Select Page


KH-Kipper: Mobilne pogotowie energetyczne


 

Na odbywających się w dniach 17-19 września 2013 roku 26. Międzynarodowych Energetycznych Targach Bielskich Energetab firmy HMF Polska i KH-KIPPER zaprezentowały specjalistyczny pojazd przeznaczony dla tej branży – Tatra 6×6 z żurawiem oraz przyczepą do przewozu dłużycy.

Mobilne pogotowie energetyczne z żurawiem HMF 6020-OK6
Firma HMF Polska dostarcza kolejny wyspecjalizowany projekt do zastosowania w energetyce. Żuraw HMF 6020-OK6  zamontowany na specjalnie dobranym podwoziu marki TATRA model PHOENIX T158 z napędem na wszystkie osie 6×6 to maszyna przeznaczona do pracy w szczególnie trudnych warunkach terenowych. Ekstremalnie stabilna i odporna, wyróżnia się licznymi modyfikacjami technicznymi zapewniającymi bezkompromisową wytrzymałość w terenie. Żuraw połączony z koszem tworzy kompletną maszynę, która umożliwia wykonanie precyzyjnych zadań na wysokich pozycjach podczas prac związanych z konserwacją linii elektroenergetycznych.

Kosz posiada pełną certyfikację, a jego zasięg dochodzi do 33 m w pionie. Wyposażenie żurawia HMF 6020-OK6MHM w kosz niezwykle zwiększa funkcjonalność kompletnej maszyny, wystarczy zdemontować kosz, kiedy nie będzie potrzebny i wykorzystać żuraw do typowych zadań przeładunkowych.  

HMF 6020-OK6 o całkowitym wysięgu 16,9 m (bez dodatkowego wysięgnika Fly-Jib FJ1200K5) i udźwigu na takim wysięgu 2640 kg jest wyposażony w 6 ramion wysuwanych hydraulicznie. Wieniec i wysokiej wydajności silnik hydrauliczny w mechanizmie obrotu, pozwala na uzyskanie nieograniczonego kąta obrotu. Dla operatora oznacza to pełen zakres pracy urządzeniem. Sterowanie żurawiem odbywa się radiowo za pomocą pilota z wyświetlaczem ciekłokrystalicznym INFOCENTER. Wszystkie niezbędne parametry i funkcje żurawia wyświetlane są na ekranie (aktualny stan obciążenia, przeciążenie i utrata stateczności, nadzór nad ramionami i wciągarką, a także sygnalizacja awarii poprzez sygnały alarmowe). Przeprost ramienia zginanego względem ramienia głównego o 15◦ w górę zwiększa precyzję ruchów żurawia, umożliwiając bardzo dokładne ustawienie ładunków, co jest bardzo ważne podczas pracy na dalekich pozycjach.  

Warto zaznaczyć,  że żuraw nie posiada standardowych nóg podporowych montowanych w podstawie urządzenia. Dzięki temu urządzenie można było zamontować stosunkowo daleko od przedniej osi pojazdu, co zdecydowanie polepszyło naciski oraz mobilność pojazdu w trudnym terenie.

Stateczność samochodu uzyskano poprzez wykonanie przez firmę KH-KIPPER bardzo specjalistycznej ramy pośredniej, w której zostały umieszone dwie belki dodatkowych nóg podporowych (pierwsza za kabiną, druga belka na tyle pojazdu). Aby zwiększyć stabilność pracy nad kabiną po raz pierwszy firma HMF Polska zastosowała dodatkową nogę podporową zamontowaną na przodzie pojazdu. Dzięki takiemu rozłożeniu nóg podporowych (rozwiązanie zbliżone do dźwigów samojezdnych) uzyskano praktycznie 100% stateczności pojazdu w pełnym obszarze pracy (360◦). Wszystkie nogi podporowe oraz funkcje żurawia sterowane są za pomocą zdalnego pilota. Żuraw posiada tzw. 5-tą i 6-tą funkcję, a więc przygotowanie do wiertnicy jak i również do Fly-Jib`a (dodatkowe ramię, które zwiększa wysięg żurawia z 16,9  do 28,0 m wysięgu bocznego).

Kosz roboczy można zamontować  bezpośrednio na żurawiu (wysokość pracy 22 m) lub na dodatkowym wysięgniku Fly-Jib FJ1200K5 poprawiając zasięg pracy z koszem do 33 m. Żuraw oprócz funkcji podnoszenia ładunku czy funkcji zwyżki (kosz aluminiowy elektrohydraulicznie poziomowany), został wyposażony we wciągarkę liniową o mocy ponad 6t na podwójnym zbloczu co umożliwia precyzyjną pionową pracę różnego rodzaju  ładunków, słupów, agregatów itp.  

Żuraw wyposażony jest w dynamiczny system nadzorowania stabilności pojazdu (EVS). Ze względu na kosz oraz bezpieczeństwo dla operatorów został zastosowany double EVS (podwójny EVS) czyli dwa opatentowane czujniki, które podczas pracy z koszem muszą wysyłać identyczne sygnały mierzone w mili stopniach rejestrujące przechył pojazdu. EVS jako jedyny ze wszystkich systemów stabilizacji pojazdu, nie mierzy stopnia wysunięcia belek nóg podporowych tylko dynamicznie bada przechyły pojazdu uwzględniając również masę pojazdu oraz jego ładunek.

Firma HMF Polska stosując tak zaawansowany system stabilizacji, daje możliwość pracy z niewysuniętą belką nóg podporowych lub ustawienie jej w każdej innej pozycji: od minimalnej do maksymalnej z odpowiednio regulowanym udźwigiem – system zgodny z nową dyrektywą maszynową.

Po raz pierwszy w urządzeniu dźwigowym HMF został zastosowany system centralnego smarowania firmy Groeneveld. Oznacza to, że  wszystkie punkty żurawia takie jak złącza obrotowe, winiec obrotowy, ułożyskowanie elementu przegubowego, ułożyskowanie silników są zaopatrywane automatycznie w wymaganą ilość smaru. Dzięki temu możliwe jest osiągnięcie mniejszego zużycia podzespołów, a tym samym obniżenia czasu i kosztów pracy.

Pojazd charakteryzuje się odpowiednio dobranymi terenowymi oponami 14.00 R20 wyposażonymi w układ centralnego pompowania. Operator ma do dyspozycji przełączniki sterujące szybkim i płynnym dodawaniem oraz ujmowaniem powietrza w kołach co ma ogromne znaczenie podczas jazdy w grząskim terenie, przy drogach pokrytych kopnym śniegiem oraz miękkim piaskiem.

Samochód został wyposażony w zawansowaną wyciągarkę marki SPESON z możliwością prowadzenia liny w 3 kierunkach (przód, tył i bok). Wyciągarka umożliwia ratunek podczas terenowych opresji oraz podczas rozmaitych interwencji. Do tej pory ten typ wyciągarki można było tylko i wyłącznie spotkać na rynku militarnym, firma HMF Polska po raz pierwszy zastosowała specjalistyczną wyciągarkę na rynku cywilnym.


 

Katagoria: naczepy i zabudowy
Słowa kluczowe: 
Opublikowano 4 lata temu.