Select Page


Scania testuje elektryczne ciężarówki na drogach


Scania G 360 4x2 with pantograph, electrically powered truck at the Siemens eHighway. 
Gross Dölln, Germany
Photo: Dan Boman 2013
 

W lutym 2016 roku Scania przystąpi do testów elektrycznych ciężarówek. Szwedzki Urząd ds. Ruchu Drogowego (Trafikverket) zdecydował się wesprzeć projekt zelektryfikowanej drogi w Gävle. Umożliwi on ocenę możliwości, jakie stwarza przesyłanie energii elektrycznej za pośrednictwem sieci napowietrznej, zawieszonej nad drogą. Pojazd będzie czerpał energię za pośrednictwem pantografu.

 

Projekt zelektryfikowanej drogi w Gävle harmonizuje z rządowym programem stworzenia do 2030 r. floty pojazdów oszczędnie zużywających energię i uniezależnionych od paliw kopalnych. Na budżet projektu składa się 77 milionów koron szwedzkich wsparcia rządowego oraz 48 milionów, które zapewniają przedsiębiorcy i władze regionu Gävleborg.

Ciężarówki Scania będą transportować ładunki na 2-kilometrowym odcinku badawczym, który powstaje wzdłuż drogi nr 16 biegnącej z portu w Gävle do Storvik. Pojazdy są wyposażone w hybrydowy układ napędowy opracowany przez firmę Scania.

Energia przekazywana jest za pomocą pantografu, umocowanego na wsporniku za kabiną. Scania rozwija tę technologię we współpracy z Siemensem, który w 2013 r. przetestował napędzane w ten sposób ciężarówki w swoim centrum rozwojowym pod Berlinem. 

Możliwość dostarczania tym sposobem energii elektrycznej do ciężarówek oznacza, że nie tracą one elastyczności typowej dla hybryd, a jednocześnie emitują o 80-90% mniej spalin pochodzących z paliw kopalnych. Spadną również koszty eksploatacji. Silnik elektryczny zużywa mniej energii do napędzania ciężarówki, a zarazem jej koszt jest niższy niż oleju napędowego.

„Elektryfikacja może doprowadzić do znacznych oszczędności, a zastosowana przez nas technologia może okazać się kamieniem milowym na drodze do transportu uniezależnionego od paliw kopalnych. Zelektryfikowane drogi są również sposobem na bardziej ekologiczny transport działający w ramach istniejącej infrastruktury,” mówi Nils-Gunnar Vågstedt, odpowiedzialny w firmie Scania za pojazdy elektryczne.

 

Scania G 360 4x2 with pantograph, electrically powered truck at the Siemens eHighway.  Gross Dölln, Germany Photo: Dan Boman 2013

Nowa inicjatywa jest częścią szeroko zakrojonego Projektu Elektrycznych Dróg, który jest jednym z największych, prowadzonych obecnie w Europie. Biorą w nim udział: Szwedzki Urząd ds. Ruchu Drogowego, Szwedzka Agencja Energetyczna, agencja VINNOVA, a także firmy prywatne oraz środowisko akademickie. Celem jest sprawdzenie i ocena zelektryfikowanych dróg, jako metody na ograniczenie zużycia paliw kopalnych. 

W projekt zelektryfikowanej drogi w Gävle włączone są: region Gävleborg, Siemens, Scania, Boliden, SSAB, Sandvik, Stora Enso, Ernst Express, Midroc Elektro, Sandviken Energi, port Gävle, Gävle Energi oraz Wyższa Szkoła Handlowa w Sztokholmie. Wspierają go: Szwedzki Urząd ds. ruchu Drogowego, Narodowa Rada Bezpieczeństwa Energetycznego oraz Szwedzka Agencja Energetyczna.

Scania bierze równocześnie udział w innej części Projektu Elektrycznych Dróg, gdzie sprawdzane są możliwości indukcyjnego (bezprzewodowego) zasilania autobusów miejskich. Hybrydowy autobus Scania rozpocznie kursy na linii w Södertälje w czerwcu 2016 r. Na jednym z przystanków końcowych będzie stacja ładowania. Dzięki niej w ciągu zaledwie 7 minut autobus będzie mógł uzupełnić zasoby energii na pokonanie całej trasy.

 

Źródło

 

Katagoria: ciężarówki
Słowa kluczowe: ,
Opublikowano 2 lata temu.