Select Page


Zużycie paliwa niższe o 3 proc. z nowymi silnikami Scania


Cab exterior, R 500
Malaga, Spain
Photo: Gustav Lindh, 2016
 

W  nowej  gamie  samochodów  ciężarowych  Scania  wszystkie  silniki  Euro  6 zostały wyposażone w ulepszone układy sterowania silnikiem oraz gruntownie z modernizowany osprzęt. Co więcej, bardziej wydajny układ chłodzenia oraz nowe  kabiny  pozwalają  ograniczyć  zużycie  paliwa  przeciętnie  o 3 proc.,  co pozytywnie wpływa na zysk klientów. Do oferty Scania wprowadzono też
nową  wersję  13 – litrowego  silnika  o  mocy 500  KM.  Udoskonalono  zmianę biegów, dzięki czemu skrzynia Scania Opticruise pozwala na szybszą zmianę przełożeń, zapewniając niemal stały moment obrotowy.

– Najnowsze  rozwiązania  zastosowane  w  pojazdach  Scania  nowej  generacji z  silnikami  Diesla  pozwalają  na  redukcję  zużycia  paliwa  na  poziomie  3  proc. Spalanie  może  zostać  ograniczone  w  jeszcze  większym  stopniu  dzięki udoskonaleniu  aerodynamiki,  a  także  możliwości  wyboru  osi  z  mniejszym przełożeniem  2,35,  gdy  warunki  jazdy  oraz  zadania  wykonywane  przez  pojazd
na to pozwalają – komentuje Björn Westman, dyrektor działu rozwoju silników w Scania. 

Wszystkie cztery 13-litrowe silniki Scania, w tym najnowszy o mocy 500 KM, zostały wyposażone  jedynie  w  system  SCR  (Selective  Catalytic Reduction).  Pozytywne doświadczenia  inżynierów  firmy  związane  z  redukcją  zużycia  paliwa  i  jeszcze większa  niezawodność  uzyskane  przy  stosowaniu  jedynie  SCR,  zdeterminowały kierunek rozwoju prac nad ciężarówkami nowej generacji Scania.

– Stosując jedynie SCR oraz trwałą, zwykłą turbosprężarkę, zapewniamy naszym 13-litrowym  silnikom  doskonałe  osiągi.  Dzięki  temu  oferujemy  rozwiązanie zapewniające bardzo dobre osiągi i przemawiające do wielu klientów, którzy działają w  różnych  segmentach    
– komentuje Björn  Westman,  dyrektor  działu  rozwoju silników w firmie Scania.   

W  ramach  usprawnień  przebudowano  komorę  spalania  oraz  zastosowano  nowe wtryskiwacze, co daje oszczędności paliwa na poziomie 0,2–0,5proc.  Dodatkowe oszczędności  mogą  przynieść:  wyższa  temperatura  spalania  oraz  wykorzystanie chłodnicy oleju z termostatem. Sprzyja im również  wentylator chłodnicy (niekiedy o zwiększonej średnicy), napędzany bezpośrednio bez energochłonnej przekładni. Dzięki  utrzymywaniu  optymalnej  temperatury  oleju,  nawet  przy  niższym zapotrzebowaniu na moc i niższych temperaturach otoczenia, można spodziewać się oszczędności paliwa na poziomie 1 proc.

– Niższe zużycie paliwa wynika nie tylko ze zmian w budowie silnika. Wiele pracy włożyliśmy też w zapewnienie optymalnej aerodynamiki i inteligentne zarządzanie pracą   silnika.   W   porównaniu   ze   współczesnymi,   bardzo   wydajnymi, długodystansowymi pojazdami Scania Streamline Euro 6, analogiczne, nowe modele zużywają przeciętnie o 5 proc. mniej paliwa. Dla typowej ciężarówki do przewozów
długodystansowych,  pokonującej  rocznie 150 000 km,  oznacza  to  oszczędność na poziomie 2000 l oleju napędowego, a tym samym znacznie niższe koszty paliwa – wyjaśnia Björn  Fahlström,  wiceprezes  zarządzania  produktem  w  Scania Trucks.

