Select Page


Volvo: Debiut nowej serii Volvo FH na IAA 2012


 

Na odbywającej się we wrześniu, w Hanowerze, wystawie IAA zostanie zaprezentowanych dziesięć samochodów ciężarowych z nowej serii Volvo FH, jak również szereg nowych podzespołów, m.in. układ napędowy I-Torque i pierwszy silnik Volvo Trucks zgodny z normą emisji spalin Euro 6. Odwiedzający będą mieli możliwość przyjrzeć się z bliska cechom, dzięki którym nowe Volvo FH oraz Volvo FH16 wyznaczają nowe, globalne standardy w branży samochodów ciężarowych.
Nowa, zaprojektowana od podstaw seria Volvo FH zawiera szereg pionierskich w skali światowej rozwiązań oszczędzających paliwo, a jednocześnie zapewniających doskonalsze właściwości jezdne, lepszą ergonomię i większe bezpieczeństwo. Najważniejsze nowości będą eksponowane w grupach tematycznych, takich jak Ekonomika paliwowa, Miejsce pracy, Wygląd, Właściwości jezdne, Przestronność, Warunki wypoczynku, Bezpieczeństwo, Ochrona, Załadunek i Dyspozycyjność. Pojazdy, podzespoły, widowiskowe filmy i prezentacje multimedialne pomogą gościom zgłębić każdy aspekt nowych samochodów ciężarowych.
– W Volvo Trucks odczuwamy naturalnie ogromną dumę i podekscytowanie faktem, że możemy po raz pierwszy publicznie zaprezentować nasze nowe samochody ciężarowe. Nowa seria Volvo FH symbolizuje wiele lat wytężonej pracy i innowacyjności – mówi Claes Nilsson, prezes Volvo Trucks. – Rezultatem jest wyrafinowana inżynieria i styl – połączenie, które ma zwiększać wydajność i ekonomikę paliwową oraz przyciągać absolutnie najlepszych kierowców.
Pierwsza oferta Euro 6
Na stoisku będzie wystawiony pierwszy silnik Volvo Trucks spełniający normę emisji spalin Euro 6. To 13-litrowa jednostka o mocy 460 KM, najpopularniejsza w ofercie Volvo, którą udoskonalono w celu dostosowania do surowych wymagań normy Euro 6. W porównaniu z aktualnie obowiązującą normą Euro 5, emisja tlenków azotu została zmniejszona o blisko 80 procent, zaś cząstek stałych – o połowę.
Innowacje techniczne zmniejszające zużycie paliwa
Nowe Volvo FH opracowano z myślą o oszczędzaniu paliwa. Dlatego na ekspozycji znajdzie się szereg podzespołów, które to umożliwiają. Jedną z innowacji w tym obszarze jest Volvo I-Torque, nowy układ napędowy dostarczający pełne 2800 Nm momentu obrotowego już od bardzo niskiej prędkości obrotowej, czego rezultatem są znakomite właściwości jezdne i cichobieżność. Źródłem tak doskonałych osiągów I-Torque są dwa kluczowe podzespoły: nowy silnik D13 Euro 6 i nowa, dwusprzęgłowa wersja skrzyni biegów I-Shift – I-Shift 2. Volvo Trucks jest pierwszym producentem, który zastosował dwusprzęgłową zautomatyzowaną skrzynię biegów w samochodzie ciężarowym o dużej ładowności.
I-Torque zapewnia do czterech procent niższe zużycie paliwa. Dodatkowo, jest jeszcze funkcja I-See – pakiet oprogramowania dla skrzyni biegów I-Shift – rejestrująca dane o topografii drogi. Działanie I-See można porównać do automatycznego pilota, który przejmuje sterowanie skrzynią biegów I-Shift w celu oszczędzania paliwa na wzniesieniach. W połączeniu z układem I-Torque, I-See i inne energooszczędne podzespoły, takie jak np. sprężarka powietrza wyposażona w sprzęgło, są w stanie zredukować zużycie paliwa nawet o dziesięć procent, co w przypadku statystycznego długodystansowego samochodu ciężarowego odpowiada oszczędności 4100 litrów paliwa rocznie.
Znakomite właściwości jezdne
