Select Page


Pojazd specjalistyczny KAMAZ


SAM_4301
 

Kamaz Polska, wydzielona struktura organizacyjna spółki Autobagi Polska – generalnego i wyłącznego reprezentanta w naszym kraju interesów koncernu Kamaz – rosyjskiego producenta uniwersalnych, specjalizowanych i specjalistycznych ciężarówek oraz autobusów różnych klas i typów – systematycznie poszerza ofertę dostępnych podwozi z fabrycznymi gotowymi zabudowami.

 

Wojciech Traczuk – dyrektor handlowy Kamaz Polska – komentuje „naszym celem jest zwiększenie dostępności dla klientów kompletnych pojazdów – podwozi Kamaz wraz z gotowymi zabudowami. Dzięki temu od razu nabywca wchodzi w posiadanie zazwyczaj specjalizowanego czy specjalistycznego wariantu, tuż po odbiorze gotowego do wykonywania zadań, czyli zarabiania pieniędzy, a nie musi tygodniami czekać, aż firma zabudowująca wykona i posadowi na wyspecyfikowanym nośniku wymagane nadwozie. W ostatecznym rozrachunku użytkownik zyskuje więc na kilku płaszczyznach. Po pierwsze przejmuje gotowy wyrób natychmiast nadający się do eksploatacji. Po drugie – niezwykle istotne, zarówno nośnik – podwozie, jak i sama zabudowa są idealnie ze sobą zgrane w zakresie mas, nacisków i wymiarów. Nic tu nie jest dopasowywane czy zmieniane. W efekcie sprzedawane przez nas urządzenia zamontowane na fabrycznie produkowanych podwoziach spełniają wszelkie przepisy administracyjne w obszarze mas, wymiarów i nacisków. Dzięki temu bez problemów i specjalnych zezwoleń mogą poruszać się po drogach publicznych. Eliminuje to wiele późniejszych możliwych nieprawidłowości i usterek, mogących skutkować nieplanowymi postojami. A przecież nabyty sprzęt ma pracować niezawodnie przez jak najdłuższy okres. I wreszcie po trzecie – takie kompletne rozwiązania transportowe są dostępne po niezwykle atrakcyjnych cenach, niższych, niż gdyby podwozie i specjalistyczna zabudowa zostały zamówione oddzielne. To kolejny istotny argument przemawiający za zakupem u nas. Tym bardziej, że gwarantujemy – następna zaleta – pełną i kompleksową obsługę sprzedażową, łącznie z leasingiem fabrycznym na bardzo zachęcających warunkach, oraz obsługę posprzedażową na tak zakontraktowane egzemplarze. Kompletny pojazd można zatem przeglądać i naprawiać w naszych autoryzowanych punktach serwisowych, a nie jak niekiedy w przypadku konkurentów, gdy gdzie indziej przegląda się i obsługuje podwozie, gdzie indziej specjalizowaną czy specjalistyczną zabudowę”.

 

 

 

 

Kamaz typ 43118 6×6 (B2130) z żurawiem Ivanowiec Kc 45717 AK-25

Typ 43118 6×6 (B2130) to klasyczne podwozie terenowe, cechujące się wysoką mobilnością taktyczną – bardzo wysoką dzielnością terenową. Tym samym bez problemu może operować nawet w bardzo trudnych warunkach drogowych. W tym celu zaopatrzono je m.in. w wyłącznie pojedyncze, balonowe ogumienie o rozmiarze 425/85R21, z regulacją ciśnienia oraz w dwubiegową skrzynię rozdzielczą Kamaz 65111. Jednocześnie, ponieważ ze względu na montaż w formie zabudowy żurawia raczej nie przewidziano tu do holowania cięższych przyczep, w charakterze źródła napędu z powodzeniem wystarczy słabszy z silników Cumminsa instalowany w Kamazach przeznaczonych na rynek Unii Europejskiej. Jest to silnik typu ISB 6,7 E5 300 – 6-cylindrowy, rzędowy, o pojemności 6,7 litra. Ma on turbodoładowanie przez turbosprężarkę Holset HE, chłodzenie powietrza doładowującego i układ paliwowy Bosch CP. Spełnia też normę czystości spalin Euro 5 i osiąga moc maksymalną 220 kW/300 KM oraz maksymalny moment obrotowy 1100 Nm. Napęd od niego przenoszą jednotarczowe, suche sprzęgło Sachs MFZ-430, 9-biegowa (8+1 bieg wsteczny), mechaniczna skrzynia przekładniowa ZF 9S1310 TO oraz wspomniana 2-biegowa skrzynia rozdzielcza Kamaz 65111. Mosty napędowe zaopatrzono w 3 blokady mechanizmów różnicowych: międzymostową, kołową („ostrą”) i skrzyni rozdzielczej. Poza tym rama podwozia wyróżnia się tradycyjnym układem drabinowym, z podłużnicami i poprzeczkami, w pełni mechaniczne zawieszenie z przodu i tyłu bazuje na resorach piórowych i z przodu dodatkowo na amortyzatorach, z kolei kabina, może być z miejscem sypialnym lub bez. Kabina ta, po modernizacji (tzw. restailingu), otrzymała przednią atrapę z tworzywa sztucznego, panoramiczną szybą przednią, zewnętrzną osłoną przeciwsłoneczną oraz dostępne w standardzie klimatyzację, niezależne ogrzewanie postojowe, radio, kolumnę kierownicy z regulacją, szyberdach i podnoszący komfort prowadzenia pneumatycznie zawieszonym fotel kierowcy. Charakteryzuje ją również bardziej ergonomicznie i staranniej urządzone wnętrze, w większym stopniu odpowiadające aktualnym europejskim standardom w tym zakresie.