Krótszy czas zmiany biegu

Jako  standard  w  zautomatyzowanych  skrzyniach  biegów  Scania  Opticruise wprowadzono hamulec wałka pośredniego. Dzięki temu rozwiązani u prędkość wałka głównego  i  pośredniego  nie  musi  być  regulowana  za  pomocą  pierścieni synchronizujących, co ma miejsce w większości konwencjonalnych skrzyń biegów. Wprowadzenie tych zmian było możliwe dzięki wykorzystywaniu przez firmę Scania
własnych, kompletnych układów napędowych. Oba wałki synchronizują się znacznie szybciej, a załączenie kolejnego biegu odbywa się niemal natychmiast.

– To  proste  rozwiązanie  znacząco  wpływa  na  poprawę  komfortu  prowadzenia i  osiągów pojazdu.  Dzięki  hamulcowi  wałka  pośre    
dniego  nasza  najpopularniejsza skrzynia  biegów  GRS 905 do  pojazdów  długodystansowych  pozwala  na  zmianę biegów w ciągu     
0,4 sekundy, czyli o połowę szybciej niż dotychczas. W praktyce zmiana  jest  tak  szybka,  że  inne  rodzaje  skomplikowanych,  energochłonnych i ciężkich rozwiązań przyspieszających zmianę biegów stają się zbędne – uważa Magnus Mackaldener, dyrektor działu rozwoju skrzyń biegów w Scania.

Zastosowanie  hamulca  wałka  pośredniego  w  miejsce  konwencjonalnego synchronizatora  nie  tylko  skraca  czas  zmiany biegu, ale także pozwala na lepsze wykorzystanie ciśnienia turbodoładowania. Zmiana na wyższy bieg będzie odbywać się przy wyższej mocy oraz przebiegać łagodniej. Poprawie ulegają osiągi pojazdu, łatwiejsze staje się też prowadzenie w trudnych warunkach drogowych. Wyższy jest
również  moment  obrotowy  dostarczany  przystawce  odbioru  mocy  przy  jej uruchamianiu.

Nawet   tempomat   adaptacyjny   w   pojazdach  Scania  nowej  generacji  został udoskonalony. Obecnie może pracować przy każdej prędkości, aż do zatrzymania. Stanowi to znaczące ułatwienie dla kierowców, którzy poruszają się w korku.

Zrównoważony rozwój

– Od  chwili  wprowadzenia  normy  Euro  6  oferujemy  najbogatszą  gamę  silników, w  porównaniu  do  producentów  europejskich.  Oprócz  wydajnych  i  oszczędnych silników wysokoprężnych, w pojazdach Scania najnowszej generacji będzie również można  skorzystać  z  szerokiego  wyboru  jednostek  zasilanych  paliwami alternatywnymi,  takimi  jak  biodiesel,  FAME,  RME,  HVO,  gaz  ziemny,  biogaz  oraz bioetanol ED95 – komentuje Björn Westman    

– W nowej gamie będziemy stopniowo wprowadzać kolejne silniki zasilane paliwami alternatywnymi. HVO można stosować we wszystkich naszych silnikach Euro 6 już teraz.  Oznacza  to,  że  układy  napędowe  na  paliwa  alternatywne  będą  dostępne w  niedalekiej  przyszłości  dla  wszystkich,  zainteresowanych  zakupem  pojazdów nowej  generacji – wyjaśnia Björn  Westman,  dyrektor  działu  rozwoju  silników
w Scania.

– Naszym    celem    jest    zapewnienie  wszystkim  klientom  zrównoważonych i  kompleksowych  rozwiązań  obejmujących  usługi  dopasowane  do  ich  potrzeb, niezależnie od rodzaju realizowanych przez nich zadań transportowych. W Scania zawsze  jesteśmy  gotowi  żeby  zapewnić  wsparcie  klientom,  którym  zależy na osiąganiu najniższego zużycia paliwa lub realizacji ambitnych celów związanych
z ograniczeniem emisji CO2 – dodaje Björn Westman. 


 

Katagoria: ciężarówki
Słowa kluczowe: , , , , , , , , , , , , , , , , ,
Opublikowano 1 rok temu.