Select Page


Volvo Trucks: Mean Green


 

Hybrydowy samochód ciężarowy Volvo, Mean Green, spróbuje ustanowić nowy światowy rekord prędkości.

27 kwietnia br. na lotnisku w Wendover, w amerykańskim stanie Utah, Mean Green, najszybszy na świecie samochód ciężarowy z napędem hybrydowym, podejmie próbę osiągnięcia prędkości przekraczającej 260 km/h (165 mph) i tym samym pobicia dotychczasowego, własnego światowego rekordu prędkości.

Zbudowany przez Volvo pojazd hybrydowy jest aktualnym posiadaczem rekordów prędkości ze startu zatrzymanego na dystansie 500 i 1000 metrów oraz na dystansie jednego kilometra ze startu lotnego – ustanowionych zgodnie z międzynarodowymi przepisami*.

– Technika i innowacyjność są jądrem naszej działalności – mówi Ron Huibers, prezes ds. sprzedaży i marketingu w Volvo Trucks North America. – Mean Green jest doskonałym przykładem możliwości technicznych Volvo i naszego nieustającego zainteresowania nowymi technologiami. Nasi inżynierowi zaprojektowali najszybszy na świecie hybrydowy samochód ciężarowy, wykorzystujący ten sam hybrydowy układ napędowy Volvo, jaki wprawia w ruch setki autobusów Volvo na całym świecie, w tym londyńskie „piętrusy”.

Na potrzeby Mean Green, zaprezentowanego przez Volvo Trucks wczoraj podczas trwającej właśnie wystawy Mid-America Trucking Show, zespół ekspertów Volvo zaadaptował hybrydowy układ napędowy Volvo, dostosowując go do wymagań podwozia zbudowanego z myślą o biciu rekordów prędkości. Inżynierowie wyposażyli Mean Green w mocno podrasowany silnik Volvo D16 i zmodyfikowaną wersję zautomatyzowanej skrzyni biegów Volvo I-Shift, przystosowaną do współdziałania z trakcyjnym silnikiem elektrycznym.

– Rezultatem jest zawrotne przyspieszenie od chwili startu, bez zwłoki czasowej charakterystycznej dla silników wysokoprężnych – mówi Boije Ovebrink, właściciel i kierowca Mean Green. – Można to porównać do strzelającego korka od szampana, z tym że wystrzał ten jest niesłyszalny. Przez pierwszych kilka sekund samochód ciężarowy wydaje jedynie cichy świst. Trwa to do chwili, w której silnik wysokoprężny, zasilany odnawialnym, ciekłym żywicznym olejem napędowym zacznie rozwijać swoją potężną moc.

Łączna moc napędu Mean Green wynosi 2100 KM, przy maksymalnym momencie obrotowym około 6800 Nm – z czego 200 KM i około 1200 Nm pochodzi z silnika elektrycznego. Możliwość rozwijania dużych prędkości zależy w znacznej mierze od własności aerodynamicznych pojazdu. Dlatego też inżynierowie Volvo bazowali na kabinie pochodzącej z północno-amerykańskiego modelu Volvo VN, nadając jej optymalny pod względem aerodynamicznym kształt.

W Mean Green zastosowano zmodyfikowane wersje następujących seryjnych podzespołów Volvo:
– Trakcyjny silnik elektryczny
– Akumulator trakcyjny
– Silnik wysokoprężny Volvo D16
– Zautomatyzowana, mechaniczna skrzynia biegów Volvo I-Shift
– kabina i rama Volvo VN
– Tylna oś o przełożeniu 1,85:1

Podczas swojego objazdu po Ameryce Północnej Mean Green zawita także na wystawę Truck World, odbywająca się w dniach 19–21 kwietnia w Toronto, w Kanadzie, oraz na przystanek regatowy Volvo Ocean Race w Miami, w dniach 17–20 maja br.

*Kilometr ze startu zatrzymanego – pojazd pokonuje 1000-metrowy odcinek pomiarowy najpierw w jednym, a potem w drugim kierunku, ruszając z miejsca. Średnia prędkość z obydwu przejazdów jest uznawana za oficjalny rezultat.Kilometr ze startu lotnego – pojazd pokonuje 1000-metrowy odcinek pomiarowy najpierw w jednym, a potem w drugim kierunku; w chwili przekroczenia punktu oznaczającego początek odcinka pomiarowego pojazd znajduje się w ruchu.


 

Katagoria: ciężarówki
Słowa kluczowe: ,
Opublikowano 6 lat temu.