Inne bazowe cechy tego samochodu to: pompa hydrauliczna Parker, przekładnia kierownicza ZF BC98 lub RBL C700, układ przeciwblokujący ABS Knorr Bremse albo Wabco, niezależny układ ogrzewania silnika Webasto bądź 14TC, osuszacz powietrza układu hamulcowego Wabco, przystawka odbioru mocy ZF NH/1C oraz standardowy ręczny wyłącznik napięcia.

Masa własna Kamaza 43118 6×6 (B2130) wynosi 21100 kg, dopuszczalna masa całkowita 21600 kg, natomiast prześwit, wynikający m.in. z zastosowania pojedynczego, balonowego ogumienia wynosi aż 380 mm.

Posadowiony na tym podwoziu żuraw pochodzi z firmy Ivanowiec (Ivanovets) i nosi symbol Kc 45717 AK-25. W ofercie Kamaz Polska uzupełnia on dotychczas oferowany inny żuraw Ivanowiec – typ 35714 o maksymalnym udźwigu 16000 kg. Żuraw ten ma maksymalny udźwig 25000 kg na promieniu 3,0 m, maksymalny moment siły udźwigu 84,8 Tm, kąt obrotu 360º, strefę pracy 240º, maksymalną wysokość pod hakiem 31,2 m, maksymalną wysokość pod bocianem 39,9 m, maksymalny wysięg w poziomie 29 m oraz maksymalny wysięg z bocianem 31 m. Prędkości podnoszenia ładunku określono na 7,4 do 40 m/min, prędkość wysuwu sekcji 8,0 m/min, a minimalna prędkość posadowienia ładunku na 0,2 m/min. Wysuwane są trzy sekcje, dzięki czemu w optymalny sposób da się dostosować wielkość wysuwu i liczbę wysuniętych sekcji do aktualnych potrzeb. Maksymalne wysokości podnoszenia nad poziomem gruntu wynoszą dokładnie: przy jedynie podniesionej sekcji pierwszej 9,9 m i przy wysuniętych wszystkich sekcjach 30,7 m. Dodatkowo specjalne przedłużenie zwiększa wysokość podnoszenia o kolejne 9 m. Sterowanie pracą urządzenia odbywa się ręcznie, z przenośnego pulpitu operatora za pomocą dwóch joysticków. Kontrolne zużycie paliwa to: w czasie jazdy auta 36 l/100 km oraz w czasie pracy żurawia – 7 l/godzinę z ładunkiem o masie do 8 ton i 9 l/godzinę z ładunkiem o masie powyżej 8 ton. Ponadto dla operatora urządzenia przewidziano nowo zaprojektowaną kabinę wyróżniającą się zaokrąglonymi kształtami i zaopatrzoną w regulowany fotel. Co ważne, w trakcie pracy żurawia kabina ta może być odchylana do góry, co pozwala na lepszą kontrolę wykonywanych operacji przeładunkowych, tym samym zdecydowanie podnosząc komfort i bezpieczeństwo realizowanych zadań.

