Select Page


Daimler: Citaro FuelCELL-Hybrid w projekcie CHIC


 

Sygnał do rozpoczęcia projektu CHIC (Clean Hydrogen in European Cities/Sauberer Wasserstoff für europäische Städte / Czysty Wodór dla Miast Europejskich) padł 4 listopada w Kolonii. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską umożliwi włączenie 26 autobusów napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi do codziennej eksploatacji na miejskich liniach komunikacyjnych. Co najmniej trzech producentów  – Mercedes-Benz, Van Hool i Wrightbus – dostarczy na potrzeby tego projektu pojazdy z napędem hybrydowym z zastosowaniem ogniw paliwowych.

Projekt zakłada stopniowe upowszechnianie autobusów napędzanych wodorem z zastosowaniem technologii ogniw paliwowych, a jego docelowym zadaniem jest budowa flot wyposażonych w pojazdy zasilane ogniwami paliwowymi wraz z niezbędną infrastrukturą. Pojazdy będą eksploatowane w  Aarau, Bolzano, Mediolanie, Londynie i Oslo. Miasta Berlin, Hamburg, Kolonia i Whistler (Kanada) przekażą swoje doświadczenia zdobyte w toku zrealizowanych już projektów. Wraz z innymi metropoliami  uczestniczyły one w zakończonych pomyślnie  poprzednich projektach CUTE i HyFLEET:CUTE w latach 2003 – 2009. Zgromadzone w trakcie realizacji projektu doświadczenia posłużą następnie 14 regionom w Europie do tworzenia flot pojazdów zasilanych ogniwami paliwowymi i odpowiedniej infrastruktury.

Mercedes-Benz Citaro FuelCELL-Hybrid
Mercedes-Benz Citaro FuelCELL-Hybrid zadebiutował w listopadzie ubiegłego roku w Hamburgu. Autobus z napędem hybrydowym z zastosowaniem ogniw paliwowych najnowszej generacji wyróżnia się maksymalną nieszkodliwością dla środowiska naturalnego: Nie emituje substancji szkodliwych i porusza się niemal bezgłośnie.  W związku z tym doskonale sprawdza się w eksploatacji w zatłoczonych centrach miast i w metropoliach.

Dzięki udoskonaleniu komponentów ogniw paliwowych i zastosowaniu baterii litowo-jonowych Citaro FuelCELL-Hybrid może się poszczycić 50-procentową oszczędnością wodoru w porównaniu z autobusami poprzedniej generacji. Zasięg autobusu zasilanego ogniwami paliwowymi wynosi 250 kilometrów. Ponadto układ napędowy takiego pojazdu  nie wymaga prawie konserwacji i jest bardzo trwały.

Citaro FuelCELL-Hybrid uczestniczy w zakrojonym na szeroką skalę teście flotowym, przeprowadzanym w ramach projektu CHIC. Koncern Daimler nawiązuje tym samym do projektów CUTE i HyFLEET:CUTE współfinansowanych przez Unię Europejską,  pomyślnie zrealizowanych w latach 2003 – 2009. Ogółem 36 autobusów Mercedes-Benz Citaro zasilanych ogniwami paliwowymi drugiej generacji, testowanych przez dwanaście przedsiębiorstw komunikacyjnych na trzech kontynentach, potwierdziło swą doskonałość. Eksploatowane przez ponad 140.000 godzin na dystansie przeszło 2,2 mln kilometrów, autobusy Mercedes-Benz dowiodły przydatności ekologicznego napędu wykorzystującego ogniwa paliwowe do zastosowania w praktyce.

Globalna inicjatywa „Shaping Future Transportation“ (Tworzymy transport przyszłości) łączy wszelkie działania na rzecz zrównoważonej mobilności, prowadzone przez spółkę zajmującą się pojazdami użytkowymi w ramach koncernu Daimler AG. Celem tej inicjatywy jest urzeczywistnienie idei przyszłości, zakładającej wyprodukowanie i wprowadzenie do powszechnej eksploatacji bezemisyjnego pojazdu użytkowego o wydajnym i czystym napędzie, wykorzystującego paliwa alternatywne. Ideą„Shaping Future Transportation“ jest ochrona zasobów naturalnych, redukcja emisji szkodliwych związków wszelkiego rodzaju, a jednocześnie zapewnienie maksymalnego poziomu bezpieczeństwa ruchu. Zaprojektowany przy wsparciu Unii Europejskiej  Citaro FuelCELL-Hybrid odgrywa tu znaczącą rolę.


 

Katagoria: vany
Słowa kluczowe: , ,
Opublikowano 7 lat temu.