Select Page


IVECO: TCO – Niższy całkowity koszt użytkowania pojazdu


IvecoStralis-14901BC_ctm-20
 

 (TCO –Total Cost of Ownership)
Potrzeby klientów były głównym czynnikiem branym pod uwagę przy projektowaniu i  wprowadzaniu zmian technicznych  do nowego modelu Stralis HiWay. Dlatego też  Iveco zaprojektowało nowy pojazd w celu zredukowania Całkowitego Kosztu Posiadania (TCO) czyli  koszt zakupu, użytkowania  i utrzymania produktu w całym okresie jego użytecznej eksploatacji. CENA zakupu to dopiero wierzchołek góry lodowej, na którą składają się wszystkie koszty ponoszone przez klienta w związku z posiadaniem pojazdu

W zarządzaniu pojazdami działającymi w transporcie międzynarodowym następujące czynniki mają następujący wpływ na kształtowanie kosztów użytkowania: wartość zakupu  przeglądy i naprawy  zużycie paliwa  koszty związane z kierowcą, opłaty drogowe i podatki. Koszt paliwa może stanowić nawet 40% wydatków Całkowitego Kosztu Posiadania a przeglądy i naprawy stanowią następne 5%.

Rozwój nowego produktu oraz usług serwisowych był skupiony na minimalizowaniu każdego z powyższych składników kosztów, na który producent pojazdów ma wpływ, aby w pełni sprostać wymogom klientów.
Połączenie wysokiej jakości produktu z szerokim wyborem usług serwisowych począwszy od kontraktów M&R, poprzez Assistance NonStop, do usług zarządzania flotą i szkoleniem dla kierowców ze sztuki ekonomicznej jazdy, przyniosło redukcję Całkowitego Kosztu Posiadania aż do 6,1% dla pojazdu wykorzystywanego w transporcie międzynarodowym przy przebiegach do 150000km  rocznie w ciągu 4 lat.

Częścią mającą największy wpływ na wartość TCO jest koszt związany z ilością spalanego przez pojazd paliwa. Wykorzystując technologie dobrze znane z poprzedniego modelu EcoStralis, zapewniające doskonałe wyniki zużycia paliwa, i łącząc je z rozwiązaniami nowego modelu,  HiWay osiągnął  redukcję zużycia paliwa nawet o 10%!

Należy tu przypomnieć szczególnie następujące, dobrze znane opcje:
– ECOSWITCH – ogranicza maksymalna prędkość do 85km/h oraz optymalizuje osiągi w zależności od masy zestawu
– ECOFLEET – jest to system zmieniający charakterystykę pracy zautomatyzowanej skrzyni biegów EuroTronic, który przełącza ja w całkowicie automatyczny tryb pracy  w celu uniknięcia niewłaściwego doboru biegów, tak aby pojazd wykorzystywał najbardziej optymalną prędkość obrotową silnika
– TPMS (Miernik Ciśnienia Powietrza w Oponach) – dzięki zastosowaniu tego urządzenia kierowca może monitorować ciśnienie w oponach, które ma bezpośredni wpływ na zużycie opon, bezpieczeństwo pojazdu oraz zużycie paliwa.
– Opony o niskich oporach toczenia
– Odpowiednio dobrany układ napędowy – moc silnika, typ skrzyni biegów oraz przełożenie tylnego mostu w zależności od pokonywanych tras

Pogoń za zwiększona wydajnością pojazdu jest procesem ciągłego rozwoju, który wprowadza do użycia coraz to bardziej zaawansowane rozwiązania techniczne takie jak System Oceny Stylu Jazdy (DSE – Driving Style Evaluation). System ten pozwala kierowcy na zwiększanie swoich umiejętności w czasie rzeczywistym.

Pomysł na stworzenie takiego system narodził się ze świadomości, że ekonomiczny styl jazdy kierowcy może przynieść oszczędności paliwa w wysokości od 5 do 12% bez względu na zastosowane technologie. Aby poprawić sposób prowadzenia pojazdu przez kierowcę system analizuje dane dostarczane z szyny CAN oraz GPS i poprzez  zaawansowany algorytm  stworzony przez Iveco, generuje dwa typy ocen w czasie rzeczywistym:
 – ocenia styl jazdy kierowcy, podając na ekranie za pomocą przejrzystych grafik punkty za ekonomiczną jazdę  
Sugestie czynności do wykonania w czasie jazdy w celu ograniczenia poziomu spalania, wyświetlane dodatków na wyświetlaczu na desce rozdzielczej.

Dodatkowo jeżeli pojazd wykorzystuje system IVECONNECT FLEET, daje on możliwość managerowi floty wyników kierowców w czasie rzeczywistym.  Poprzez portal fleetvisor.eu obsługiwany przez firmę Omnitracks, część globalnego koncernu Qualcomm można tworzyć wiele raportów ułatwiających zarządzanie każdą flotą.
Raporty DSE pozwalają porównywać styl jazdy wszystkich kierowców we flocie, sprawdzać ich  postępy, czy doskonalą swój styl jazdy czy też nie. Dzięki DSE właściciel floty może szkolić w wybranych zagadnieniach kierowców aby podnieść ich poziom jazdy tak aby różnice w pomiędzy najlepszy i najgorszym kierowcą się zmniejszyły, dzięki czemu średnie spalanie we flocie się obniży.

Szczegółowe testy porównań osiągnięć kierowców w jednym z głównych ocenianych punktów czyli „Oszczędność Paliwa” pokazały, że poprawa tego wyniku o jeden punkt przekłada się na oszczędności od 2.5 do 5% paliwa.

Poprzez stronę fleetvisor można również sprawdzać położenie pojazdów, ich „historyczne” trasy, obustronnie komunikować się z kierowcą, wysyłać zlecenia transportowe. System daje również  możliwość zdalnego zgrywania danych z Tachografu i karty kierowcy co jest bardzo ważne dla flot operujących w Europie, których pojazdy rzadko wracają do bazy w Polsce.

IVECONNECT jest to także system  jest wyposażony w 7” ekran dotykowy, zintegrowany  z radiem i  odtwarzaczem CD, z możliwością podłączenia poprzez port USB iPod / iPhone  i możliwością odtwarzania plików multimedialnych oraz dodatkowo z funkcją BlueTooth.

 


 

Katagoria: telematyka
Słowa kluczowe: , , , , , , , ,
Opublikowano 4 lata temu.