Select Page


Unimog: Mistrz ciężkiego terenu


Mercedes-Benz Unimog hochgeländegängig Euro VI U 4023/U 5023
 

Dopiero najtrudniejsze odcinki szlaku off-roadowego zlokalizowanego na południowych obrzeżach Berlina pozwalają mu się naprawdę wykazać. Legendarny Unimog z krótkim przodem wyróżnia się niezrównanymi właściwościami jezdnymi w trudnym terenie – a w nowej generacji, dzięki zmienionej pozycji silnika, zdolności te są jeszcze bardziej imponujące.

 

Mercedes-Benz wprowadził silniki wysokoprężne zgodne z normą Euro VI dla całej gamy pojazdów użytkowych w 2013 roku, na długo przed ostatecznym wejściem nowych przepisów w życie. Równocześnie na rynku zadebiutowała kompletnie przeprojektowana generacja terenowej wersji Unimoga – z silnikiem przesuniętym o 1 metr do tyłu. Nie tylko umożliwiło to montaż osprzętu niezbędnego do spełnienia normy Euro VI, ale również bezpośredni odbiór mocy z silnika. Oznacza to, że dodatkowe urządzenia mogą pracować niezależnie od tego, czy pojazd jest w ruchu. Równocześnie, do dyspozycji nadal pozostaje przystawka odbioru mocy od skrzyni biegów.

 

Mercedes-Benz Unimog hochgeländegängig Euro VI U 4023/U 5023

 

Wysoce wydajne silniki

Sercem nowej koncepcji montażu silnika jest wysokoprężna jednostka Euro VI o oznaczeniu OM 934 BlueTec 6. 4-cylindrowy diesel o pojemności 5,1 litra osiąga moc 170 kW (231 KM) i maksymalny moment obrotowy o wartości 900 Nm, dostępny w szerokim zakresie 1200-1600 obr./min. Prędkość maksymalna 90 km/h wystarczy, by komfortowo odbywać dłuższe podróże i korzystać z autostrad.

Mimo dodatkowego osprzętu odpowiadającego za spełnienie normy Euro VI i ograniczenia emisji spalin, nowy terenowy Unimog nadal wyróżnia się niskim zapotrzebowaniem na paliwo, wysoką niezawodnością i trwałością oraz długimi okresami międzyprzeglądowymi. Poza chłodzonym układem recyrkulacji gazów wydechowych, system kontroli emisji spalin wykorzystuje zamknięty filtr cząstek stałych, wtrysk AdBlue oraz katalizator SCR. Teorię potwierdza praktyka: nowy Unimog zgodny z Euro VI zużywa do 3% mniej oleju napędowego, a jednocześnie jego jednostka napędowa emituje o 90% mniej spalin i cząstek stałych od poprzednika.

 

Mercedes-Benz Unimog hochgeländegängig Euro VI U 4023/U 5023

 

Przekładnia: krótszy czas zmiany biegów i nowy sposób obsługi

Przekładnia nowego Unimoga została dodatkowo zoptymalizowana i usprawniona. W rezultacie szybciej zmienia biegi i wymaga rzadszych przeglądów. Do jej obsługi służy dźwignia na kolumnie kierownicy – ta sama, która służy również do sterowania funkcją szybkiej zmiany kierunku jazdy (EQR). Podobnie jak wcześniej, kierowca ma do dyspozycji osiem przełożeń do jazdy w przód i sześć biegów wstecznych, a także opcjonalny zestaw off-roadowy do jazdy w terenie z prędkościami od 2,5 do 35 km/h.

Także pod względem bezpieczeństwa Unimog reprezentuje jeszcze wyższy standard: nowy, podwójnie zsynchronizowany dekompresyjny hamulec silnikowy w przypadku motoru OM 934 generuje moc hamowania do 180 kW. Na każdy cylinder przypada tu osobna jednostka hamulca silnikowego. Wysoka sprawność hamowania zdecydowanie zmniejsza zużycie konwencjonalnego układu hamulcowego i korzystnie wpływa na ekonomikę eksploatacji. Do standardowego wyposażenia należy terenowy ABS.

Podobnie jak wszystkie pojazdy użytkowe Mercedes-Benz, oznaczenie nowego Unimoga informuje o mocy silnika: w tym przypadku to człon „23”. Pierwsze dwie cyfry w nazwie symbolizują rodzaj pojazdu. Największa różnica między modelami U 4023 oraz U 5023 dotyczy osi i ram, a co za tym idzie – obciążenia osi oraz dopuszczalnej masy całkowitej. W przypadku U 4023 wynosi ona 10,3 tony, a U 5023 – 14,5 tony.

Klasyczna kabina, jeszcze więcej przestrzeni

Kabina Unimoga odwołuje się do klasycznej koncepcji, która już od 1974 roku odpowiada za wygląd modelu. Standardowa wersja jest o 120 mm dłuższa od poprzednika i nieco od niego wyższa. W połączeniu ze sterowaniem przekładnią przeniesionym z konsoli środkowej na kolumnę kierownicy pozwoliło to wygospodarować we wnętrzu znacznie więcej przestrzeni. Unimog oferuje również bogatszy zakres wyposażenia, w tym m.in.: wielofunkcyjną kierownicę, regulowaną kolumnę kierownicy, panel wskaźników z dużym wyświetlaczem oraz wydajniejszy układ wentylacji. Nowa lokalizacja wielu instrumentów – w górnej konsoli – sprawia, że kierowcy znacznie łatwiej przesiadać się na prawy fotel. Same siedzenia zamontowano w miejscu o ograniczonych wibracjach, za przednią osią. W połączeniu z nowym sposobem zamocowania silnika znacznie zwiększa to komfort jazdy, zwłaszcza w warunkach terenowych.

