Select Page


Mercedes-Benz: 30 tys Citaro w ciągu 12 lat


 

Po dwunastu zaledwie latach produkcji do odbiorców trafił właśnie trzydziestotysięczny egzemplarz Mercedes-Benz Citaro.  To liczba absolutnie wyjątkowo w historii produkcji autobusów miejskich, świadcząca o nieporównywalnym sukcesie elastycznej konstrukcji modułowej. 25 sierpnia 2010 Michael Göpfarth, członek zarządu Mercedes-Benz w Omnibusse EvoBus GmbH, przekazał w zakładzie produkcji autobusów koncernu Daimler AG w Mannheim jubileuszowy pojazd Walterowi Rathbergerowi i Erichowi Haiderowi, dyrektorom – członkom zarządu przedsiębiorstwa komunikacyjnego Linz Linien GmbH. Podkreślił przy tym szczególną zdolność Citaro dostosowywania się do zmieniających się w ciągu tych lat trendów i prezentowania się zawsze w nowoczesnej formie. „Citaro zawsze potrafił wyznaczać nowe trendy w komunikacji publicznej. W jego produkcji systematycznie stosowano najnowocześniejsze rozwiązania techniczne i stylizacyjne.  Dzięki nim przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej otrzymywały do dyspozycji pojazd w najwyższym stopniu oszczędny i niezawodny, a pasażerowie atrakcyjny środek komunikacji.  Citaro jest w stanie spełnić niemal wszystkie indywidualne życzenia klientów.“

Większość z 30.000 wyprodukowanych  autobusów Citaro pochodzi z zakładów Mercedes-Benz w Mannheim, gdzie Citaro jest wytwarzany już od roku 1998. Pod koniec roku 2009  3.530 pracowników produkowało tu na powierzchni liczącej 141.000 metrów kwadratowych autobusy miejskie, podmiejskie i turystyczne marki z gwiazdą.

Rozmaitość wersji drogą do sukcesu
W rzeczywistości nie spotyka się niemal dwóch identycznych pojazdów. Wynika to po pierwsze z dużej liczby rozmaitych wersji, po drugie natomiast z wysokiego stopnia indywidualizacji Citaro. Już od rozpoczęcia produkcji w roku 1998 Citaro dysponował tak bogatą ofertą autobusów miejskich i lokalnych o najrozmaitszych długościach i wersjach wyposażenia, jakiej dotychczas nie znano w historii niskopodłogowych autobusów liniowych.  Oferta modeli obejmuje obecnie 28 różnych wersji konstrukcyjnych, od kompaktowego Citaro K o długości 10,5 m do czteroosiowego autobusu przegubowego o zwiększonej pojemności CapaCity, o długości  19,54 m, skonstruowanego również na bazie modułu Citaro. Tą niepowtarzalną ofertą Citaro całkowicie pokrywa potrzeby transportowe przewoźników komunikacji lokalnej (ÖPNV) w miastach i na terenach podmiejskich.

Wysoki poziom nowoczesności oraz przyszłościowy charakter Citaro podkreślają oprócz systematycznie doskonalonego napędu silnikiem Diesla również spektakularne pojazdy o napędzie alternatywnym: W roku  2010 zakłady produkcyjne opuści wytwarzany w krótkiej serii autobus przegubowy o napędzie hybrydowym Citaro G BlueTec Hybrid. Równolegle na ulicach pojawią się pierwsze, skonstruowane na jego bazie, autobusy miejskie wyposażone w hybrydowy napęd na ogniwa paliwowe. Citaro FuelCELL-Hybrid wytycza drogę ku bezemisyjnemu napędowi dnia jutrzejszego.

Citaro: Bus of the Decade
Ideą Citaro było do tej pory reprezentowanie nowoczesności i innowacyjności. Jego recepta na sukces jest prosta: Powinien on odzwierciedlać potrzeby klientów.  Po pierwszej generacji Citaro pojawiła się na przełomie 2005/2006 druga. Od początku zamierzała ona zdobywać przewagę nad konkurencją między innymi nową konstrukcją osi oraz całkowicie zmienionym „obliczem“.  Do dziś konstruktorzy Citaro z niezmienną energią pracują nad rozwojem jego silnika. O walorach tego modelu przekonani są nie tylko klienci. Również dziennikarze, niezależni eksperci, a przede wszystkim kierowcy wysoko oceniają jego właściwości. Dziesięciokrotnie Citaro został nagrodzony przez czytelników Wydawnictwa  ETM tytułem „Pojazdu Użytkowego Roku“. Czytelnicy czasopisma  „Busfahrer“ wybrali go „Najlepszym Autobusem Roku 2009“, Dekra przyznała mu nagrodę ekologiczną, urząd ds. ochrony środowiska Badenii-Wirtembergii nagrodę F-Cell Award, a międzynarodowe jury wybrało go „Autobusem Roku 2007“.