Parametry techniczne i pracy żurawia Ivanowiec typ Kc 45717 AK-25 są przodujące w tej klasie sprzętu. Parametry udźwigu w niektórych przypadkach prezentują się nawet lepiej, niż dla analogicznych konstrukcji proponowanych przez renomowanych konkurentów. Powyższe wynika z nowoczesnej budowy urządzenia. Jego kształty zoptymalizowano pod kątem funkcjonalności, trwałości i redukcji masy własnej, przy zachowaniu odpowiedniej wytrzymałości i zdolności do wykonywania określonych zadań. M.in. w produkcji ramienia oparto się na najnowszych technologiach i materiałach – stali o wysokiej wytrzymałości i relatywnie niskiej masie własnej, co – przy wykorzystaniu komputerowych technik projektowania – pozwoliło właśnie na optymalizację kształtów przy zachowaniu niskiej masy oraz wysokich parametrów użytkowych. Nie ma tu więc mowy o przewymiarowaniu, tak charakterystycznym dla wielu wcześniejszych rosyjskich wyrobów takiego rodzaju. Do tego pojazd w pozycji transportowej pozostaje niezwykle zwarty – kompaktowy, gdyż wymiary wynoszą wtedy: długość 10950 mm, szerokość 2500 mm i wysokość 3910 mm. Nie istnieją zatem żadne ograniczenia w poruszaniu się po drogach publicznych, a jednocześnie kompletacja powoduje, że ciężarówka może być eksploatowana w ciężkim terenie.

Omawiając najnowszą ofertę Wojciech Traczuk zwraca uwagę na szereg jej mocnych stron. Przede wszystkim Kamaz Polska proponuje leasing fabryczny czy kredyt w procedurze uproszczonej, z pierwszą wpłatą już od 1% wartości auta. Klient sam może także wybrać długość gwarancji – Kamaz Polska udziela jej bez górnego limitu lat. W standardzie okres gwarancyjny na cały pojazd wynosi 12 miesięcy bez ograniczenia co do liczby przejechanych kilometrów. Wszystkie oferowane przez firmę samochody mają też pełną gwarancję fabryczną producenta – OAO Kamaz. Na terenie Polski za jej zabezpieczenie odpowiada ponad 20 działających autoryzowanych punktów serwisowych, dokonujących przeglądów oraz napraw gwarancyjnych i pogwarancyjnych. W przypadku silników we współpracy z ich wytwórcą uruchomiony został mobilny serwis, w sytuacji awarii wykonujący przegląd lub naprawę bezpośrednio u klienta bądź w innym wskazanym przez niego miejscu, bez potrzeby odwiedzania punktu serwisowego.
Wojciech Traczuk dodaje również „obecnie proponujemy szeroką gamę pojazdów, jakie mogą znaleźć zastosowanie w krajowym sektorze budowlanym. Są to wszystko wersje przygotowane do wymagań rynku unijnego, zaopatrzone w ekologiczne jednostki napędowe Euro 5 i Euro 6 oraz łączące niezłe parametry techniczno-użytkowe z legendarną już wytrzymałością Kamazów. Niezwykle ważne są jeszcze relatywnie niskie całkowite koszty utrzymania (TCO), na co zwraca uwagę coraz większa część klientów. Te niskie całkowite koszty utrzymania stanowią pochodną zarówno konkurencyjnej ceny nabycia, jak i późniejszych niezwykle konkurencyjnych kosztów eksploatacji. Dodatkowo w przypadku samochodów jesteśmy w stanie zaoferować wiele odmian dostarczanych od razu do klienta jako kompletne – wraz z zabudową, w tym zabudową traktowaną jako fabryczna, bądź możemy przekazać odbiorcy samo auto do późniejszej zabudowy, wykonywanej bez naszego udziału czy z naszym wsparciem. O wszystkim decyduje klient, a my zachowujemy konieczną tu elastyczność. Jeśli potrzeba dostarczymy samo podwozie, jeśli potrzeba podwozie wraz z wyspecyfikowaną zabudową, krajową bądź importowaną. Wyboru dokonuje klient” – kończy dyrektor Wojciech Traczuk.

Wreszcie warto podkreślić, iż w tegorocznym prestiżowym Rajdzie Dakar fabryczny zespół KAMAZ MASTER odniósł spektakularne zwycięstwo, deklasując czy nawet wręcz nokautując pozostałych rywali poprzez zajęcie wszystkich miejsc na podium –1, 2 i 3. Przy czym ta dominacja na podium nie była czymś wybitnie wyjątkowym, gdyż ekipa KAMAZ MASTER zwyciężała w poprzednich latach, pokonując fabryczne zespoły DAF-a, Mercedesa, MAN-a, IVECO czy Tatry. Lepszej rekomendacji do zakupu Kamazów nie potrzeba.

 

Żródło

 

Katagoria: ciężarówki
Słowa kluczowe: 
Opublikowano 3 lata temu.