 

 

Ustawienie właściwego ciśnienia w ogumieniu na ekranie

System kontroli ciśnienia w oponach Tirecontrol plus został całkowicie przeprojektowany. Wstępny, dostosowany do warunków eksploatacji poziom ciśnienia można teraz szybko i wygodnie ustawić na wyświetlaczu, wybierając odpowiedni program: „Road”, „Sand” i „Rough Terrain” (droga, piach i wymagający teren).

Z terenową sprawnością nowego Unimoga koresponduje jego wyrazista stylizacja, z dynamicznie wyprofilowaną osłoną chłodnicy oraz nowoczesnym oświetleniem. Lampy nie tylko atrakcyjnie wyglądają, ale zapewniają lepszą widoczność – generują szerszy i dłuższy snop, mają też wbudowane światła do jazdy dziennej. Na życzenie dostępny jest system kamer zapewniający podgląd sytuacji wokół pojazdu. To rozwiązanie przydatne na przykład podczas używania wciągarki lub podłączania narzędzi z przodu.

Unimog wyróżnia się też łatwiejszym i bezpieczniejszym dostępem do kabiny, z wejściem liczącym 2 lub 3 stopnie – zależnie od wymagań klienta. Możliwość podniesienia kabiny znacząco ułatwia przeprowadzanie prac konserwacyjnych i napraw. W nowej serii modelowej terenowy Unimog nadal jest fabrycznie dostępny z charakterystyczną, podwójną kabiną, zapewniającą przestrzeń nawet dla siedmiu osób.

Znakomite własności terenowe

Niezmiennie, wizytówką terenowego Unimoga są właściwości jezdne z dala od utwardzonych dróg. Pod niektórymi względami nowa generacja modelu może pochwalić się jeszcze większą sprawnością od uznanego poprzednika. Spawana rama z rurowymi poprzecznicami gwarantuje wyjątkową wytrzymałość w terenie i elastyczność skrętną do 600 mm. Dzięki wykorzystaniu technologii rur teleskopowych w połączeniu ze sprężynami śrubowymi artykulacja osi (wykrzyżowanie) wynosi do 30 stopni. Rurę teleskopową z przegubem kulowym zastosowano tu, by połączyć osie z przekładnią. Osie portalowe i niski środek ciężkości tylko pieczętują zdolności Unimoga – jego parametry terenowe mówią same za siebie (kąt natarcia: 44 st., kąt zejścia: 51 st., kąt rampowy: 34 st., zdolność pokonywania wzniesień: 45 st., nachylenie zbocza: 38 st.), podobnie jak głębokość brodzenia sięgająca 1,20 m. W ekstremalnych warunkach, podczas jazdy z uruchomionym napędem na obie osie, pomocne są też blokady dyferencjałów oraz system kontroli ciśnienia w ogumieniu. Tradycyjnie, Unimog jest wyposażony w pojedyncze opony – tylne koła precyzyjnie podążają śladem przednich, korzystając z ubitej przez nie nawierzchni.

Wysokie zdolności przewozowe

Mercedes-Benz Unimog to solidny i niezawodny pojazd skonstruowany z myślą o długoletniej eksploatacji. Spawana rama i zabudowane elementy podwozia wskazują, że konstrukcja ma sprostać najwyższym obciążeniom. Osie zostały wzmocnione, a wszystkie kluczowe podzespoły są chronione przed uszkodzeniami lub zlokalizowane w miejscach nienarażonych na kontakt z przeszkodami – co potwierdza głębokość brodzenia na poziomie 1,20 m. A jeśli Unimogowi przyjdzie walczyć z pożarami, przed nadmierną temperaturą zabezpieczą go montowane opcjonalnie, specjalne osłony termiczne. Osłaniają one wszystkie kluczowe przewody, zbiornik AdBlue, katalizator, akumulator oraz elementy układu hamulcowego.

 

Mercedes-Benz Unimog hochgeländegängig Euro VI U 4023/U 5023

 

Do ekstremalnych zadań na całym świecie

To wszystko wyjaśnia, dlaczego terenowy Unimog na całym świecie cieszy się wyjątkowym uznaniem. Ekstremalne warunki użytkowania – odśnieżanie dróg położonych wysoko w górach, pożary lasów, pomoc ofiarom katastrof, operacje dźwigowe, budowy rurociągów, dalekie wyprawy, a także transport pasażerski – to dla niego chleb powszedni. Naturalne środowisko U 4023 oraz U 5023 zaczyna się tam, gdzie kończą się utwardzone drogi. Szereg specjalistycznego wyposażenia i firmy zajmujące się budową niestandardowych nadwozi pomagają dostosować Unimoga do najbardziej zróżnicowanych wymagań.

Dodatkowe plusy: ekonomiczny, wydajny i łatwy w utrzymaniu

Mimo wyzwań związanych ze spełnieniem normy Euro VI, nowa generacja terenowego Unimoga ma jeszcze więcej zalet niż poprzednia. I choć to unikalny typ pojazdu, korzysta on z rodzinnych powiązań z ciężarówkami Mercedes-Benz. Powierzenie jego produkcja zakładom w Wörth pozwala na współdzielenie procesów produkcyjnych, zapewnia szybki dostęp do części i gwarantuje najwyższą jakość oraz wydajność montażu.

Unimoga można obecnie serwisować w 650 placówkach w ponad 130 krajach świata. Ofertę modelu uzupełniają specjalne produkty finansowe i inne usługi.

 

Źródło

 

Katagoria: ciężarówki
Słowa kluczowe: 
Opublikowano 3 lata temu.