Select Page


Mercedes-Benz: Zetros 2733 A 6×6


 

Niepokonane szlaki i wielkie obciążenia to jego żywioł. Mercedes-Benz Zetros nie służy jednak wyłącznie do ciężkiej pracy. Równie dzielnie spisuje się także tam, gdzie liczy się smak przygody.

Dowód? Dwa egzemplarze Zetrosa 2733 A 6×6 z wyprodukowanymi na zamówienie nadwoziami i kabinami, dostarczone właśnie do Ułan Bator, stolicy Mongolii. Mongołowie kochają wolność, jaką dają im wyprawy w górzysto-wyżynne rejony kraju. Na odkrywanie ich uroków w towarzystwie Zetrosa zdecydowało się dwóch tutejszych biznesmenów. Pierwszy z nich jest właścicielem browaru, drugi zaś – udziałowcem kopalni węgla i miedzi.

Podwozie o ładowności 16 ton
Układ napędowy i podwozie 6-osiowej ciężarówki Mercedes-Benz Zetros bazują na sprawdzonych rozwiązaniach, stosowanych w modelach z serii Actros i Axor. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu wynosi od 25 do 27 ton przy ładowności podwozia (bez zabudowy) 16 ton. Źródłem napędu jest rzędowy, 6-cylindrowy turbodiesel OM 926 LA o pojemności 7,2 litra, generujący moc 240 kW (326 KM) i imponujący maksymalny moment obrotowy 1300 Nm, dostępny w przedziale od 1200 do 1600 obr./min.

Do wyboru są dwa rodzaje przekładni: standardowa, hydrauliczno-pneumatyczna, ręczna skrzynia biegów G 131-9 o 9 przełożeniach (8 biegów do jazdy w przód + bieg pełzający) lub 6-stopniowa skrzynia automatyczna Allison 3000 SP/PR. Skrzynia rozdzielcza stałego napędu na wszystkie koła to wypróbowany od wielu lat podzespół VG 1700 o przełożeniem redukującym równym 1:1,690, o 20 procent krótszym niż w napędzanych na wszystkie koła modelach Actros i Axor.

Trzy mechaniczne blokady mechanizmu różnicowego w standardzie
Mercedes-Benz uzbraja Zetrosa standardowo w trzy ręczne blokady mechanizmu różnicowego, załączane przez kierowcę za pomocą praktycznego pokrętła. Z uwagi na zalety ciężarówki z napędem na wszystkie koła i zamontowanym przed kabiną silnikiem, Mercedes-Benz Zetros znalazł szerokie uznanie w transporcie w sektorze energetycznym oraz w służbach ratowniczych.

Niespotykane połączenie zdolności terenowych, możliwości przewozowych i komfortu jazdy w każdy warunkach sprawia, że Mercedes-Benz Zetros przyciąga również uwagę klientów indywidualnych. Dwa wspomniane egzemplarze zostały na życzenie przebudowane w zakładach Hartmann w Alsfeld (zabudowa nadwozia) oraz Huenerkopf w Neukirchen (wyposażenie kabiny). Swoim właścicielom towarzyszyć będą w ekspedycjach terenowych, takich jak kilkudniowe polowania na wilki w górach Ałtaj.

Bazą dla obydwu pojazdów był Mercedes-Benz Zetros 2733 A 6×6 ze standardową kabiną (rozstaw osi: 5350 mm). Lista seryjnego wyposażenia objęła m.in.: miejsce do spania dla kierowcy, klimatyzacja, system nagłośnienia z zestawem głośnomówiącym i Bluetooth oraz 7-calowy wyświetlacz z funkcją kamery cofania. Nad kabiną wygospodarowano schowek o ładowności 100 kg, a na dachu zamontowano podwójny klakson oraz cztery reflektory. Dodatkowe oświetlenie kryje się także za wlotem powietrza. O pewność dojazdu do celu dbają dwa zbiorniki paliwa o pojemności – odpowiednio – 300 i 200 litrów.

Bojowo stylizowane nadwozia Zetrosów mierzą 2,7 m wysokości i 4,2 m wysokości oraz 10,7 m lub 11,3 m długości (dłuższy z nich został wyposażony w dodatkowy schowek na quada). Ich przedziały pasażerskie – złożone z kuchni, salonu, sypialni i łazienki – zostały wykończone z uwzględnieniem surowych warunków klimatycznych, panujących w Mongolii. Luksusowa atmosfera na pokładzie w niczym jednak nie przypomina wnętrza, jakiego można spodziewać się po twardym wojowniku bezdroży.

Bojowe oblicze, luksusowe wnętrze

Wyposażenie kuchni obejmuje: ceramiczną płytę grzewcza, kuchenkę mikrofalową, lodówkę i zamrażarkę, barek, ekspres do kawy oraz umywalkę z dostępem do ciepłej wody oraz z filtrem wody pitnej. W salonie czekają skórzane fotele dla 4-6 pasażerów, stół z możliwością przekształcenia go w dodatkowe łóżko, sejf na broń i kosztowności, dwa telewizory o przekątnej 40 i 46 cali, odtwarzacz DVD, system nagłośnienia Bose, a także komputer Mini Mac oraz modem.
Wszystkie urządzenia pokładowe Zetrosa zasila chłodzony cieczą generator prądu z silnikiem wysokoprężnym, współpracujący z czterema akumulatorami o pojemności 220 Ah każdy. Te ostatnie mogą być ładowane również za pośrednictwem zamocowanych na dachu baterii słonecznych, złożonych z dwóch 80-watowych modułów. Zbiornik wody do picia i obsługi urządzeń sanitarnych ma pojemność 250 l (pojemność zbiornika na ścieki to około 100 l).


 

Katagoria: ciężarówki
Słowa kluczowe: ,
Opublikowano 7 lat temu.