektowany w celu uzyskania większej sztywności – wszystko z myślą o długiej, udanej i wydajnej pracy.


 

Katagoria: ciężarówki
Słowa kluczowe: , , ,
Opublikowano 5 lat temu.