Select Page


Mercedes-Benz: Unimogiem przez świat


 

Marzeniem każdego globtrotera z prawdziwego zdarzenia jest pojazd ekspedycyjny skonstruowany na bazie modelu Unimog Mercedes-Benz. Będzie go można zobaczyć i podziwiać na tegorocznej wystawie „Abenteuer & Allrad“, największych europejskich targach pojazdów terenowych odbywających się w Bad Kissingen w dniach od 3 do 6 czerwca 2010.

Michael Bocklet wraz ze swoim zespołem  z Koblencji skonstruował ten samochód ekspedycyjny zdolny do pokonywania najtrudniejszych warunków terenowych na bazie pojazdu uniwersalnego Unimog, którego pełna nazewnictwo brzmi Universal-Motorgerät.  Charakterystyczny Unimog U 4000 z zabudową autorstwa Bockleta nie tylko sprawia wrażenie uosobienia przygody – można również zaryzykować wyruszenie nim na jej spotkanie.  Mając do dyspozycji U 4000, jest się bowiem doskonale przygotowanym do dalekich wypraw. Dba o to między innymi absolutnie oryginalne rozwiązanie podwozia. Osie portalowe zapewniają doskonały prześwit podwozia i nieprzerwany kontakt wszystkich czterech kół z podłożem.  Zawieszenie osi z teleskopową obudową wałów napędowych, wahaczami poprzecznymi i sprężynami śrubowymi cechuje się długim skokiem zawieszenia i znacznym kątem wykrzyżowania osi – 30 stopni. W połączeniu z krótkimi zwisami ramy, Unimog może bez trudu pokonywać nawet znaczne przeszkody w terenie, wierzchołki wzgórz, zbocza i skarpy. Zabezpieczenie podzespołów przed wodą oraz wyprowadzenie chwytu zasysającego powietrze na wysokości dachu kabiny zapewnia zdolność brodzenia pojazdu w wodzie sięgającej do  1,20 m. Unimog jest wyposażony w pojedyncze ogumienie (zamiast bliźniaczego, znanego z samochodów ciężarowych z napędem na wszystkie koła), co daje korzyść w postaci dobrej trakcji przy niewielkich oporach toczenia. Wygodnie, z fotela kierowcy i podczas jazdy, można za pomocą układu regulacji ciśnienia tirecontrol obniżyć ciśnienie w oponach, zwiększając w ten sposób powierzchnię przylegania opony do nawierzchni i zapobiegając zapadaniu się pojazdu na miękkim podłożu. W efekcie zastosowania tych rozwiązań technicznych polepsza się trakcja i zwiększa siła napędowa.

Bezproblemowa jazda mocarzem pokonującym wszelkie przeszkody
Czterocylindrowy silnik wysokoprężny o pojemności skokowej 4800 cm3 osiąga moc 160 kW (218 KM).  Dopuszczalna masa całkowita tego samochodu z napędem na wszystkie koła (rozstaw osi 3850 mm) wynosi 7490, wzgl. 8500 kilogramów. W połączeniu z napędem na wszystkie koła i blokadami mechanizmów różnicowych na osi przedniej i tylnej Unimog spełnia wszelkie warunki, by być idealnym pojazdem najwyższej klasy do jazdy w najtrudniejszych warunkach terenowych. Gdyby kiedyś – co wydaje się zgoła nieprawdopodobne – nie zdołał w ekstremalnie trudnych warunkach samodzielnie ruszyć z miejsca, pomoże mu hydrauliczna wciągarka linowa umieszczona w przedniej części pojazdu o udźwigu siedmiu ton, dzięki której Unimog zdoła wyjść z opresji niczym legendarny baron  Münchhausen, który sam wydobył się z bagna, ciągnąc się za włosy. Ilość paliwa w zbiorniku – 290 litrów (plus dwa razy po 20 litrów w kanistrach zapasowych ) sprawia, że i na długich trasach, pozbawionych możliwości tankowania, można podróżować bez lęku, że utkniemy na bezdrożach. Komfortowe fotele w kabinie kierowcy zapewniają doskonałe warunki pokonywania długich tras praktycznie bez zmęczenia.

Aby nie ograniczać możliwości terenowych Unimoga, kabina mieszkalna nadwozia skonstruowanego przez  Bockleta jest w tylnej części ukośna.  Jej długość wynosi wewnątrz 4,35 m, a szerokość 2,20 m (wysokość 1,95 m). Grubość dachu i ścian pozbawionego mostków termicznych nadwozia o trzypunktowym ułożyskowaniu, wykonanego z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem szklanym, wynosi  50 mm, a podłogi 60 mm. Wszystkie ściany są wyłożone okładziną ze wzmocnionej tkaniny grubości dwóch milimetrów . Wszystkie klapy i drzwi są wyposażone w gumowe uszczelki i solidne zamki, a schowki zabezpieczone przed wniknięciem pyłu lub wody. Za fotelem kierowcy znajduje się przedział sanitarny kabiny mieszkalnej, wyposażony w kasetowe WC, umywalkę i natrysk.  Ciepłą wodę dostarcza bojler gazowo-elektryczny Truma o pojemności dziesięciu litrów. W tylnej części znajduje się narożna kuchnia, wyposażona w dwupalnikową kuchenkę gazową, kran i zlewozmywak.  Do kabiny kierowcy prowadzi (zamykany) korytarzyk, po jego prawej stronie, za fotelem pasażera, umieszczono szafę ubraniową. Przestrzeń do drzwi wejściowych wypełnia chłodziarka kompresorowa o pojemności 110 litrów.

Ciepło w kabinie mieszkalnej podczas nocy w chłodnych strefach klimatycznych czy w zimnych porach roku zapewnia układ ogrzewania ciepłym powietrzem napędzany paliwem diesla. Aby paliwa tego starczyło na jak najdłużej, Bocklet zamontował akumulator o pojemności 220 Ah, wspomagany instalacją solarną o mocy 260 W, automatyczną ładowarką (24 V / 50 A) i prostownikiem o mocy 1,2 kW. Do kontroli działania układu służy panel z licznikiem amperogodzin, a o niskie zużycie energii dbają energooszczędne lampki i spoty LED. Rozrywkę i informację podczas podróży, nawet z dala od domu, zapewnia odbiornik TV TFT z anteną satelitarną i odtwarzacz DVD. Cena tego pojazdu ekspedycyjnego o długości 6,85 m, szerokości 2,35 m i wysokości 3,50 m, skonstruowanego na bazie modelu Unimog U 4000 marki Mercedes-Benz, wynosi 248.300 euro.


 

Katagoria: ciężarówki
Słowa kluczowe: ,
Opublikowano 8 lat temu.