Na wystawie pokazany zostanie pierwszy na świecie samochód ciężarowy o dużej ładowności z niezależnym zawieszeniem przednim IFS (Individual Front Suspension): ciągnik siodłowy Volvo FH 4×2, napędzany 13-litrowym silnikiem o mocy 500 KM. W przypadku IFS każde z przednich kół posiada indywidualne zawieszenie, co zapewnia większą stateczność kierunkową pojazdu. IFS jest montowane razem z zębatkową przekładnią kierowniczą, zapewniającą bezpośrednie działanie układu kierowniczego – co z kolei zwiększa wyczucie drogi przez kierowcę. IFS będzie także wystawione jako samodzielny podzespół.
Nowa kabina – więcej przestrzeni i komfortu
Jedną ze zmian, których nie da się nie zauważyć na hanowerskiej wystawie jest charakterystyczna sylwetka nowej serii Volvo FH, za sprawą której samochód ciężarowy wygląda jakby był w ruchu. Wrażenie to jest zasługą linii i kształtów zewnętrznych paneli kabiny, np. górnej krawędzi wnęki koła, która opada ku przodowi. Zasadniczą odmianę przeszły przednie słupki kabiny, które są teraz poprowadzone bardziej pionowo, przez co kabina Volvo FH zyskała na przestronności. Nowe wnętrze powiększyło się o pełny metr sześcienny. W rezultacie większa jest nie tylko wysokość wnętrza kabiny, ale także ilość miejsca w schowkach: o 300 litrów.
W nowych samochodach ciężarowych Volvo kierowcy będą pracować zarówno bardziej komfortowo, jak i wydajniej. Na stoisku będzie można wejść do „przepołowionej” kabiny by z bliska przyjrzeć się jej przeprojektowanemu wnętrzu, zapoznając się z setkami detali technicznych i wizualnych, dzięki którym nowe Volvo FH wyróżnia się jako miejsce wydajnej pracy.
Odwiedzający zobaczą także, jak w nowej kabinie można wypocząć i spędzić wolny czas. Funkcjonalne wnętrze nowej serii FH, o gładkich liniach i subtelnym „skandynawskim” stylu, zapewnia kierowcom właściwy wypoczynek i relaks. Leżanka została poszerzona do 815 mm i wyposażona w nowego typu materace.
Volvo FH16 – spełnia szczególnie wysokie wymagania
Volvo FH16, najmocniejszy samochód ciężarowy Volvo, wyposażony w 16-litrowy silnik o mocy 750 KM o momencie obrotowym 3550 Nm, będzie wystawiany w dwóch wersjach: jako standardowy ciągnik siodłowy 4×2 oraz ciągnik 8×4 do przewozów ponadnormatywnych. Od wielu lat Volvo FH16 jest preferowane przez przewoźników, którzy wymagają od samochodu ciężarowego szczególnie wysokich osiągów, wydajności, mocy i komfortu – a nowa jego wersja przenosi te właściwości na zupełnie nowy poziom.
Najbezpieczniejszy samochód ciężarowy Volvo w historii
Dzięki licznym systemom minimalizującym ryzyko wypadku i wytrzymałej klatce bezpieczeństwa chroniącej kierowcę i pasażera w czasie zderzenia, nowe Volvo FH jest również najbezpieczniejszym Volvo, jakie kiedykolwiek zbudowano. Nowe Volvo FH zostało poddane ponad 1000 symulowanym komputerowo testom zderzeniowym, a także 20 testom rzeczywistym w pełnej skali.
Jeden z egzemplarzy Volvo FH rozbitych w czasie tych prób będzie można zobaczyć na IAA. Został on poddany próbie naśladującej typowy scenariusz zderzenia z nieruchomą przeszkodą na drodze. Wiele elementów i funkcji zostało zmodyfikowanych z myślą o zapewnieniu kierowcy maksymalnej widoczności i większej kontroli. Pośród nowości znajdują się między innymi większe szyby, przeprojektowana deska rozdzielcza i lusterka wsteczne w cieńszych obudowach – wszystko to przyczynia się do ograniczenia ryzyka wypadków.
Wspólna konferencja prasowa Volvo Trucks i Volvo Buses rozpocznie się o godzinie 11:00 w dniu 19 września na stoisku Volvo Trucks – stoisko numer 5 w hali 17.