Niedawno w czasopiśmie Omnibusrevue pojawiło się w nawiązaniu do testu Bus Euro stwierdzenie: „Citaro Mercedes-Benz stanowi wyznacznik, którym powinna się kierować pozostała część branży.”  Żaden inny pojazd nie wywiera tak silnego wpływu na rynek autobusów jak Citaro. Bez wątpienia jest on „Autobusem Dekady“ („Bus of the Decade“).

Autobus jubileuszowy
Trzydziestotysięczny Citaro jest odzwierciedleniem swoich własnych atrybutów sukcesu: elastyczny, nowoczesny, ekologiczny i ukierunkowany na potrzeby pasażerów. Pokryty srebrnym metalizowanym lakierem z pomarańczowymi wstawkami pojazd  – Citaro G CNG – jest wyposażony w przyjazny dla środowiska silnik na gaz ziemny. Silnik M 447 (h)LAG o mocy 240 kW spełnia bez filtra cząstek stałych wymogi normy EEV (Enhanced Environ­mentally friendly Vehicle). Ta dobrowolnie stosowana norma określa najbardziej rygorystyczne w chwili obecnej wymagania w zakresie emisji spalin, których limit jest niższy niż ustalony normą Euro 5. Już w roku 1998 klienci mieli możliwość zamawiania wersji Citaro z alternatywnym napędem CNG.

Jasne i przyjazne wnętrze tego 4-drzwiowego Citaro jest wyposażone w system monitorowania wnętrza i drzwi. Dwie kamery umieszczone przy 3. i 4. drzwiach przesyłają obraz do monitora TFT przy stanowisku pracy kierowcy.  Zadaniem tego monitora jest ponadto emitowanie obrazu z kamery cofania.  Miejsce pracy kierowcy znajdujące się w kabinie jest oddzielone od przedziału pasażerskiego.  Klimatyzację w kabinie kierowcy i przedziale dla pasażerów można regulować oddzielnie, za pomocą dachowego układu klimatyzacji.

Informacje o przystankach ukazują się na dwóch monitorach TFT wielkości 48,26 cm, umieszczonych w przedniej i tylnej części autobusu. Komputer pokładowy współpracujący z systemem  IBIS przekazuje informacje o przebiegu linii i następnym przystanku. Zadaniem zintegrowanego systemu informacji pokładowych IBIS jest obok sterowania informacjami dla pasażerów również współdziałanie z urządzeniami sygnalizacji świetlnej.  Centrala obsługi ruchu może przekazywać sygnały akustyczne lub wizualne bezpośrednio do jednego lub wszystkich pojazdów danej linii.  Za pomocą GPS ustala się dokładne położenie pojazdu, dokonuje analizy i przekazuje informacje, które są wyświetlane na tablicach umieszczonych na przystankach. W ten sposób pasażerowie oczekujący na przystankach otrzymują aktualne informacje o dokładnym czasie przyjazdu i odjazdu autobusu.

Spółka Linz Linien GmbH
Linz Linien GmbH jest spółką należącą do austriackiego koncernu Linz AG. To przedsiębiorstwo komunikacyjne przewozi rocznie na 26 liniach obsługiwanych przez 90 autobusów blisko 26 milionów pasażerów. W roku 2007 przedsiębiorstwo zdecydowało się na zastąpienie całej floty autobusów z silnikami Diesla autobusami ekologicznymi o napędzie na gaz ziemny typu Citaro.  Do roku 2011 firma otrzyma w tym celu ogółem 88 niskopodłogowych autobusów Citaro w wersji przegubowej i solo.  Decyzją tą spółka  Linz Linien GmbH nadała przełomowy kierunek dalszemu rozwojowi transportu miejskiego i lokalnego w wymiarze pozakrajowym. Trzydziestotysięczny Citaro pochodzi z tego kontraktu.

Jako pierwsze przedsiębiorstwo komunikacji publicznej w Austrii,  Linz Linien GmbH testuje obecnie pochodzący z produkcji seryjnej autobus Citaro G BlueTec Hybrid. Jako innowacyjne, ciche i ekologiczne rozwiązanie pojazd hybrydowy znajduje się w centrum zainteresowania spółki Linz AG, która w swej koncepcji komunikacji publicznej uwzględnia wszystkie możliwe warianty nowych napędów. Specjaliści Linz AG z uwagą obserwują najnowsze trendy rynkowe z myślą o znalezieniu i wprowadzeniu do użytku zarówno w ruchu publicznym, jak i indywidualnym, trwałych rozwiązań stanowiących alternatywę dla paliw kopalnych. Pierwszym krokiem w komunikacji publicznej było zastąpienie autobusów z silnikami Diesla pojazdami o napędzie gazowym.  Pierwsze rezultaty uzyskane w eksploatacji Citaro G BlueTec Hybrid, kiedy to w pierwszym rzędzie analizowano trasy pokonywane tylko przy wykorzystaniu napędu elektrycznego,  nastrajają pozytywnie.


 

Katagoria: vany
Słowa kluczowe: ,
Opublikowano 7 lat temu.