Select Page


Trimble: innowacyjna nawigacja


click
 

Trimble wprowadza rozwiązanie nawigacyjne kolejnej generacji na komputery pokładowe pojazdów ciężarowych.

 

Firma Trimble wprowadziła na rynek nowe rozwiązanie nawigacyjne kolejnej generacji na komputery pokładowe stosowane w pojazdach ciężarowych w sektorze transportowo-logistycznym. Potwierdza ono zaangażowanie firmy Trimble w oferowanie klientom innowacyjnych narzędzi, które zwiększają efektywność i bezpieczeństwo prowadzonej działalności. Na szczególną uwagę zasługują nowe funkcjonalności takie jak trójwymiarowe mapy, łatwość i elastyczność zmian ustawień komputera, liczne profile pojazdów, propozycje alternatywnych tras, ponowne przeliczanie tras na podstawie aktualnych informacji o ruchu drogowym, a także różnego rodzaju komunikaty dla kierowców.

Nowa nawigacja oparta jest na innowacyjnym rozwiązaniu dla pojazdów ciężarowych CoPilot® Truck™, opracowanym przez firmę ALK z grupy Trimble. Technologię nawigacyjną CoPilot® wykorzystują w Europie między innymi najwięksi producenci pojazdów ciężarowych. Dzięki połączeniu systemu nawigacyjnego CoPilot Truck i wiedzy firmy Trimble w zakresie opracowywania nowych rozwiązań powstała nawigacja dla pojazdów ciężarowych, która jest atrakcyjna wizualnie i łatwa w obsłudze.

„W systemie nawigacji dla pojazdów ciężarowych istotne jest dostarczenie niezbędnych informacji takich jak cechy poszczególnych pojazdów i prędkość, a także generowanie ostrzeżeń przed zagrożeniami. System pozwala na przykład uniknąć zbyt niskich mostów lub wysyła ostrzeżenie przed ostrym zakrętem. Ponadto umożliwia wymianę informacji z pracownikami zaplecza, dzięki czemu dyspozytorzy mają jasny obraz sytuacji floty i wiedzą, kiedy poszczególne pojazdy dotrą do celu” – mówi Michel Van Maercke, dyrektor generalny Trimble Transport & Logistics na kraje Azji i Pacyfiku oraz regionu EMEA.

Elastyczność i łatwość obsługi

Największym unowocześnieniem nowej nawigacji dla pojazdów ciężarowych jest pojemnościowy ekran dotykowy komputerów pokładowych. Dodano także wiele łatwych w obsłudze funkcji, w tym możliwość wyświetlania map w widoku 3D oraz otrzymywania przez kierowcę komunikatu o zbliżaniu się do fotoradaru (jeżeli zezwalają na to przepisy obowiązujące w danym kraju). Na podstawie dostępnych informacji w systemie nawigacyjnym ustalono ograniczenia prędkości specjalnie dla pojazdów ciężarowych.

„Nową funkcją jest także sygnalizacja pasa ruchu na wyświetlaczu komputera pokładowego. Sugeruje ona kierowcy sposób zmiany pasów ruchu na ruchliwych skrzyżowaniach, aby mógł optymalnie kontynuować przejazd. Ponadto system nawigacyjny jest także aktywny w trakcie przejazdu przez tunel, dzięki czemu po wyjeździe z tunelu kierowca może liczyć na dokładne instrukcje” – dodaje Michel Van Maercke.

Przy opracowywaniu nowego rozwiązania nawigacyjnego dla pojazdów ciężarowych priorytetem dla firmy Trimble była jego elastyczność i łatwość obsługi. Ustawienia na ekranie dotykowym można dostosować do indywidualnych potrzeb kierowcy. Zmiany w wyświetlaczu można wprowadzić po jednym naciśnięciu menu. System umożliwia także zdefiniowanie i zapisanie wielu profili pojazdów na podstawie cech i ograniczeń pojazdu.

„Kierowca nie musi już ręcznie wprowadzać zmian w ustawieniach przy każdym nowym kursie. Teraz tylko wybiera odpowiedni profil ciężarówki i rusza w drogę, a w razie konieczności może coś zmienić” – powiedział Van Maercke.

Alternatywne trasy

Nowe rozwiązanie nawigacyjne wyświetla trasę optymalną oraz dwie trasy alternatywne do wyboru kierowcy. Obliczenia nowych tras są dokonywane na podstawie informacji o ruchu drogowym. „Informacje o ruchu na drodze uzyskujemy dzięki firmie HERE (należącej do koncernu Nokia), która dostarcza również mapy cyfrowe. W oparciu o dane otrzymywane od HERE w czasie rzeczywistym nasz system nawigacyjny w sposób przejrzysty prezentuje informacje o ruchu drogowym aktualnie panującym na trasie przejazdu. Pasek z kodami w różnych kolorach sygnalizuje potencjalne problemy. Klikając na pasek kierowca otrzymuje bardziej szczegółowe informacje o danym problemie. Kierowcy mogą również samodzielnie tworzyć ustawienia – mogą na przykład zaprogramować rozwiązanie nawigacyjne tak, aby otrzymywać propozycje alternatywnej i szybszej trasy w przypadku opóźnienia przekraczającego 15 minut” – powiedział Van Maercke.

Nową nawigację firmy Trimble dla pojazdów ciężarowych można także w pełni zintegrować z aplikacjami zaplecza oferowanymi przez Trimble takimi jak FleetWorks i FleetCockpit. Dyspozytorzy mogą wysyłać do pojazdu pełne informacje o trasie i komunikować się z kierowcami, aby płynnie kontrolować i optymalizować wykonywanie poszczególnych operacji.

„Nowe funkcjonalności naszego rozwiązania zdecydowanie poprawiają jakość nawigacji dla pojazdów ciężarowych. Kierowca uzyskuje dostęp do elastycznego i łatwego w obsłudze narzędzia z wieloma innowacyjnymi funkcjami” – powiedział Van Maercke.

 

Źródło

 

Katagoria: telematyka
Słowa kluczowe: , , ,
Opublikowano 3 lata temu.