Wykaz samochodów ciężarowych i podzespołów prezentowanych na stoisku Volvo Trucks
Nowe Volvo FH w sześciu różnych wersjach ciągników siodłowych i dwóch wersjach podwozia samochodu ciężarowego:  Dwa ciągniki siodłowe 4×2 z 13-litrowym silnikiem 500 KM Euro 5, obydwa z niezależnym zawieszeniem przednim (IFS).
Dwa ciągniki siodłowe 4×2 z 13-litrowym silnikiem 460 KM, jeden z nich to standardowy ciągnik siodłowy z nowym silnikiem Euro 6, drugi zaś – ciągnik siodłowy z silnikiem Euro 5 i podwoziem X-Low .
Ciągnik siodłowy 6×4  z 13-litrowym silnikiem 460 KM Euro 5 i naczepą wywrotką.
Ciągnik siodłowy 4×2 po teście zderzeniowym: 13-litrowy silnik 500 KM Euro 5, integralne pasy bezpieczeństwa i poduszka powietrza.
Dwa podwozia samochodu ciężarowego 6×2 z 13-litrowym silnikiem 460 KM Euro 5, jedno z platformą do transportu nadwozi wymiennych, drugie wyposażone w zabierak hakowy.
Nowe Volvo FH16 w dwóch różnych wersjach ciągników siodłowych, obydwa z silnikiem 750 KM Euro 5:
Standardowy ciągnik siodłowy 4×2
Ciągnik siodłowy 8×4 do przewozów ponadnormatywnych
Cztery samochody ciężarowe z aktualnego zakresu produkcji:
Volvo FMX dla wymagającego transportu budowlanego: podwozie samochodu ciężarowego 6×4 z 13-litrowym silnikiem 460 KM Euro 5/EEV, zabudowane wywrotką trójstronną.
Volvo FM dla transportu regionalnego: podwozie samochodu ciężarowego 4×2 z 11-litrowym silnikiem 370 KM Euro 5/EEV, zabudowane zabierakiem bramowym.
Volvo FE, lżejszy samochód ciężarowy w segmencie pojazdów o dużej ładowności: podwozie samochodu ciężarowego 6×2 z 7-litrowym silnikiem 300 KM Euro 5/EEV, zabudowane śmieciarką. Pojazd ten jest wyposażony w kabinę Low Entry Cab.
Z masą całkowitą w zakresie 12–18 t, Volvo FL należy do segmentu pojazdów o średniej ładowności i jest zoptymalizowane pod kątem lokalnego transportu dystrybucyjnego. Na stoisku będzie reprezentowane przez podwozie samochodu ciężarowego z 7-litrowym silnikiem 240 KM Euro 5/EEV, zabudową skrzyniową i winda załadowczą.
Ekspozycja podzespołów:
Układ napędowy I-Torque ze zautomatyzowaną skrzynię biegów I-Shift 2
13-litrowy silnik 460 KM Euro 6
Zautomatyzowana skrzynia biegów I-Shift 2
IFS – niezależne zawieszenie przednie
Przepołowiona kabina Volvo FH
Silnik 16-litrowy w przekroju
Silnik 13-litrowy w przekroju

Więcej informacji…


 

Katagoria: ciężarówki
Słowa kluczowe: ,
Opublikowano 7 lat temu.