Select Page


Wielton: Nowa kurtyna


 

Pod koniec lutego Wielton zaprezentował nową naczepę kurtynową. Pojazd ma zwiększoną objętość i wytrzymałość, przy niejszej masie. W nowej konstrukcji zastosowano szereg materiałów i technologii z tzw. najwyższej półki.

Nowa naczepa to przede wszystkim świeży i nowoczesny design. Wielton jednocześnie zapewnia, że nowy pojazd odznacza się wyższą wytrzymałością, jest bardziej szczelny, co pozytywnie wpływa na funkcjonalność.

Na początek zajrzyjmy pod podwozie. Pierwsza w oko rzuca się perforowana, ażurowa rama. Zdecydowano się właśnie na taką konstrukcję, aby odciążyć nową „wieltonkę”. Jak zapewniał Mariusz Golec, pokazując komputerowy model wygenerowany w programie NASTRAN, rama tej naczepy nie ma słabych punktów, w kontekście problemów wytrzymałościowych. Sama rama została wykonana ze stali w gatunku 5700. Obrzeża boczne naczepy spawane są laserowo i dodatkowo walcowane. Te zabiegi pozwoliły na uzyskanie niskiej masy własnej naczepy, bo tylko 6160 kg, czyli o ok. 500 kg mniej niż poprzedniczka. Naczepa w standardzie oferowana jest na osiach SAF INTRADISC plusINTEGRAL.

Do budowy naczepy wykorzystano również lekkie i wytrzymałe materiały kompozytowe.Znajdziemy je w drzwiach portalowych, ścianie przedniej, odbojach przeciwrowerowych czy osłonach tylnych lamp. Zastosowanie kompozytów dodatnie wpływa na wytrzymałość nowego produktu Wieltonu. W naczepie  zastosowano wzmocnioną podłogę o grubości 30 mm, która pozwala przy załadunku na wjazd wózka widłowego o nacisku na oś 7200 kg. Producent wzmocnił także ścianę przednią spełniającą normę VDI.

Naczepa jest bardzo szczelna, w strefach najbardziej narażonych na przenikanie wilgoci zastosowano wytrzymałe uszczelki, co skutecznie zapobiega zalewaniu ładunku. Dach od tyłu wyposażono w dodatkowy okap. Zadbano również o funkcjonalność naczepy, poprawiając jej kubaturę załadunkową o 2 metry sześcienne (do 92 m. sześc.).

Bardzo praktycznym rozwiązaniem jest możliwość ułożenia desek podczas załadunku i wyładunku na uchylnym odboju rowerowym. Także w łatwy sposób można odpiąć plandekę dachu w przedniej części i zsunąć ją do tyłu. Laska do przesuwania dachu zamontowana została w uchwytach po wewnętrznej stronie drzwi, co ochrania ją od niekorzystnych działań czynników atmosferycznych.

Konstruktorzy nie zapomnieli o przeciwdeszczowych, antybryzgowych chlapaczach. Ściana przednia naczepy z kolei została wyposażona w przydatne elementy, jak skrzynki na gaśnicę, dokumenty czy uchwyt na linkę celną. Naczepa została przygotowana do profesjonalnego zabezpieczenia ładunku i spełnia restrykcyjną normę VDI. Nowe naczepy trafiają już do pierwszych klientów, a jej cena nie odbiega istotnie od ceny zakupu poprzedniczki.

Zbigniew Witamborski


 

Katagoria: naczepy i zabudowy
Słowa kluczowe: 
Opublikowano 6 lat temu.